Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lönar det sig att ha solfÃ¥ngare ?  (läst 4877 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad guran54

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
    • Comfortzone ce-50 logg
Lönar det sig att ha solfångare ?
« skrivet: 11 april 2009, 08:47:27 »
Gör av med ca 220KWh VV per mÃ¥nad , eftersom jag har en frÃ¥nluftspump som värmer vv kostar detta mig ca 75 kWh/mÃ¥nad  eller 900kwh & drygt 1000 kronor pÃ¥ Ã¥rsbasis .

Ett 30-rörspaket med installation skulle kosta mig minst 20,000:-

20,000 investerat med lÃ¥g vinst  (5% ) skulle ge mig 1000 kronor per Ã¥r.


Det ser ut som jag inte skulle tjäna någonting alls på en solfångare eller gör jag en tankemiss ?

Min CE-50 logg finns på http://comfortzone.servehttp.com

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Lönar det sig att ha solfångare ?
« Svar #1 skrivet: 11 april 2009, 09:23:01 »
Du tänker rätt.
Finns inget att tjäna på i pengar när det gäller solvärme till huhåll, speciellt inte när du redan gör ditt varmvatten med vp.
Dessutom svårt att få de estetiska bra, dessa vakumrör som säljs idag ser ju groteskt ut på huset, men de som brinner för detta blir blinda och smaskar upp dessa på nybyggda och fina hus.

Miljötänkande och eget välbefinnande med "gratis" varmvatten vid soliga dagar, det förstår jag, men ekonomiskt, det är det inte.
/nic2
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad sjönära

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Lönar det sig att ha solfångare ?
« Svar #2 skrivet: 11 april 2009, 09:37:18 »
just det, i fallet med vp i komb med solen så får man vänta länge på återbetalningen från solen. Samtidigt är ju resonemanget beroende på elpriset. Sticker det iväg så det ligger på Europeisk nivå fås en annan kalkyl.
Bygger man nytt och projekterar för solfångare kan man optimera förutsättningarna och få hygglig lönsamhet.
Tänk också på att VP har kortare livslängd än solanläggningar.
1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)

Utloggad guran54

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
    • Comfortzone ce-50 logg
SV: Lönar det sig att ha solfångare ?
« Svar #3 skrivet: 11 april 2009, 09:53:23 »
Sticker det iväg så det ligger på Europeisk nivå fås en annan kalkyl.

Jag skulle vara glad om dom svenska elpriserna nÃ¥dde europeisk nivÃ¥ eftersom sverige redan nu har elpriser som överstiger dom flesta i europa...      www.svenskenergi.se/upload/Statistik/Int%20stat/Eurostat%20NY.ppt
Min CE-50 logg finns på http://comfortzone.servehttp.com

Utloggad sjönära

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Lönar det sig att ha solfångare ?
« Svar #4 skrivet: 11 april 2009, 10:34:17 »
har elpriserna sjunkit så mkt nere i europa?
fyllde i nån algoritm för Hamburg med min elförbrukning och jämförde med min hemstad motsvarande hemsida för billiga elpriser och då var iaf Hamburg 50% dyrare
1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Lönar det sig att ha solfångare ?
« Svar #5 skrivet: 11 april 2009, 11:26:10 »
Gör av med ca 220KWh VV per mÃ¥nad , eftersom jag har en frÃ¥nluftspump som värmer vv kostar detta mig ca 75 kWh/mÃ¥nad  eller 900kwh & drygt 1000 kronor pÃ¥ Ã¥rsbasis .

Ett 30-rörspaket med installation skulle kosta mig minst 20,000:-

20,000 investerat med lÃ¥g vinst  (5% ) skulle ge mig 1000 kronor per Ã¥r.


Det ser ut som jag inte skulle tjäna någonting alls på en solfångare eller gör jag en tankemiss ?



Du har väldigt låg förbrukning av varmvatten och dessutom gör du ditt varmvatten med en värmepump. Ingen idé att installera solfångare. Det enda du kan göra för att minska din förbrukning med någorlunda kort pay-off är nog att isolera vinden (om du inte redan gjort det).

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad jharmala

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pedersöre
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det blir bara bättre med Ã¥ren!
    • Jörgen Härmälä
SV: Lönar det sig att ha solfångare ?
« Svar #6 skrivet: 12 april 2009, 22:21:42 »
Vad då lönar sig?

