Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Solenergi
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Laddning på olika nivåer i acktank
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Laddning på olika nivåer i acktank (läst 2764 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rigor73
Nybörjare
Antal inlägg: 9
Karma +0/-0
Rigor73
«
skrivet:
11 augusti 2009, 11:52:18 »
Citera
Saken är den att jag har flera slingor att ladda med...
Hur gör man det mest effektivast och med vilken utrustning?
Jag har en tekniktank på 500l med vvb och en 22m slinga i botten, dessutom har jag mellan och bottenslinga i min 2,5kbm tank oxo. För tappvarmvattnet har jag en förvärmningsslinga i toppen av den stora tanken oxo...
Hur optimerar jag detta? Jag har varvtals styrning på pump till solkretsen....
Jag vill få in det mesta av energin i tekniktanken så att den "toppas" men ändå krama ur....
«
Senast ändrad: 11 augusti 2009, 12:08:10 av Rigor73
»
Loggat
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 1504
Karma +3/-4
sobris
SV: Laddning på olika nivåer i acktank
«
Svar #1 skrivet:
14 augusti 2009, 16:23:03 »
Citera
Här är en skiss jag gjorde i ett annat sammanhang med dubbla tankar:
http://cid-10d274b219a9fa73.skydrive.live.com/self.aspx/Energi/dubblatankar.jpg
Grundprinciperna är att ladda först varm (liten) tank via extern VVX om den vill ha.
Solslingan passerar sedan genom botten på den stora tanken och det är i botten
på stora tanken som vi bestämmer om solpumpen skall gå.
Uttag av värme och varmvatten går åt motsatt håll och varmvattnet passerar alltid
genom båda tankarna. Om värme tas ut ur den lilla eller den stora tanken beror på
vilket energislag som solen skall komplettera. Returen från värmesystemet går dock
alltid in i botten av stora tanken.
Hoppas din varmvattenberedare inte är en förrådsberedare, för då måste den alltid
hålla minst 60 grader p.g.a. legionellarisken. Då får solen inte så bra utrymme att
spela på...
Loggat
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.
Rigor73
Nybörjare
Karma +0/-0
Rigor73
«
Svar #2 skrivet:
17 augusti 2009, 15:37:56 »
Citera
MYCKE BRA LÄSNING :-)
Men jag har fortfarande ett dilemma....
Eftersom att tempen i botten av den stora tanken ska bestämma när solpumpen ska gå, då blir det effekten att solvärmemediat kan vara kallare än i botten på min lilla tank, så det var grejorna där jag tänkte på...
Funktionen att om solvärmemediats temp är högre än tanktopp på stora tanken så laddar den lilla tanken, men om inte så kör den till mellan/botten slingor på den stora...så att man får upp verkningsgraden...
Jag har gott om slingor ;-) Min 180l förrådsberedare kommer att matas förvärmt vatten från den stora tanken där jag har både förvärmningsslinga och toppslinga, så det kommer nog inte att förstöra skiktningen i den lilla tanken nämnvärt...
Ska mecka ihop en skiss på hur jag tänkt mej det hela och slingornas placering...
Legionellan....VVC och att en elp kör upp tappvattnet till 70 en gång i veckan löser det mesta;-)
Loggat
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-4
sobris
«
Svar #3 skrivet:
17 augusti 2009, 15:56:53 »
Citera
Bottentemp på stora tanken skall bestämma om solpumpen skall gå,
men då blir det ganska ofta, som du mycket riktigt säger, att det som
kommer ner från taket inte "duger" för lilla tanken.
Jag skrev (och ritade) så skall det finnas ett sätt för solkretsen att gå förbi
lilla tanken. Ett sätt är en extern VVX, ett annat sätt är en shunt...
Det som är lite missvisande i min skiss är att den antyder självcirkulation
på VVX:s sekundärsida och det är inte lämpligt i ditt fall. Cirkulationspump
styrd av en differentialtemostat får det bli!
Det är extremt viktigt för mängden skördad solenergi att kallaste lagret får
bestämma om pumpen skall gå. Övriga, varmare lager måste kunna välja
om de vill ha den temperatur som bjuds vid varje tillfälle.
En 180 liters förrådsberedare i tekniktanken är väl inget som jag direkt rekommenderar,
men sitter den där redan och du inte har slingor i lilla tanken som kan änvändas
som VVB, så OK då. Hur ofta, länge och högt man måste köra upp en förråds-VVB har
jag hittills inte funnit några vederhäftiga rekommandationer på. Hur länge har du
tempen på 70 grader vid varje tillfälle?
Loggat
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.
Rigor73
Nybörjare
Karma +0/-0
Rigor73
«
Svar #4 skrivet:
19 augusti 2009, 10:59:21 »
Citera
Kanske kan jag ha en enkel förbikoppling istället...typ att jag kör en magnetventil till själva tekniktanken som stänger en förbikoppling när soltempen är över tekniktankens botten temp.
Eller tänker jag fel här? Då får man väl ut så mycke man kan... matning av tekniktanken när det går....
Så, botten temp på den stora tanken styr solkrets pumpen, och MV av botten temp på tekniktanken :-)
Legionellan...rekommendationer finns i "Legionella i vatteninstallationer" som Boverket,Smittskddsinstitutet och VVS installatörerna tagit fram..men inte konkreta krav som du nämner
Jag har inte mitt system i drift ännu men kommer nog att köra upp tempen 1-2 ggr i veckan och under en timme eller 2
Loggat
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-4
sobris
«
Svar #5 skrivet:
19 augusti 2009, 11:26:24 »
Citera
Jo, det skulle nog funka. Solslingan in i tekniktanken kan kanske alltid vara öppen,
men du får se till att magnetventilen öppnar ordentligt stor area, annars kommer
flöde att fortsätta ta enklaste vägen,,,,Magnetventiler har dessutom en viss förmåga
att krångla
Bästa vore en vanlig shunt eller ännu hellre en extern VVX och mata in det varmaste
solvattnet högt upp i tekniktanken.
Mycket tråkigt att du har förrådsberedare, nu måste du hålla denna onödigt varm
stor del av tiden och då "förstör" du möljigheterna för solen att levererar höga
temperaturer till tekniktanken. Helst skulle jag vilja skippa förrådsberedaren över
huvud taget. Har du ingen extra slinga i toppen av tekniktanken? Toppning av
varmvattnet görs bäst i en liten el-VVB efter tekniktanken.
Loggat
Rigor73
Nybörjare
Karma +0/-0
Rigor73
«
Svar #6 skrivet:
25 augusti 2009, 11:42:05 »
Citera
Kör jag med en ventil som står NO på förbikopplingen och som bara stänger när tanken är kallare, så gör det mindre tryckfallet i förbikopplingen att det går förbi...Jag stänger altså den väg där det är minst tryckfall...och det borde bli själva förbikopplingen. Om magnetventilen då fallerar så laddas den stora tanken istället för att kanske kyla i tekniktanken.
Ska börja koppla till helgen om jag hinner få hem den stora tanken... Vilket påminner mej om att jag ska köpa kabel till styrningen oxo :-)
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Solenergi
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1025
dolda: 0
användare: 2
Användare online
:
Heat?
Zyberdude
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info