0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Nizztos! När det gäller vv-beredaren så beställer du bara en elmätare från Richards webshop http://www.varmepumpsforum.com/catalog/index.php?cPath=22&osCsid=hg4e271qo5fqlr5ekd2dpvm060 Du kan använda t.ex en Siemens Landis/Gyr Elmätare 3-fas (Begagnad) för 289:- kr, har några sådana själv för mätning bl.a på min vv-beredare och är helnöjd så de kan jag verkligen rekommendera. Mvh Raffen.
Detta är inte dirrekt relaterat till värmepumpar, men detta är det ända ställe jag hittat som verkar diskutera vad jag är intresserad av.Jag har en, tycker jag, abnormt hög energiförbrukning. 52 kwh/dygn. Jag är en storkonsument med flera datorer och saltvattensakvarium (stor energibov). 52 kwh / dygn låter dock aldeles för högt. Detta är alltså bara "hushållsel" och inte uppvärmning annat än varmvatten.För närvarande springer jag runt med ett par clas ohlsson mätare som om jag tolkat det rätt visar för högt när de visar fel. Inte för lite? Detta för att kunna summera alla mina förbrukningsställen. Dock har jag flera ställen jag inte kan/vill mäta. 3-fas varmvattenberedare som är fast installerad. 400V spis etc. Så här långt ser det ut som att summan av de mätningarna inte kommer i närheten av 52 kwh.Finns det något sätt att mäta förbrukning över en "propp"(=sektion?) i proppskåpet?Går det att på något sätt avläsa momentan förbrukning på min nya elmätare? Givetvis fick jag inte en Kamstrup utan en Aidon 5530 som ju verkar stendum nu när de bytte.Min bästa gissning är att det är varmvattenberedaren, men den måste i så fall dra bra mycket. Den är som sagt en fast installation och 3-fas så ingen aning om hur man skulle mäta på den.
Hej Nizztos! Vad har du för värme och ventilationssystem i huset t.ex?? Datorer och saltvattensakvarium kan väl inte dra särskilt mkt. Mvh Raffen.
Citat från: Nizztos skrivet 24 april 2009, 10:13:53Detta är inte dirrekt relaterat till värmepumpar, men detta är det ända ställe jag hittat som verkar diskutera vad jag är intresserad av.Jag har en, tycker jag, abnormt hög energiförbrukning. 52 kwh/dygn. Jag är en storkonsument med flera datorer och saltvattensakvarium (stor energibov). 52 kwh / dygn låter dock aldeles för högt. Detta är alltså bara "hushållsel" och inte uppvärmning annat än varmvatten.För närvarande springer jag runt med ett par clas ohlsson mätare som om jag tolkat det rätt visar för högt när de visar fel. Inte för lite? Detta för att kunna summera alla mina förbrukningsställen. Dock har jag flera ställen jag inte kan/vill mäta. 3-fas varmvattenberedare som är fast installerad. 400V spis etc. Så här långt ser det ut som att summan av de mätningarna inte kommer i närheten av 52 kwh.Finns det något sätt att mäta förbrukning över en "propp"(=sektion?) i proppskåpet?Går det att på något sätt avläsa momentan förbrukning på min nya elmätare? Givetvis fick jag inte en Kamstrup utan en Aidon 5530 som ju verkar stendum nu när de bytte.Min bästa gissning är att det är varmvattenberedaren, men den måste i så fall dra bra mycket. Den är som sagt en fast installation och 3-fas så ingen aning om hur man skulle mäta på den.Du borde ha en S0-diod på din Aidon 5530. Koppla på en dator logga och analysera din förbrukning. Det går också att prova med att stänga av en förbrukare under en kortare stund.
För de mätare jag känner till är S0:a dioden inte IR.
Citat från: MGKea skrivet 24 april 2009, 12:05:06För de mätare jag känner till är S0:a dioden inte IR. Verkar vara en diod som inte är bestyckad också. Säkerligen den som är SO. Den som blinkar som tusan är 10000 impulser / kwh.
vad är det för grejer som behövs för att logga fråb blink dioden via dator?