Hallå.
Har ett hus där tidigare ägare tyckte att det var toppenbra att montera de två elpatronerna för uppvärmning av huset gömda i väggar jag håller dock inte med. En av dessa sitter i en gammal dörröppning som skall tas upp igen så då skall jag passa på att flytta båda elpatronerna ner till pannrummet.
Såhär ser vårat hus ut.
Huset är beläget 3,5 mil utanför Östersund, dvs i Jämtland så man kan räkna med kalla vintrar. Efter att ha läst av elmätarna och räknat bakot tills de var installerade så kan man se att det har gått ca 35 000 kWh el per år i huset, men då vet jag inte hur mycket av huset som har använts. På nedervåningen är det 80 kvm som har vattenburen golvvärme, 25 kvm är ouppvärmt men kommer förmodligen i framtiden att få golvvärme även den. I trapphuset upp och på övervåningen sitter det 10 stycken element varav 6 stycken är av denna typen.
En elpatron på 6 kW sitter monterad i vardagsrumsväggen (jo man plockar bort halva väggen för att komma åt den) kopplad till golvvärmefördelaren (elcentralen i övre vänstra hörnet är ett annat sorgebarn).
I en dörröppning i trapphuset sitter en elpatron på 9 kW och värmer övervåningen.
Tanken var att montera båda två i pannrummet, där kommer även schuntventil och styrning för den att monteras för golvvärmen. Vi kommer alltså att ha en het slinga från pannrummet till övervåningen och en svalare från pannrummet till nedervåningens golvvärme. För att göra det framtidssäkert så tänkte jag montera båda elpatronerna på den varma slingan så att man sedan kan byta ut dessa mot tex en värmepump i framtiden. Jag kommer nog att behöva båda elpatronerna då huset är på 200 kvm med en biarea på ca 125 kvm. En fråga är då hur jag skall koppla elpatronerna, i serie eller parallellt?
I samma veva så tänkte jag ta bort det öppna epansionskärlet på vinden och montera ett tryckkärl i pannrummet, detta då röret till denna går i samma dörröppning som elpatronen sitter i. Jag tänkte försöka köpa expansionskärlet själv så att man inte åker på något överpris av en rörmokare. Hur skall jag dimensionera denna? Det är för mig omöjligt att beräkna vattenmängden i detta systemet.
Men vad har mina funderingar om allt detta med pellets att göra kanske ni undrar?
Jo såhär ser pannrummet ut.
Bakom den stora stålplattan döljer sig en kokspanna från 1946 och en Thermia 1100 oljepanna från 1963. Den tidigare kan man glömma (eller?) men frågan är om man kan använda oljepannan och elda pellets i eller om man skall glömma den tanken?
Om det bara är att glömma tanken är det då värt att investera i en gammal panna och elda pellets i den nu när pelletspriset har skjutit i höjden? Vi skall ju ändå dit med en rörmokare så att koppla in en ny panna borde ju vara lika lätt som att koppla in elpatronerna som skall flyttas.
Kan tillägga att jag har begärt in flera värmepumpsofferter och då är det bergvärme som gäller då vi har för liten tomt att utnyttja jordvärme. Offerterna ligger mellan 180 - 200 000 kr (inget ROT avdrag borträknat) för en pump på 12 kW med två borrhål på 120 - 150 meter. I en av kalkylerna kan man se att om man tar lån för att betala installationen och betalar av det på 15 år så har man efter 15 år gjort en besparing på 138 000 kr, om jag tolkar det rätt så har man inte efter 15 år tjänat in vad anläggningen kostar utan det tar hela 18 - 19 år innan anläggningen är intjänad. Det gör ju inte värmepumpar direkt intressanta.
Hoppas att någon kan hjälpa mig med alla mina funderingar och frågor...