Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Solenergi
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Solfångare för EL VVB?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Solfångare för EL VVB? (läst 8916 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 1504
Karma +3/-4
sobris
SV: Solfångare för EL VVB?
«
Svar #15 skrivet:
27 juni 2009, 23:07:27 »
Citera
Inte skall du slänga ut din nya VVB, den skall jobba på precis som vanligt,
men solen skall ta första stöten. Titta på skiss jag gjorde som svar på en annan tråd:
http://cid-10d274b219a9fa73.skydrive.live.com/self.aspx/Energi/solov%c3%a4rmepump.jpg
Den temperaturbegränsning som är absolut nödvändig för det förvärmda vattnet in till
värmepumpen är nog lämplig att göra även för en varmvattenberdare, men den kan
sättas betydligt högre.
En rejäl ack.tank är ett utmärkt sätt att även börja värma huset med sol. Nu ger ju tyvärr
luft-luftvärmepump och direktverkande el sämsta möjliga förutsättningar till samarbete
Kanske vore det dags att börja bygga vattenburet som ju ger största möjligheterna framåt?
Loggat
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.
Apan
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 4193
Karma +0/-2
Apan
«
Svar #16 skrivet:
27 juni 2009, 23:29:23 »
Citera
Hej..
En klar tanke, men problemet är att VVB Sitter i tvättstugan, och där sitter även en ytterdörr på en väggen närmast VVB, samt torktumlare och tvättmaskin. Så det rymms bara en tank, och 200Liter är nog nästan snålt, men ska fundera, vet du nån som har kvar sin gamla VVB och kopplat på solen?
/Andreas.
Loggat
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-4
sobris
«
Svar #17 skrivet:
28 juni 2009, 00:06:13 »
Citera
Jag har själv gjort en liknande koppling, men jag har ingen värmepump som på skissen.
Jag har två ack.tankar där vattnet som skall bli varmt passerar genom slingor i båda
tankarna. Elektriska VVB sitter sist och hjälper bara till om det behövs. Jag köpte en
liten VVB på 80 liter för att slippa hålla andra tanken på 60 grader med elpatronen.
På sommaren föjer båda tankarna solen och när värme behövs så blir andra tanken
elpanna med ca 40 grader grundtemp. för värmen. Första tanken skall med solens
hjälp stå för komfortvärme i golven i källaren. Blir det riktigt bistert eldar jag med ved
Fundera på alternativ placering av soltanken. Den kan stå på ett helt annat ställe.
Garage? Uthus? Förråd? En (eller helst två) rejäl(a) tankar skulle du ha. Går det att
ställa tvättmaskin och torktumlare på varandra?
Jag skall försöka göra några skisser på mitt eget system också, men nu måste jag
kila runt och göra lite inlägg istället
Loggat
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.
Apan
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-2
Apan
«
Svar #18 skrivet:
28 juni 2009, 00:32:37 »
Citera
Är jäkligt trångt, men vi förbrukar inga mängder VV, och direktel med LVP, men funderar på att ha en VVB med 2 slingor i, en för VV och en för ev en liten rad krets, vi har kallast i köket när inte LVP går, hösten och våren, dörren till tvättstugan går direkt in till köket, och sätta en fläktelement i tvättstugan som får gå på morgonen, med avstängd Elpatron.
finns det automatik i dessa solstyrsystem som stänger ner pumpen mm när kokpunkt närmar sig i tanken? Klarar solfångarna denna temp utan cirkulation? Eller måste de kylas bort? Hur är dessa solfångare uppbyggda? De som "folk" bygger själva? Är det bara en låda av svart plåt och kopparrör med en svart bottendel samt glas över? Tips mottages..
Samt denna "grid" koppling, med solcell som verkar vara "plug an play", skulle haft en liten solcell och en sådan..
/A.
Loggat
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-4
sobris
«
Svar #19 skrivet:
28 juni 2009, 01:14:55 »
Citera
Om du absolut inte har någon annan tänkbar placering än tvättstugan,
så skulle jag spana in takhöjden för att kunna få volym. Du får in ca 400 liter
per höjdmeter på en oisolerat tank som är 75 cm i diameter. 2 meters höjd
ger alltså 800 liter. Mät hur breda dörröppningar du har och hur högt du har
till taket + hur stort utrymme på bredden du kan disponera när tanken är isolerad.
Mina tankar ser ut ungefär på det sättet och är specialbeställda enligt mina
önskemål med solslinga och varmvattenslinga, pris ca 10.000:-
Helst vill jag undvika elpatron i soltanken eftersom den "förstör" för solen.
Speciellt illa blir det om tanken måste klara att leverera 60 grader i alla lägen.
Detta för att undvika legionella. Sitter elpatronen ganska högt upp i en hög och
smal tank kan man dock få ganska bra skiktning, med låga temperaturer i botten
och höga i toppen.
Bäst vore med en liten varmvattenberedare sist i kedjan som kan hänga på väggen
över tork- och tvättmaskiner. Elpatronen kan då vara igång bara på vintern och med
t.ex. 40 grader så som jag har. Detta räcker gott för att leverera ut värme till ett
välisolerat hus.
