Frågan är bara ifall vanligt kitt tål höga temperaturer i längden? Eller om något annat oförutsett händer med vanliga fönsterrutor i längden?
Idag gjorde jag en liten "simulering". Jag tog en vanlig gammal fönsterruta och lade i ca 60 graders vinkel med svart plast och isolering bakom idag i gassande sol.
Temperaturen gick stadigt uppåt till 120 ºC, innan min kökstermometer inte kunde vara med mer. Plasten bakom hade börjat rinna. Eftersom temperaturen innan det ökade, så måste glaset ha blivit uppemot kanske 140 ºC. Detta utan att spricka eller andra otrevligheter.
Eftersom dom flesta av dom rutor jag fått tag i måste kittas om så ska jag nog använda silikon eller något mer beständigt då jag ska bygga solfångaren.
Appropå hagel så hade vi ett växthus hemma tillverkat av vanliga fönstterutor tills nyligen då det blåste omkull i höststormarna. Vinkeln på taket var väl 30-50 grader. Detta klarade av det stora haglet som var här nere -94 eller något. Och där snackar vi hagel! Jag minns det som att dom var stora som isbitar som man gör själv i sådana formar i frysen. Sedan dess har jag inte sett ett hagel ens i närheten av detta, så hagel lär inte vara något problem för solfångare gjorda av vanliga glasrutor.
Absorbatorn blir värre att tillverka. Förslag på en enkel metod att tillverka en absorbator på?