Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jag ska: Direktel bort --> vattenburet --> bergvärme, lite frÃ¥gor  (läst 1097 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
Hej !

Har en villa från 1977, Boden, 168kvm tvåplans(84+84) samt garage+förråd 48kvm.
Hade egentligen tänkt modda till vattenburen golvvärme men fick råd att inte göra det ( http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=12074.msg116555#msg116555 )
Vi har en L/L värmepump nu, innan den monterades gjorde vi av med cirka 38.000kWh (inklusive hh-el), så jag tippar att värme + varmvatten ligger på kring 30.000kWh.

Beslutet (99% säkert) att konvertera till vattenburet med radiatorer, ’Rickard’ har vart på besök för cirka 2 år sen och räknat lite på vilka radiatorer som skulle vara aktuellt. Planen är bergvärme med ett rätt dimensionerat radiatorsystem för att fungera bra med VP. Tänkte ev. komplettera med en fläktkonvektor på ungefär samma plats som L/L VP:n sitter nu.

När L/L värmpepumpen skaffades så var tanken att montera den i garaget (fristående) och på så vis slippa dra vattenburet där. Under tiden som jag funderar har jag kommit på att det kanske inte är så dumt med kulvert och att kanske sätta VP mm i garaget(förrådsdelen), isåfall blir det givetvis vattenvärme i garrget med. Vi har inget pannrum, men VV-beredaren står i en groventre.

Om man ska göra allt rätt från början, så man slipper ångra sig sen…har några funderingar:

Acc-tank: är det ett tips att använda sig av acctank i sitt värmesystem för att få färre starter och bästa ekonomi (isåfall är garage-lösningen att föredra, annars måste jag offra garderober i groventren).

VP: vad gäller där? Antar att man kan dimensionera den för 100% av värmebehovet numera ?
Vad ska man tänka på för att vara hyffsat framtidssäker ?

Hade tänkt dra ledningarna till radiatorerna längs med golvet och dölja bakom golvlisten(vi har ganska grova almogelister) En kollega nämnde nåt om att använda plastslang istället för koppparrör ?

Jag har inte bestämmt exakt hur mycket jag gör själv och hur mycket som lejs (är hyffsat händig), har en polare som bara köpte 'hålet' och gjorde resten själv. I vart fall tänkte jag ha ganska god koll på det mesta, oavsett om jag skulle köpa allt eller ej(tippar att en offert på bergvärme försöker hålla lågt pris genom grunt borrhål och snik-VP...?).

Jag tar gärna emot tips på den 'optimala' lösningen, vill givetvis blåsa elbolaget på så mycket ström det går i framtiden.
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Acc-tank: Du har säkert en elektrisk VVB idag, denna kan du använda som volymförstorare till din nya VP. Sätter du den på stigaren efter VP med inlopp i toppen och utlopp i botten så funkar den som "knäpptank" också.

VP: Mitt förslag är en 7-8 kW VP och 180 m borra. Framtidssäkringen är att inte snåla med borrdjupet.

Rör i golvsockel: http://www.uponor.se/templates/Page.aspx?id=788

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!