Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftklockor  (läst 4496 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hakan_w

  • www.walltorp.net
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
    • Walltorp
Luftklockor
« skrivet: 03 maj 2009, 17:57:46 »
Hej,

Jag har i veckan fått ackumulatortank, plattvärmeväxlare, tva och solpanelerna installerade av rörmokaren. Nu har jag också börjat bära upp vacumrör på taket och har fått upp 40 av 90.

Jag fick också några luftklockor installerade, bland andra en i sol-kulverten på taket vid solfångarna och rörmokaren luftade nogrant vid installation. Men jag verkar ändå ha luft i systemet vilket hindrar cirkulationen ibland. Så jag har flera gånger luftat vid cirkulatonspumpens luftskruv och då tar cirkulationen fart igen. Behöver man göra nåt på luftklockorna för att de ska fungera? Är detta normalt i ett nyinstallerat system?

Om inte, kan det bero på att jag har för lågt tryck i systemet? Jag lyckades nämligen sänka det lite mer än de 1.4 bar som jag borde ha. Nu har jag kanske 1 bar vid normal temp(25 grader). Det vore ju det lättaste sättet att lösa problemet om det är orsaken. :-)

Tack på förhand!

Mvh HÃ¥kan
www.walltorp.net
www.walltorp.net   Bildblogg pÃ¥ mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.

Utloggad jharmala

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pedersöre
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det blir bara bättre med Ã¥ren!
    • Jörgen Härmälä
SV: Luftklockor
« Svar #1 skrivet: 03 maj 2009, 21:38:25 »
Jag hade tänkt lufta manuellt med kranen (den som sitter under luftklockan) men det blev för mycket spring på taket och så läckte det lite varje gång så jag åkte till stan och köpte en klocka som jag skruvade på och luften var veck på en dag.

Kör pumpen på max så att den drar med sig alla luftfickor från slingorna och upp på taket där luften pyser ut via klockan.

Jörgen  8)
Finland är ett bra land, värt att försvara och värma hus i!

Utloggad jharmala

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pedersöre
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det blir bara bättre med Ã¥ren!
    • Jörgen Härmälä
SV: Luftklockor
« Svar #2 skrivet: 03 maj 2009, 21:40:33 »
Glömde säga att när pumpen går så tyst att du knappt hör den så har luften pyst ut ur rören via klockan.

Jörgen  8)
Finland är ett bra land, värt att försvara och värma hus i!

Utloggad hakan_w

  • www.walltorp.net
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
    • Walltorp
SV: Luftklockor
« Svar #3 skrivet: 04 maj 2009, 07:25:15 »
Hej,

Tack för ditt svar. Jag kanske ska öka på och köra pumpen på max ett tag. Har haft den i läge1 och 2 nu för jag har ju inte så många rör installerade än.

Mvh HÃ¥kan
www.walltorp.net
www.walltorp.net   Bildblogg pÃ¥ mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.

Utloggad Racecat

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Luftklockor
« Svar #4 skrivet: 15 maj 2009, 20:00:40 »
Var hittade du luftklockan?

Har sökt lite på nätet men inte hittat någon sån...
verkar praktisk..



Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 587
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Luftklockor
« Svar #6 skrivet: 16 maj 2009, 13:50:13 »
Jag har 6 st Skadade Sunmax platta solfångare* och springer och luftar jämt när jag inte fyller på glykol förståss.
Trode att självluftande system fått foten tidigare i det här forumet. Om de ungerar bra så skulle de lösa problemet med luft systemet och öka livslägden på koorosionsinhibitorer mm.

 *leverentören ansÃ¥g att pottaska var bra brine det var bara det att lödningarna korroroderade i solfÃ¥ngaren, och det läckte överallt i hela sytemet... Sen stod man inte för sin 10 Ã¥riga garanti

 

« Senast ändrad: 16 maj 2009, 13:55:40 av Hastings »
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!