Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
undringar kring genomflödesvärmare
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: undringar kring genomflödesvärmare (läst 6565 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
fisken
Nybörjare
Antal inlägg: 3
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
fisken
«
skrivet:
17 juni 2009, 06:16:56 »
Citera
Hejsan. Jag hade tänkt installera en VVB och har suttit och slitit håret med hur stor volym jag skulle behöva, utan att ta en för stor för att ha så lite spill som möjligt. Det som krånglade till det för mig var att där den ska installeras är det nog atypisk förbrukning. Normalfallet är att vatten värms upp varannan dag sa det räcker för två duschar hyfsat direkt efter uppvärmningstillfället, dvs situationen är sådan att man inte har VV hela tiden utan vet när man behöver det och fixar det nån eller ett par timmar innan.
Hursomhelst så läste jag lite inlägg här på forumet och det slog mig att en genomflödesvärmare kanske vore en mycket bättre lösning i det här fallet för det skulle eliminera spill samt alltid ha varmvatten tillgängligt utan att planera i förväg. Jag är dock osäker på hur genomflödesvärmare beteer sig (och om det inte blir billigare att det åt minstande inte blir dyrare än VVB i drift).
Förutsättningarna är att den ska funka med 3-fas 400V 16A, och den ska placeras i pannrummet sa den matar kök, dusch och vask vilket är en total rörlängd på ca 5 meter. Dock är det absolut inget problem att se till att bara en sak av dom tre används åt gången.
Det enda jag hittat hitintills är Metro Minex 11. Har laddat ner installation och bruksanvisning till den, men jag är fortfarande osäker på en del saker. Kanske någan här har erfanheter av den, eller andra liknande eller bättre.
- får man varmvatten som funkar någorlunda normalt, alltså kan hålla samma temperatur oavsett om man har vattnet halbt eller fullt uppskruvat (så länge inte max kapaciteten överskrids)? jag menar alltsa om man har fullt uppskruvat och det känns bra vill man inte bli skållad när man skruvar ner till hälften. Jag förstår inte riktigt om man kan ställa in den för en konstant ut-temperatur oavsett flödet. Det verkar lite som den dyrare 18kW 26A modellen kan det, men inte den mindre, eller fattar jag bara fel.
- hur funkar den när man har egen brunn (med hydropress), där vattentrycket hela tiden går upp och ner mellan ~2.3 - 3 bar? i felsöknings listan pa Minex står det "Vattenflöde och temperatur varierar. - Vattentryck varierar. - Stabilisera vattentrycket.", samt att det står minst 2 bar, helst 3 bar. Jo tack, med andra ord kan man hälsa hem om man har egen brunn?
(Flödet vid dusch ligger ~4.2L/min och toppar pa ~4.7, behövs inte mer än max ~37 grader vid det flödet. Invattnet blir nog inte under 10-15 grader.)
Ledsen att det blev lite långt, och förmodligen virrigt, men det är väl för att jag blir virrig av att sitta så länge med det hela
Den kortare varianten är att jag skulle vilja veta
- kan man ha en genomflödesvärmare (max 16A) som kan get ut en hyfsad konstant temperatur även om flödet varierar så att den klarar av ett egen brunn scenario samt att man kan skruva ner flödet medans man duschar utan att behöva ratta på temperaturen
- att det iaf inte blir dyrare än en VVB (på mellan 35-80 L) för det förbrukningsmönstret som nämndes.
Loggat
tipo874
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 4384
Karma +5/-0
Kön:
tipo874
SV: undringar kring genomflödesvärmare
«
Svar #1 skrivet:
17 juni 2009, 08:23:38 »
Citera
Tveksamt om du klarar dig med 16A med någon komfort. De genomströmningsberedare jag sett i Tyskland kräver runt 35A. Typ dessa:
http://cgi.ebay.de/Elektron-Durchlauferhitzer-AEG-DDLE-ThermoDrive-24-kW_W0QQitemZ120435731178QQcmdZViewItemQQptZWasserinstallationen?hash=item1c0a876aea&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=65%3A12
|66%3A2|39%3A1|72%3A1229|240%3A1318|301%3A1|293%3A1|294%3A50
eller
http://cgi.ebay.de/Durchlauferhitzer-Steibel-Eltron-DHB-Elektronisch_W0QQitemZ120433716582QQcmdZViewItemQQptZWasserinstallationen?hash=item1c0a68ad66&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=65%3A12
|66%3A2|39%3A1|72%3A1229|240%3A1318|301%3A1|293%3A1|294%3A50
Loggat
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m
2
solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.
https://spiff.hax.se/log.html
Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29873
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #2 skrivet:
17 juni 2009, 10:48:08 »
Citera
Minex 11 ska fixa 25 ºC temphöjning vid 6,3 l/min vilket borde funka. Det är klart att om flödet varierar mycket så kan det komma lite kallare vatten precis då hydropressen trycker till om duschen är lite för mycket öppen.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
fisken
Nybörjare
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
fisken
«
Svar #3 skrivet:
17 juni 2009, 19:45:17 »
Citera
Tackar för svaren. Efter att ha fått lite sömn i mig så tror jag att jag kan formulera lite bättre vad jag tycker är oklart.
