Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ladda in vid flera nivÃ¥er i tanken????  (läst 1249 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hakan_w

  • www.walltorp.net
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
    • Walltorp
Ladda in vid flera nivåer i tanken????
« skrivet: 06 april 2009, 21:19:23 »
Hej,

Jag har fått hem mina 90 rör och 750 l tank från Sfinx. Jag kommer att ladda in solvärmen externt via en plattvärmeväxlare och ta ut varmvatten via en tva.

Nu har jag fått en idé om inladdningen som jag tänkte få lite synpunkter på:

Jag laddar ju in i toppen på tanken och tar ut returen i botten. Men min tanke är att sätta en tre-vägsventil vid topp-inladdningen som gör att när tanken nått t ex 70 grader där så skiftar ventilen till att ladda in lite längre ner i tanken. Det jag tänkt vinna på detta är att jag kan sätta temperaturgivaren för solstyrningen längre ner och därmed laddar den även vid lägre temp från panelerna. Och om man laddar in längre ner så slipper jag ladda in kallare vatten än vad som finns vid toppen.

Kan det fungera och tror ni det kan ge nåt extra?

Mvh HÃ¥kan
www.walltorp.net
www.walltorp.net   Bildblogg pÃ¥ mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Ladda in vid flera nivåer i tanken????
« Svar #1 skrivet: 06 april 2009, 22:25:25 »
Jag vet i alla fall att det inte ger något extra för mig. Eftersom jag har så usel vv-beredning så har jag ingen större nytta av en skiktad tank. Om solen inte räcker till så kopplar jag in pellets eller el. Både El och pellets är lika dyrt oavsett vilken temperatur de jobbar mot. Alltså tjänar jag mest på att låta solfångarna gå mot lägsta temp och få ut så mycket som möjligt. Även om de bara laddar 25-30 grader så räcker det för den golvvärme vi har på sommaren.

Annat som har betydelse:
Vad har du för tillskottsvärme? Elpatron, VP eller...
Använder du solvärmen bara till vv eller till uppvämning också?
Hur stor ack har du?

Om man kör med VP både för vv och värme kanske det kan vara mer lönsamt att låta solen jobba mot vv-temp och vp mot en lägre temp? Man måste se på hela systemet.

Oj, vad svamligt det blev :(
Hoppas du kan få ut något vettigt av det.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad hakan_w

  • www.walltorp.net
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
    • Walltorp
SV: Ladda in vid flera nivåer i tanken????
« Svar #2 skrivet: 07 april 2009, 07:58:24 »
Hej!

Tack för ditt svar!

Jag kommer bara att ha Solvärme i tanken (750liter) och låta den förvärma returen för golv-värmen samt förvärma varmvattnet innan min Nibe 360 FLVP när solen skiner. Annars så kommer vattnet vara passera igenom den utan att värmas.

Mvh HÃ¥kan

www.walltorp.net   Bildblogg pÃ¥ mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!