0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
När jag köpte en ny gräsklippare 2005 hade jag högst upp på kravlistan:- Kviven skall kopplas loss från motorn och bromsas separat när nödbromshandtaget släppsRörelsemassa hos kniv+motor är väsentligt större än hos bara kniven. Sannolikheten att kniven stannar fortare när man släpper handtaget är högre än om både kniv+motor skall stanna.Efter att ha stoppat in foten i kniven och hållit den kvar tills gräsklipparen stannade känns det som en bra idé att kniven stannar så fort som möjligt. På den gamla klipparen jag hade fanns det inte heller något nödhandtag som stannade motorn när jag ramlade utan motorn gick på fullgas tills motorn inte orkade längre....för att foten var i vägen.Per LPS! Använder också numera alltid skor med stålhätta när jag klipper
Finns det flera än Honda som har frikoppling av kniven ? blev ingen Honda för mig pga bakhjuls drift vilket jag inte gillar.
Jag har en kilppo och jag tycker inte den klipper snyggt.Det blir ränder..Fast den går jäkligt fort
Jag känner ganska många som har robotklippare och man kan lugnt säga att det inte är bekymmersfritt,