I detta fall får du tyvärr ställa undan din nuvarande VVB.
Ang. hur styrningen av solfångaren fungerar så mäter den skillnad i temperatur mellan
botten av tanken och i solfångaren. Vid en viss given temp.skillnad (ca 5-6 grader) startar
solfångarpumpen och vid ca. 3 graders skillnad stängs pumpen. Vid så liten temp.skillnad
sker ändå nästan ingen energiöverföring till tanken så det är ingen idé att fortsätta pumpa.
Om tanken närmar sig kokning stängs pumpen och vätskan i solfångarna övergår i gasform
och vätskan trycks ner i expansionskärlet. När tanken kallnat lite startar pumpen igen
och börjar åter ladda tanken. Inga kylsystem eller annat hyss behövs till mina solfångare.
Uppbyggnaden av själva solfångaren är: ram av aluminiumprofil, botten av plåt, isolering
med aluminiumfolie på i botten, kollektor av aluminium med kopparrör där vätskan strömmar.
Specialglas 4 mm härdat med låg järnhalt.
Jag hade långtgående planer på att bygga egna paneler, men med stigande priser framförallt
på koppar och med de bidrag som finns för godkända fabrikat, så är det helt enkelt ingen
idé att bygga själv. I mars i år köpte jag en anläggning som fungerar mycket bra.
Loggat
Apan
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-2
Apan
«
Svar #20 skrivet:
28 juni 2009, 08:48:02 »
Citera
Tackar för snabbt och bra svar, funderade lite på en plattvvx och sätta under VVB, men lite tveksam till funktionen, sätta ett T skarv från utgången på VVB och till en pump och in till plattvvx, samt enT skarv på inkommande KV och till plattväxlaren, så cirkulation uppstår, och andra sidan på VVX till glykolslingan på taket, men då upphör skiktning i tanken, och kan vattnet ta fel väg på vintern när inte pumpen går?
Vill inte chansa utan köra på beprövade koncept, blir en VVB med slinga troligtvis, ska logga VVB under denna vecka och se förbr.
/A.
Loggat
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-4
sobris
«
Svar #21 skrivet:
28 juni 2009, 11:29:36 »
Citera
Tyvärr ingen bra idé alls. Så som du beskriver det kan du bara starta solpumpen
om du säkert får ut 60 grader från VVX, annars klarar du inte legionellagränsen.
När du börjar tappa varmvatten och laddpumpen från VVX går, så är det ju detta
vatten du får till kranarna oavsett vilken temperatur det har.
Ett annat problem är ju att volymen på en VVB är för liten. Tänk på att solen är
bra på att göra stora mängder lågtemperaturvatten nästan hela året, men högtemperatur
i systemet blir det bara på sommaren.
Jag vidhåller att en skräddarsydd ack.tank skulle göra bästa jobbet. I systemskissen i
länken nedan finns min mailadress. Om du talar om för mig vilka mått du har på dörrar
och utrymme, så gör jag en skiss på hur tanken skall se ut:
http://cid-10d274b219a9fa73.skydrive.live.com/self.aspx/Energi/solov%c3%a4rmepump.jpg
Ca 10.000:- inkl moms oisolerad och ca 2.500:- för en liten separat elektrisk VVB.
Elpatroner i soltanken är en styggelse och skulle vara förbjudet
Loggat
Apan
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-2
Apan
«
Svar #22 skrivet:
28 juni 2009, 21:56:49 »
Citera
Hej igen..
Är så jäkla låst med utrymmet, Denna tvättstuga är nyrenoverad för 2 år sedan av föregående ägare, samt en ytterdörr och nya skåpar mm, så det får enda chansen är en större VVB, kan maila foto med lite mått..
/A,
Loggat
Apan
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-2
Apan
«
Svar #23 skrivet:
28 juni 2009, 22:29:17 »
Citera
Funderat lite, Acc tank samt genomströmningsvärmare för varmvattnet, hur stora måste dessa vara? Vattnet i toppen på tanken går in i en genomströmmningsvärmare som "spets"värmer vattnet till 55gr.
/A.
Loggat
Apan
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-2
Apan
«
Svar #24 skrivet:
28 juni 2009, 22:41:50 »
Citera
Vart nog en tankevurpa! Måste nog säkra upp om denna 3 fas genomströmmningsvärmare skall orka värma 5gr kallvatten till 55gr vatten, får max ut 11kw på 16A, det räcker inte ens till att värma VV.
/A.
Loggat
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-4
sobris
«
Svar #25 skrivet:
28 juni 2009, 23:29:12 »
Citera
Om du först har en ack.tank med solslingor och förvärmning av varmvattnet,
så är det inte mycket varmvattenberedaren behöver göra. När jag körde min
ack.tank utan sol och lät den göra både värme och varmvatten, så räckte
en 6 kW elpatron gott och väl för hela jobbet. Jag körde toppen av tanken till
60 grader och ingen extra varmvattenberedare behövdes.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Solenergi
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Solfångare för EL VVB?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 662
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info