Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Markkollektor till ventilationsluft  (läst 5404 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Markkollektor plast eller koppar??
« Svar #15 skrivet: 27 augusti 2009, 20:48:27 »
Jag känner en som har tilluften via ett rör som är nergrävt, de säger att det funkar kanon, men det blir ju lite grövre slang som man får gräva ner.

Kul med praktiska erfarenheter. När jag kollade runt just om det här använde man sig av en stenkista där kondens fälldes ut. Men är inte risken då att det blir "jordlukt".
Hur har din bekant löst detta?

De känner ingen jordlukt, slangen är tät och luften växlas ju hela tiden. Skulle luften stå still i röret så blev den säkert lite unken men luften omsätts hela tiden. Luftintaget är försett med regnskydd.

Ok, men om slangen är tät, var tar vattnet vägen när varm luft går ner & kondenserar på tex vårkanten?
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29423
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Markkollektor plast eller koppar??
« Svar #16 skrivet: 28 augusti 2009, 07:21:07 »
Ok, men om slangen är tät, var tar vattnet vägen när varm luft går ner & kondenserar på tex vårkanten?

Det där har jag inte förhört mig om så noga?
Jag ska försöka komma över nån ritning på grejorna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Markkollektor till ventilationsluft
« Svar #17 skrivet: 28 augusti 2009, 10:28:43 »
Jo, står ju även lite om "rörtypen" av jordvärme på länken jag visade: http://www.sole-ewt.de/index-e.html Egentligen ganska "litet" jobb på liten yta! Vill säga att man får hjälp av en grävare... Nåja, dom rören har dom grävt ner på 2m djup och dit lär ju ingen frost nå.. Om man nu skulle utveckla det här med rör så skulle man ju kunna sätta en LSF på tilloppet på rörsystemet och då får man ju verkligen möjligheten att torka ur ev kondens ganska regelbundet samt "ladda" jorden med värme under en solig dag och få ett litet extra värmetillskott under natten...

Mvh. Johan 
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!