0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
har du inte haft ngn brandskyddkontroll inom 8 år så är det eldningsförbud.www.srv.se/upload/Förebyggande/Sotning/sotning_a4.pdf
Är man inte själv intresserad att veta om man törs elda i sina eldstäder? Eller är det bara sotaren som är ute efter att tjäna pengar?Jag tycker uppriktigt sagt att debatten om sotarens vara eller icke vara är sanslöst galen, någon form av häxjakt som bedrivs!För det skall ni veta, ni som slår er för bröstet och tycker att själv är bäste dräng, att oavsett sotarens personlighet, så har han en kunskap erövrad via utbildning och och erfarenhet som ni inte rår på! Vem som helst kan dra en sotviska i en rökgång och lyckas gnida lös lite sot, men det är inte bara det som det hela går ut på.Och du raffen!Skulle det brinna hos dig och du ingen brandskyddskontroll har gjort vid föreskrivna tider, då spelar det ingen roll om du tycker att du sotat själv skitbra, för det tar försäkringsbolaget ingen hänsyn till, samt att man verkligen får hoppas att ingen får sätta livet till pga av snålhet, för det är bara det det handlar om.....
Att det finns sotare som inte tar ansvar för sitt yrke, och endast "gnider lös lite sot", det vet jag. Men dom skall göra mer än så när dom utför detta. Sen är det väl så att det bedömms från fall till fall vad som behövs inspekteras i samband med sotningen beroende på rökgången/arna utförande(stålpipa etc). De sotare(3st) som jag haft att göra med har alltid visuellt besiktat anslutningar och muren runtomkring, uppe ovanför tak mm då dom sotat och vi har alltid pratat i samband med detta.Men, men......