Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mek. tilluft vs. spalt-ventiler  (läst 8426 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Markan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Mek. tilluft vs. spalt-ventiler
« skrivet: 14 april 2009, 04:08:19 »
Hej,

Vi ska precis starta bygget av ett 2-plans-hus (ca 160 kvm sammanlagt) i Kalmar-trakten med golvvärme i hela huset, och jag funderar mycket på ventilationen. Den stora frågan är om vi ska ha mekanisk tilluft eller om vi ska ha spalt-ventiler och jag hoppas få lite goda råd, för detta gör mig sömnlös...

Jag radar upp lite för- och nackdelar.

Mekanisk tilluft:
+ känns tilltalande och mer som framåttänkande att kunna styra luftflödet
+ ingen risk för kallras-känsla
- kostnaden för rördragningen, ca 15'+m. extra för tilluftkanaler (i alla rum där man inte ska ta frånluft)
- kostanden för att köpa aggregat och driva ventilationen

Spaltventiler:
+ kostnaden
+ installeras i väldigt många nya hus
- gör ont i själen att nån ska borra hål i våra nya, täta, fina väggar...
- ingen möjlighet att styra ventilationen i framtiden (kanske blir rea på FTX-aggregat i framtiden...)
- risk för kallras eller drag om man sitter nära ventilerna (i två nya hus, från 2006 och 2007, har jag kännt kallt drag om man suttit nära ventilerna), eller är inte detta ett problem om det är riktigt dimensionerat?

Hur ska man resonera? Synpunkter på mina för- och nackdelar?

Vad finns det för alternativ till Nibe 410p om man vill kombinera mek. tilluft och en relativt billig FLVP? Eller är det FTX som gäller?

//M

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3968
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Mek. tilluft vs. spalt-ventiler
« Svar #1 skrivet: 14 april 2009, 07:08:23 »
Jag förstår ej.

Tänker du kombinera en flvp med mekanisk tilluft? Hur går det till?
Bor i Örebro/Närke.

Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installlerad sept 2024

Utloggad Markan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Mek. tilluft vs. spalt-ventiler
« Svar #2 skrivet: 14 april 2009, 07:45:16 »
Hej Rocas,

Istället för att ta tilluft genom hål i väggen (spaltventiler), tar man in den genom en öppning i taket (skorsten?) och förvärmer den lite och sen pyttsar ut (mha fläkt) den genom kanaler till dom rummen som ska ha tilluft.

Frånluftåtervinningen går till på samma vis, oavsett tilluft-teknik.

//M

Utloggad Munktell 20-24

  • Ventilationsmontör
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 206
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Heavy metal
SV: Mek. tilluft vs. spalt-ventiler
« Svar #3 skrivet: 14 april 2009, 18:41:03 »
Hej! Markan

Nackdelen med frisklufts/springventiler dom är igentligen bäst när man har radiatorer(högre temp-mindre kalldrag).

Man köper dyra fönster med superisolerglas både mot ljud och kyla men sen får man in det via ventilerna istället >:(

Mvh Mattias
 
1,5 plans villa Trelleborg S Skåne byggd ca 1850(Stenhus). Oisolerad platta på mark. BV:79kvm 10 radiatorer OV: 40kvm(36kvm GV)färdig sep-08. En bod(12kvm) med el-rad grundvärme ca 7gr. Nibe-1215-5kw 400m slang. Startad 3/11-06. FB innan vp ca 26000kw. FTX RDAA-14-012 Startad 2/1-09

Utfall 2007: 13675kWh(Total). VP-start 5859. VP-tid 3015h. TS 189h(El-drift innan kollektor). Installerat sep elmätare 3/11-07. 119kWh/m2

Utfall 2008: 12286kWh. VP-mät, 5386kWh. VP-start 4321. VP-tid 2989h. TS 7h. RG20 inst, 17/1-09 21Gr. 107kWh/m2

Utfall 2009: 9953kWh. VP-mät, 5505kWh. VP-start 3547. VP-tid 3169h. TS 8h.  21Gr.  86,5kWh/m2

Rullande förbrukning 9538kWh. 83kWh/m2

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Mek. tilluft vs. spalt-ventiler
« Svar #4 skrivet: 15 april 2009, 23:17:29 »
Mitt första råd är att skippa 410P. Har en 310P (samma men utan mek. tilluft) och den är verkligen inget att hurra för (dålig effekt, dålig styrdator osv...).
Detta gäller tyvärr i stort sett alla frånluftsvärmepumpar på marknaden, vet inte varför dock. Skulle jag köpa frånluftsvärmepump idag skulle det bli en ComfortZone, de har bra effekt, är väl genomtänkta, och ägarna verkar nöjda på forumet.

Själv skulle jag nog satsa på FTX. Visserligen tar den lång tid att spara in den extra investeringskostnaden, men just som du säger så har du andra fördelar i form av komfort och framtidssäkerhet.
En fördel som jag själv tycker är viktig är att med vanlig mek. frånluftsventilation och spaltventiler så förstörs ventilationen i andra rum ifall någon öppnar ett fönster i ett rum (luften tar den vägen in istället), men med FTX så har man oförändrat flöde i resten av huset även om någon öppnar ett fönster! Kan vara guld värt!

