Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HJÄLP! 58 grader i framledning vid 16 grader utetemp!?  (läst 3930 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
Hej på er!

Under de sista dagarna har det varit varmt - både ute och inne...

Tittade på elpannans styrcentral idag och såg att framledningstemperaturen låg på 58 ºC! Ute är det ca 16 ºC (sitter på balkongen i solskenet..). Framledningens börvärde är under 30 grader vid den här temperaturen..

Pannan jag har är en Nibe 300L varmvattenberedare med en CTC styrcentral, bÃ¥da är nog frÃ¥n 1982 dÃ¥ huset byggdes.  PÃ¥ styrcentralen finns en graf som visar framledningstemperaturen (Y-axel) som funktion av utomhustemperaturen (X-axeln) med olika kurvor (räta linjer) med olika lutning, A, B, C, D, E. PÃ¥ centralen finns följande knappar/vred:
* Nattsänkning (ställd på 0 - avstängd)
* Programval (har alltid stått på D, ställdes nu på B för att se om det hjälpte något.)
* Finjustering program (höjer programkurvan, dvs om tex finjusteringen är ställd på 0 är framledningstemp på 55 vid -10 ute, om finjusteringen är på 5 grader är framledningstemp 60 och om finjusteringen är ställd på -5 är framledningstempen 50. Är ganska säker på detta, men denna ratt verkar inte påverka framledningen alls just nu.)

Det enda vi ändrat sista dygnet är att vi stängt av termostaterna på elementen pga att de varit så varma, och jag har sänkt finjusteringen från +5 till -5 men detta hjälpte föga...

Håller pannan/styrcentralen på att gå sönder? Finns någon annan anledning till att det är väldigt hög framledningstemp på pannan, borde den inte sänka framledningstemperaturen om returen från radiatorerna är så hög som den bör vara nu när inget element är på?


Tacksam för all snabb hjälp och tips någon kan tänkas ha :)
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad guran54

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
    • Comfortzone ce-50 logg
SV: HJÄLP! 58 grader i framledning vid 16 grader utetemp!?
« Svar #1 skrivet: 10 april 2009, 21:10:18 »
Du har en Nibe 300L varmvattenberedare , men vilken värmepanna har du ???

Min CE-50 logg finns på http://comfortzone.servehttp.com

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: HJÄLP! 58 grader i framledning vid 16 grader utetemp!?
« Svar #2 skrivet: 10 april 2009, 21:20:59 »
Jadu.. :)

Det är alltså en CTC kontrollpanel (tror jag iaf) kopplad till en Nibe VVB. Kontrollpanelen är kopplad till en utomhussensor och sköter om framledningstemperatur beroende av utomhustemperatur enligt grafen jag beskrev i första inlägget..

Det är en gammal häck, en svart låda (CTC) på ca 65cmx50x25 (bxdxh) längst upp på en stor vit (Nibe) VVB (65x50x170). Troligen är det väl kontrollpanelen som fått fnatt efter 27 år ..
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: HJÄLP! 58 grader i framledning vid 16 grader utetemp!?
« Svar #3 skrivet: 10 april 2009, 21:22:22 »
Just ja.. senaste är att jag hittade en knapp där det stod "Radiatorenhet PÃ…/AV", slog om till läge AV och gick och duschade.. när jag kom tillbaka stod framledningstemperaturen pÃ¥ 68 ºC...  knUp

Jag stängde av pannan helt....
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HJÄLP! 58 grader i framledning vid 16 grader utetemp!?
« Svar #4 skrivet: 10 april 2009, 21:25:25 »
Har du en separat beredare för tappvarmvattnet eller sitter en shunt på på beredaren som shuntar ut värme till radiatorerna?
Har du en shunt kan det vara den som kärvar.

Den där typen av problem brukar "nuförtiden" bero på att trevägsventilen som växlar mellan tappvarmvattenvärmning och radiatorvärme kärvar.
Kolla temp i beredare, är den låg så är felet förmodligen där.

