0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Biobränslets koldioxidutsläpp späder ju inte på det globala utsläppen eftersom skogarna, när de växer upp igen förbrukar samma mängd koldioxid som producerades vid eldningen, eller är jag felinformerad?
Så länge man använder yxa och häst.
I danmark produceras den mesta elen med kolkraft, så där är det nog hugget som stucket om man eldar i kamin eller i kolkraftverk.Fördelen med ved är ju att den är förnyelsebar, och kolen är en ändlig resurs.Att det blir billigare tror jag inte på, om personen ifråga inte har egen skog, och det framgick inte i programmet, som jag också såg. Rent generellt är det ju bättre med värmepump än med direktverkande el, men i vissa miljökretsar anses nog vedeldning vara ännu mer miljövänligt, i vart fall om det sker i nya vedpannor, och om man eldar mot acktank så att man kan låta pannan brinna med en bra förbränning. Biobränslets koldioxidutsläpp späder ju inte på det globala utsläppen eftersom skogarna, när de växer upp igen förbrukar samma mängd koldioxid som producerades vid eldningen, eller är jag felinformerad? MVH Rickard
Citat från: Lexus skrivet 03 juli 2009, 22:17:59Så länge man använder yxa och häst.Precis vad jag satt och funderade på när jag såg programmet. Om man har räknat med hela processen för att få fram veden när man säger att den inte just ger några koldioxidutsläpp. Veden ska ju först kapas i skogen, sedan köras hem, sedan kapas och klyvas. Och man kan nog utgå ifrån att de flesta inte använder häst och yxa.