Om vi tar Minex 11 som exempel så verkar 25° vid 6,3l/min räcka fint, det var därför jag fastnade för den. MEN, det jag inte fattar även efter att jag läst produktbeskrivning och bruksanvisningen om och om, är hur den funkar vid olika flöden. Alltså säg att kranen/duschen är på med 4,5l/min, vattnet blir t.ex. 37° och allt är frid och fröjd. Vad exakt händer med apparten om kranen/duschen sen vrids ner så den drar 2.25l/min? Är apparaten fortfarande på för full 11kW fräs och skållar en med t.ex. 50° gradigt vatten då? Det vore ju inte speciellt användbart om temperaturen är fullständigt styrd av flödet.
Intrycket jag får, är att Minex 11 är så pass "korkad", även om jag inte riktigt kan tro det. Medans Minex 18 (och även alla fina tyska på 25A och uppåt) reglerar effekten så dom kan få ut en jämnare temperatur vid olika flöden. Kan det verkligen stämma, en helt flödesberoende är ju inte speciellt användbar, mer än som nödlösning (och till nödlösningar finns icke trycksatta flödesvärmare så vad är poängen med denna isåfall).
Om det ovan verkligen stämmer, varför gör ingen en 16A variant som klarar reglera effekten isafall, finns ju inget tekniskt hinder, eller det kanske finns (tipsa gärna). Orkar den få ut +25° vid 6.3l/min kan den ju (teoretiskt) det också vid 3l/min.
edit: efter lite mer grävande så såg jag i en broschyr att det är precis så det är. Minex 11 styrs enbart av flödet, "Varmvattentemperaturen regleras genom att varmvattenkranen öppnas mer eller mindre". Minex 18 "hålls temperatur konstant oavsett flöde.. styr själv effektuttaget". Suck... ja hade dom kunnat lägga in den styrlogiken i en 16A burk också istället för at endast ha den i en 26A hade det ju varit till någon nytta.
«
Senast ändrad: 18 juni 2009, 00:52:04 av fisken
»
Loggat
fisken
Nybörjare
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
fisken
«
Svar #4 skrivet:
18 juni 2009, 03:35:40 »
Citera
Hittade en Clage CBX-11 som är en 11kW/16A variant fast med elektronisk temperatur/effekt styrning. Verkar lovande. Nu slog mig en sak jag inte hade tänkt på innan i min iver. Om den är igång hur mycket marginal finns kvar med huvudsäkringar pa 16A. Är det kört om även spisen och kanske L/L-värmepumpen skulle vara igång samtidigt.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29873
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #5 skrivet:
18 juni 2009, 07:43:09 »
Citera
Jag tror Minex 11 ger full effekt jämnt, övertemp vid lägre flöde jämnas ut med en blandningsventil som blandar in kallvatten direkt efter värmaren.
Med 11 kW effekt finns ingen marginal, allt annat måste vara avstängt. Jag tror du borde satsa på en liten konventionell VVB på 50 liter om du vill kunna ha andra grejor igång samtidigt.
«
Senast ändrad: 18 juni 2009, 07:44:40 av Carl N
»
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
fisken
Nybörjare
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
fisken
«
Svar #6 skrivet:
18 juni 2009, 16:19:07 »
Citera
Tack. Tänkte nästan det, väldigt synd.
En sista fråga angående VVB (för att slippa starta en ny tråd). Kan man lita på det tillverkaren skriver hur mycket man får ut? Om Nibe säger att man får ut 60L 40° ur en Eminent 35L uppvärmd till 80°?
Vill inte ha en för stor VVB för att reducera spill. 60L ut låter OK för behoven här, om man kan lita på siffran.
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7721
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #7 skrivet:
19 juni 2009, 09:34:33 »
Citera
Det stämmer väl hyfsat men det beror även till en del på vilken temperatur det inkommande vattnet har. Det är ju en viss skillnad att värma till 40 grader från 0 eller från 15
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1258
dolda: 0
användare: 11
Användare online
:
David_L
TS Comfort AB
Börje__
macman
jantijanti
jälldorf
purjo__
lars
Josth
berkan
Johnlennonx
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info