Visst är FTX dyrt, men det kan nog vara värt det om man värdesätter komforten högt! Se till att ljuddämpa systemet ordentligt bara, gärna med en mindre ljuddämpare innan varje tilluftsdon förutom den stora vid aggregatet. För att lyssna på ventilationssus kan man gott klara sig utan =)

Skulle du ändå bestämma dig för frånluftsventilation med uteluftsventiler, så tycker jag inte du ska köpa en vanlig frånluftsvärmepump, utan då antingen en ComfortZone eller markvärme/uteluftspump.
Annars kan kanske FTX i kombination med typ fjärrvärme vara ett alternativ?

Och jo just det, vad du än gör; Ifall du bestämmer dig för ventiler så skippa spaltventilerna och sätt in ordentliga väggventiler typ fresh som riktar luften uppåt. Spaltventiler ger ofta ordentligt kallras nämligen, och detta gäller speciellt om du inte har något element på väggen under fönstret som motverkar detta!
« Senast ändrad: 15 april 2009, 23:22:36 av SkaneErik »
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad Markan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Mek. tilluft vs. spalt-ventiler
« Svar #5 skrivet: 16 april 2009, 17:00:21 »
Munktell,

I båda husen jag upplevt kalldrag har det varit golvvärme och springventiler, kan det berott på det alltså?

Installeras det mycket förvärmd tilluft i nya villor?

Tycker det är väldigt tilltalande, men är lite rädd att driftkostnaderna ska dra iväg. Nibe påstod att fläktarna i 410p drog ca 2000 kvh årligen... Är inte riktigt hundra på om han räknade med värmebatteriet då, eller bara fläktarna.

//M

Utloggad Munktell 20-24

  • Ventilationsmontör
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 206
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Heavy metal
SV: Mek. tilluft vs. spalt-ventiler
« Svar #6 skrivet: 16 april 2009, 20:33:08 »
Citera
I båda husen jag upplevt kalldrag har det varit golvvärme och springventiler, kan det berott på det alltså?

Svar ja

Citera
Installeras det mycket förvärmd tilluft i nya villor?

Vet ej

Citera
Tycker det är väldigt tilltalande, men är lite rädd att driftkostnaderna ska dra iväg. Nibe påstod att fläktarna i 410p drog ca 2000 kvh årligen... Är inte riktigt hundra på om han räknade med värmebatteriet då, eller bara fläktarna.

1 Du slipper kallras
2 Det finns 10 hastigheter men du behöver nog bara köra på 4:an. 10:an tar totalt 340W.
Vet ej vad 4:an tar vi säger 170Wx24x365=1490kwh per år.

3 Värmebatteriet drivs ju av vatten(VP).

Mvh MATTIAS
1,5 plans villa Trelleborg S Skåne byggd ca 1850(Stenhus). Oisolerad platta på mark. BV:79kvm 10 radiatorer OV: 40kvm(36kvm GV)färdig sep-08. En bod(12kvm) med el-rad grundvärme ca 7gr. Nibe-1215-5kw 400m slang. Startad 3/11-06. FB innan vp ca 26000kw. FTX RDAA-14-012 Startad 2/1-09

Utfall 2007: 13675kWh(Total). VP-start 5859. VP-tid 3015h. TS 189h(El-drift innan kollektor). Installerat sep elmätare 3/11-07. 119kWh/m2

Utfall 2008: 12286kWh. VP-mät, 5386kWh. VP-start 4321. VP-tid 2989h. TS 7h. RG20 inst, 17/1-09 21Gr. 107kWh/m2

Utfall 2009: 9953kWh. VP-mät, 5505kWh. VP-start 3547. VP-tid 3169h. TS 8h.  21Gr.  86,5kWh/m2

Rullande förbrukning 9538kWh. 83kWh/m2

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Mek. tilluft vs. spalt-ventiler
« Svar #7 skrivet: 09 maj 2009, 15:16:55 »
Och jo just det, vad du än gör; Ifall du bestämmer dig för ventiler så skippa spaltventilerna och sätt in ordentliga väggventiler typ fresh som riktar luften uppåt. Spaltventiler ger ofta ordentligt kallras nämligen, och detta gäller speciellt om du inte har något element på väggen under fönstret som motverkar detta!

Hej SkaneErik!  Det finns väl spaltventiler som riktar luften uppåt också om man nu vill ha sådana, t.ex Fresh 40 kan man ju vända åt vilket håll man vill (uppåt eller nedåt), och uppåt är väl lämpligast då givetvis, försedda med tvättbara filter och kan regleras i ett flertal olika lägen inkl att man kan stänga dem helt om man så önskar. :)
http://www.fresh.se/p73658/files/F40-196.pdf

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 877
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!