just för min del. jag tycker ubuntu är bättre än vista.
jag tycker att ubuntu är trevligare att jobba med.(vane sak)
har och har haft mindre problem med ubuntu. hängningar/låsing. vit skärm omstarter m.m.
jag har 4st datorer kör vista .xp och ubuntu.
jag spelar och gör bankärenden med windows. allt annat gör jag i ubuntu.
och dess utom så är ubuntu och alla program gratis och de är värt en hel del.
i tort sett inga virus och troaner.
Att alla program är gratis till linux är en rejäl modifikation av sanningen. Dessutom går många av dem att köra även i Win.
Skulle aldrig klara mig utan emacs :-). Jag har nog istort sett inte ett enda betalprogram installerat under windows om man bortser från mina utvecklingsmiljöer.
Många av dessa program är sådana som även fungerar både under Linux och Windows (Open Office, Gimp, XEmacs,Ghostscript)
Faktum är det finns minst lika många gratisprogram till win som det finns till linux. Anledningen till detta är att det är enklare att både utveckla och distribuera program till windows.
Mycket tack vare Windows API't. Man behöver inte knyta upp sig till qt,gtk eller nån annan widget när man utvecklar. Det man gör fungerar rakt av på andra syste,
(Ok, man kan utvekcla i .NET och använda Mono under linux och det fungerar oftast bra, alt Skriva nått i java om man vill det)
Men att windows GUI är så starkt knutet till OS'ets kärna är även dess svaghet. Hägner sig X under Linux är det bara att slå ihjäl och starta om, Under WIn åker man på en omboot.
Jag tillbringar ca 70% av den tid jag anvädner datorn på fritiden i Linux och har använt det sen 1996 så det är inte så att jag inte uppskattar det men jag tycker det är lite att skjuta från höften att säga att Jag tycker det är bättre för att det är trevligare att jobba med (Smaken är ju som baken) eller att allt är gratis för så är det inte.