Reglerdatorn ser att det är kallt i beredaren och kör kompressorn för fullt, men värmen går till radiatorerna, inte till beredaren...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: HJÄLP! 58 grader i framledning vid 16 grader utetemp!?
« Svar #5 skrivet: 10 april 2009, 21:37:52 »
Har tyvärr ingen aning om jag har en shunt till varmvattnet eller inte :(

Det enda jag kan se av VVB är att det finns en liten lucka i botten på VVB:n, ca 1/3 av fullhöjden dvs ca 40-50cm hög. Öppnar jag den ser jag botten på vad jag kan tänka mig är själva tanken i VVBn. Det finns ett rör märkt "KV" (kallvatten?) och ett omärkt rör med ett där jag vet att man ställer upp temperaturen mot hushållsvattnet, är det shunten kanske eller är det bara en ventil? Man kan ställa den i tre steg iaf.

Tanken kändes förresten väldigt väldigt kall i botten, men å andra sidan duschade jag nyss och vattnet kändes varmare än vanligt vid den blandarinställningen jag brukar ha.. kan ju ha att göra med att det är en varm dag men det är ett konstigt sammanträffande.

Framledningstemperaturen hade inte sjunkit något än men VVBn är ju isolerad så det tar kanske några timmar innan det märks på givaren och mätaren på kontrollpanelen.

Tack sÃ¥ väldigt mycket för tankarna hittills... verkar som om bergvärmen kommer i rättan tid...  :P
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HJÄLP! 58 grader i framledning vid 16 grader utetemp!?
« Svar #6 skrivet: 10 april 2009, 21:46:06 »
Kan du ta några bilder på anläggningen och infoga i forumet?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: HJÄLP! 58 grader i framledning vid 16 grader utetemp!?
« Svar #7 skrivet: 10 april 2009, 22:37:48 »
Tyvärr har jag ingen digitalkamera..

VVBn heter Nibe Compact och är nog en föregångare till http://www.nibe.se/Produkter/Varmvattenberedare/Produktsortiment/COMPACT/

Kontrollpanelen heter CTC Electronic och är säkert en forntida förfader till denna; http://www.vvs-boden.se/ctcelectronicelkassett-p-5042.html

Hoppas det hjälper.. Vi får se hur kallt huset blir i morgon nu när pannan är avstängd.. :(
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad guran54

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
    • Comfortzone ce-50 logg
SV: HJÄLP! 58 grader i framledning vid 16 grader utetemp!?
« Svar #8 skrivet: 10 april 2009, 23:37:08 »
Kan möjligen vara sÃ¥ att det är fel pÃ¥ din utomhussensor  , kortslut sensorn , pannan bör dÃ¥ tolka detta som hög utomhustemperatur.
Vid Avbrott så tror den att det är svinkallt....
Min CE-50 logg finns på http://comfortzone.servehttp.com

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: HJÄLP! 58 grader i framledning vid 16 grader utetemp!?
« Svar #9 skrivet: 11 april 2009, 10:13:37 »
Låter troligt, den tanken gick nog fort mellan höger och vänster öra men funderade på varför den skulle gå sönder nu efter 28 år... men nån gång ska de ju gå sönder.. :)

Hursomhelst är det fixat nu, pannan har stått avslagen under natten. Framledningen har sjunkit från 68 ºC till ca 34 ºC under natten och när jag vaknade i morse slog jag på åbäket igen. Efter någon timme hade temperaturen stigit till 38 ºC igen. Läste av på kurvan och vid 12 ºC ute som det är nu skall framledningen ligga på knappt 25 ºC med det program som är inställt nu..

Pannan får gå så här några timmar.


Tack för all hjälp! Återkommer med mer information när något har hänt, eller inte hänt ;)

GLAD PÃ…SK!!!
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: HJÄLP! 58 grader i framledning vid 16 grader utetemp!?
« Svar #10 skrivet: 11 april 2009, 11:18:09 »
Succé!

Nu har framledningstempen sjunkit från 38 ºC till knappt 30 ºC!

Tack Ã¥terigen alla för er snabba hjälp och stora engagemang!  *vinkar* Thumbsup
Mvh Stefan
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 354
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!