Det finns väl inget som lönar sig, allt kostar.

Det handlar väl om att hitta alternativ till de traditionella el/olja metoderna, att investera i 60 rör från Sfinx är då ett sätt som betalar sig ganska snabbt om man kan tänka sig alternativa lösningar som inte är el/olja relaterade. OK, cirkpumpen drar 23 w el när det går men det är lite i förhållande till vad man får.

Om du kör från Stockholm till Helsingborg så finns det en jäkla massa vindmöllor utmed vägen, ingen av dessa bär sig ekonomiskt med dagens energipris. Men det är en bra sak och jag är avundsjuk på er varje gång jag kör förbi. I Finland har vi endast några för test och vi har ett statsägt bolag vid namn Fortum som sätter käppar i hjulen för alla alternativa energikällor, tyvärr.

Jörgen  8) 
Finland är ett bra land, värt att försvara och värma hus i!

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lönar det sig att ha solfångare ?
« Svar #7 skrivet: 12 april 2009, 23:10:35 »
Vad då lönar sig?

Det finns väl inget som lönar sig, allt kostar.

Jörgen  8) 

Just det att allt kostar, är anledningen till att det kan löna sig.
Eftersom det nästan alltid finns olika alternativ, som kostar olika mycket, lönar det sig, att försöka hitta det billigaste alternativet.

Om däremot allt hade varit gratis, hade det inte lönat sig, att försöka hitta det billigaste alternativet, eftersom inget alternativ hade varit billigare än något annat.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 587
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Lönar det sig att ha solfångare ?
« Svar #8 skrivet: 13 april 2009, 10:46:45 »
det lönade sig inte..... ända tills min granne fick kommunens tillstånd att borra sitt hål 16 m ifrån vårt vinklat 2 grader bort. se tabeller i bland annat http://www.byfy.lth.se/Publikationer/3000pdf/EK-3047.pdf
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Lönar det sig att ha solfångare ?
« Svar #9 skrivet: 15 april 2009, 09:48:33 »
Dessutom svårt att få de estetiska bra, dessa vakumrör som säljs idag ser ju groteskt ut på huset, men de som brinner för detta blir blinda och smaskar upp dessa på nybyggda och fina hus.

Miljötänkande och eget välbefinnande med "gratis" varmvatten vid soliga dagar, det förstår jag, men ekonomiskt, det är det inte.
/nic2

I trådskaparens fall så lönar det sig inte, men i andra fall kan det vara ekonomiskt, speciellt i fallet hus med direktel och vanlig varmvattenberedare. Jag har i varje fall fått ganska kort pay-off tid på min egen solfångare (ca 7 år). Vad har du själv för pay-off tid på bergvärmen i ditt hus ?

Vad gäller estetiken så är det ju upp till var och en. Min egen personliga åsikt är att plana infällda solfångare är snyggare än vakuumrör.

Alternativet till solvärmt varmvatten är Nordenberedaren, men bereoende på hur man räknar livslängd så slår kalkylen åt ena eller andra hållet. Jag har ingen åsikt vad som är att föredra.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad hakan_k

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Lönar det sig att ha solfångare ?
« Svar #10 skrivet: 15 april 2009, 10:19:53 »
Rent ekonomiskt kanske det inte lönar sig, men det miljömässiga aspekten bör man också räkna in oavsett om det gäller sol eller vind.
För varje KWh du själv kan producera miljövänligt så slipper motsvarande energi produceras från exempelvis kol eller olja. Jag vet att
jämförelsen inte stämmer helt, men jag känner själv att jag kan dra mitt strå till stacken för en bättre miljö.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Lönar det sig att ha solfångare ?
« Svar #11 skrivet: 26 april 2009, 18:01:21 »
Löner det sig ?

Det beror på.

Vad kostar solvärmeanläggningen och hur mycket kan den producera. Hur effektiv är den ....

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Lönar det sig att ha solfångare ?
« Svar #12 skrivet: 27 april 2009, 15:24:32 »
Klart allt kostar! Men kan löna sig ändå, varför köper jag annars värmepump och isolerar huset? Det kostar och lönar sig...

Och vinsnurrorna lönar sig också! Här upp ägs det flesta av föreningar, och får väldigt billig el, köerna är långa för att få köpa andelar..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!