Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/Ã…nga i systemet  (läst 4523 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hakan_w

  • www.walltorp.net
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
    • Walltorp
Luft/Ã…nga i systemet
« skrivet: 17 juli 2009, 12:49:07 »
Hej,

Jag installerade i vÃ¥ras en  anläggning bestÃ¥ende av en 750 liters tank samt 3 Sfinx solfÃ¥ngarmoduler. Tanken laddas med en extern sol-laddare(Plattvärmeväxlare).

Jag har problem med luft i systemet vilket gör att cirkulationspumpen på solslingan inte kan pumpa runt vattnet. Ibland går flödesmätaren upp lite men oftast står den runt noll. Detta uppstår när jag har högre temperaturer i systemet. Jag har en luft-klocka på taket och har även provat att lufta vid pumpen när detta uppstår. Ibland hjälper det men ibland blir jag tvungen att fylla på mer vatten. Trycket i slungan när detta senast hände vad ca 2,5 bar.

Nån som har erfarenhet av detta eller goda råd att ge?

tack på förhand!

mvh HÃ¥kan
www.walltorp.net
www.walltorp.net   Bildblogg pÃ¥ mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.

Utloggad wedberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/Ã…nga i systemet
« Svar #1 skrivet: 17 juli 2009, 22:20:42 »
Jag bygge 2 moduler från Le-sol 1992 och har 2 st automatiska avluftare som sitter inne på vinden. från början hade jag bara på röret som leder ner det uppvärmda vattnet, men när det blev riktigt varmt som när pumpen stannar p.g.a att varmtvattnet är 75gr så blir det ca: 155gr i solfångaren . Så fastän jag har 6 bars tryck ( kokpunkten ligger då ca:165gr) så bildades det luft eller gas och det finns inte en cirkpump som orkar få cirkulation på det.
Installerad 107:a, körs mot en 300l ack-tank. Separat VVB. Huset 140 + källare 110m2 byggt -54, tilläggs isolerat och fönster utbytt till 3-glas. Termostater pÃ¥ alla element. Byggt egen styrning  med PLC

Utloggad hakan_w

  • www.walltorp.net
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
    • Walltorp
SV: Luft/Ã…nga i systemet
« Svar #2 skrivet: 18 juli 2009, 10:45:02 »
Hej,

Tack för ditt svar. Menar du att jag även ska ha en luftklocka även vid returen till solfångarnar?

Problemet är att om jag har luftklockorna öppna så fungerar inte partiell förångning överhettningsskydd(enligt vad jag förstått). Så när jag har kört systemet ett tag så stänger jag luftklockan vid panelerna. Ska det vara så eller hur är det tänkt att fungera?

Mvh HÃ¥kan
www.walltorp.net
www.walltorp.net   Bildblogg pÃ¥ mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Luft/Ã…nga i systemet
« Svar #3 skrivet: 18 juli 2009, 11:02:00 »
Hej

Jag undrar om inte systemtrycket är på gränsen till lågt i ditt fall ? Dina problem kan tyda på lokal kokning eller att vattnet inte hinner avluftas. Vilket tryck på säk.ventilen har du ?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Luft/Ã…nga i systemet
« Svar #4 skrivet: 18 juli 2009, 11:25:20 »
Luft är luft och ånga är ånga.
En automatisk avluftare skall släppa ut luft. Inte ånga.
Släpper den ut ånga kommer trycket nästa natt att sjunka då ångan kondenseras och kanske till och med så lågt att luft sugs in i systemet. En del rörskarvar kan läcka för undertryck.
Med luft i solfångaren orkar oftast inte pumpen lyfta vattenpelaren.
Med ånga i solfångaren orkar heller inte pumpen lyfta vattenpelaren.

Det är viktigt att en automatisk avluftare INTE sitter där ånga finns. Dvs vid panelerna.
Har man en automatisk avluftare som ofta släpper ut ånga saltar man dessutom upp vattnet i systemet med risk för korrosion.

Sätt automatiska avluftaren vid lägsta punkten vid tanken  och manuella  vid solfÃ¥ngaren.


Utloggad hakan_w

  • www.walltorp.net
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
    • Walltorp
SV: Luft/Ã…nga i systemet
« Svar #5 skrivet: 18 juli 2009, 17:43:35 »
Hej,

Tack för era svar. Vilket tryck ska jag ha när vattnet inte är varmt? Vet inte vilket tryck säkerhetsventilen har. Köpte den av Sfinx när jag köpta hela paketet.

Den automatiska avluftaren är normalt stängd med en ventil så jag tror inte det är den som spökar. Kanske jag ska sätta in en även vid den lägsta punkten som kan vara på jämt? Bör den i så fall sitta på den kallaste delen av slingan, dvs direkt efter plattvärmeväxlaren?

Tack på förhand!

Mvh HÃ¥kan
www.walltorp.net
www.walltorp.net   Bildblogg pÃ¥ mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Luft/Ã…nga i systemet
« Svar #6 skrivet: 18 juli 2009, 20:41:13 »
Du har en viss hastighet i rörena och luften kan följa med ned från högsta punkt och kan luftas av vid lägsta punkt. När vätskan kommer in i plattisen så blir det större area och vattnets hastighet sjunker och det kan bli lite luft kvar längst upp i plattisen som ligger kvar och "porlar" och låter. Så hade jag min avluftning först (liggande rör 20cm lång 8cm dia), direkt efter plattvvxlaren på lägsta punkt, fick komplettera med en manuell innan plattisen för att få bort den sista luften och få det tyst. Sätter man en innan plattisen så ska det räcka med det.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Luft/Ã…nga i systemet
« Svar #7 skrivet: 19 juli 2009, 00:15:44 »
Kan inte ha auto luftare på lägsta stället! där finns ingen luft, måste sitta dit luften åker, längst upp..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Luft/Ã…nga i systemet
« Svar #8 skrivet: 19 juli 2009, 08:22:47 »
Joodå. När pumpen skyfflar 10-11 l/min då drar den med sig luften som samlats på högsta punkt ned till lägsta och kan avluftas där.

Så här har jag gjort och det fungerar ypperligt.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=20659.msg242154#msg242154
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad hakan_w

  • www.walltorp.net
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
    • Walltorp
SV: Luft/Ã…nga i systemet
« Svar #9 skrivet: 20 september 2009, 20:50:44 »
Hej,

Tack för era svar. Jag höjde trycket till dryt 3 bar och tror det blev bättre. Det höll i alla fall längre innan jag tappade trycket igen. Det hände igen för 1-2 veckor sen.

Riktigt märkligt att det trycket faller biland och med så långt mellanrum. Nu funderar jag på om jag ska tömma solslingan över vintern och ta tag i det igen i vår.
Går det att tömma slingan med rören kvar på taket?

Tack på förhand!

Mvh HÃ¥kan

www.waltorp.net
www.walltorp.net   Bildblogg pÃ¥ mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Luft/Ã…nga i systemet
« Svar #10 skrivet: 30 september 2009, 22:51:52 »
Är det när du överstiger en viss medeltemp i solslingan trycket faller? Har du frostskydd i slingan så tycker jag att det är dumt att tömma.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 587
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Luft/Ã…nga i systemet
« Svar #11 skrivet: 12 oktober 2009, 20:27:49 »
Jag har tyvärr samma problem. Troligen pga korrosion. Har satt in ett stort rör i en T koppling  lÃ¥gt pÃ¥ returen och kan tappa luft nästan varje dag. Kör 2,5-3 bar (2vÃ¥ningshus med källare) Har livit lite bättre sen jag satte dit en 25 l stort expanstionkärl för pariell förÃ¥ngning. Hadde tidigare 5 bar men fick dÃ¥ läckage. I vinter /vÃ¥r ska anläggningen ner. Tänkte först dela den i tvÃ¥ kretsar och provtrycka  pump + tankar separat till 6 bar (säkerhetsventilen) . Därrefter testa solfÃ¥ngarna sÃ¥ att jag inte monterar ner i onödan Har haft systemet fyllt med pottaska efter dÃ¥ligt rÃ¥d ifrÃ¥n vÃ¥r leverantör för vilken pestflagg hissas... fick dÃ¥ läckage i ett tidigare tätt system.Kan ju vara vara var som helst tyvärr
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Luft/Ã…nga i systemet
« Svar #12 skrivet: 12 oktober 2009, 23:17:44 »
Vilket tryck har du vid kall solfångare?
Det är "ganska" vanligt att packningar håller tätt för tryck men inte för sug.
Om du har ett tvåvåningshus med källare har du antagligen kanske 1 bar i tryck pga vattenpelaren. Om du nu har vid kallt system under 1 bar i källaren kan den suga luft in i systemet.


Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 587
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Luft/Ã…nga i systemet
« Svar #13 skrivet: 13 oktober 2009, 13:08:02 »

Nattetid 2,2 bar  dagtid lite beroende pÃ¥ temp 2,6-3 ( stort expansionskärl pÃ¥ 25 l för partiell förÃ¥ngning)  Tidigare lÃ¥g volymen pÃ¥ 12 l nu kanske 20-22.

Jag har som alternativ förklaring till internt läckage o mina Sunmax platta solfÃ¥ngare efter Pottaskefyllning tänkt  i samma banor som du tex tryckfall unnan cirkpumpen och otät packning varför jag tänkte testa systemet under cirkulation delat i 2 dvs a)Tankar och pump med en u-koppling som ersätter solfÃ¥ngarna 2) solfÃ¥ngarna BÃ¥da vid 5,5 -6 bar
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!