Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läckage radiatorkrets vad är "normalt"?  (läst 8447 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
Läckage radiatorkrets vad är "normalt"?
« skrivet: 01 april 2009, 14:44:26 »
Jag tycker mig fÃ¥ fylla pÃ¥ vatten i radiatorkretsen med större och större regelbundenhet, ca 2 dl mÃ¥naden skulle jag tro det blir  just nu. Jag har tejpat pÃ¥ en plastpÃ¥se över skvallerröret pÃ¥ expansionskärlet, men efter 2-3 veckor, sÃ¥ är det snustorrt i plastpÃ¥sen, alltsÃ¥ inget problem med kärlet. Ã…terstÃ¥r alltsÃ¥ "allt annat". Jag kan inte se att kopplingar/element eller vp har nÃ¥got läckage, sÃ¥ läcker det, sÃ¥ är i plattan eller i bjälklaget mellan bostadplan och källare. Med 160mm betongbjälklag sÃ¥ lär det ta sin tid innan läckage i denna storleksordning kommer synas i taket i källaren, eller? Jag ringde till försäkringsbolaget och de hade inga problem att ta ärendet- Däremot när jag ringde till rörfirman för att ta hit en rörmokare, sÃ¥ trodde han jag pratade med inte alls att det var nÃ¥got som kunde betraktas som läckage utan vad amn fick räkna med förlora i systemen.Dessutom skulle det vara hopplöst att hitta en läcka (om det nu är en) i denna storleksordning. Eftersom jag inte vill riva upp golv i onödan sÃ¥ undrar jag om denna typ av läckage (2-2,5 l/Ã¥r) kan anses vara "i sin ordning"? Huset byggt 73, 2-rörssystem, järnrör. Ingen aning om totalvolym i systemet. Jag kommer nu börja logga pÃ¥fyllning för att se om det är som magkänslan säger att regelbundenheten i pÃ¥fyllningen tilltar...Men innan vattenskadan är total sÃ¥ vore det bra att Ã¥tgärda problemet (om det nu är ett problem).
I detta avseende är i alla fall direktverkande el överlägset ::)
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Läckage radiatorkrets vad är "normalt"?
« Svar #1 skrivet: 01 april 2009, 15:29:40 »
Gissningsvis är exp-kärlet stumt. Alltså luften/gasen som skall finnas på ena sidan av gummibälgen i kärlet saknas.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Läckage radiatorkrets vad är "normalt"?
« Svar #2 skrivet: 01 april 2009, 15:37:54 »
Hmm!
"Ifrågasätt" du expansionskärlets funktion först (I det fall att du har trycksatt system)
I ett normalt egnahem så försvinner det alltid en aning vatten ur systemet och det är helt OK om du måste fylla på 1<->2 liter i året men det förutsätter att expansionskärlet är helt och vid rätt mottryck som också måste kollas en gång i året

Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Läckage radiatorkrets vad är "normalt"?
« Svar #3 skrivet: 01 april 2009, 20:10:22 »
Nu får ni hjälpa mig att förstå: Om gummiblåsan i exp.kärlet är tomt/läcker, hur kan det ge fenomenet att vattnet tycks försvinna? Vart tar det vägen?
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Läckage radiatorkrets vad är "normalt"?
« Svar #4 skrivet: 02 april 2009, 02:42:17 »
Hej

Det som händer är väl att expansionskärlet tappar förmågan att taupp volymförändringar som sker beroende på temperatur.
Och då när vattnet blir varmare och expanderar så kommer säkerhetsventilen att öppna och släppa ut vattneti skvaller-röret.

MVH
Messer

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Läckage radiatorkrets vad är "normalt"?
« Svar #5 skrivet: 02 april 2009, 07:33:47 »
Men Grop har ju kollat att ingenting kommer ur skvallerröret. Så jag förstår inte heller hur tryckexpansionskärlet skulle kunna vara boven i dramat?!?

Så frågan är ju om man skall acceptera ett läkage i rör och radiatorer som det verkar vara i detta fall...jag skulle också oroa mig om jag visste att det droppade vatten någonstans i huset...

Jag har själv aldrig märkt av något läkage i mitt eget system. Men det tar många år att upptäcka det när det är på 1500l och har 2st tryckexpansionskärl på totalt 160l, det måste försvinna många liter innan det märks...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Läckage radiatorkrets vad är "normalt"?
« Svar #6 skrivet: 02 april 2009, 11:22:24 »
Hej

Sorry jag svarade bara på frågan men nu har jag läst tråden lite lätt.

Jag undrar bara hur vet Grop att det fattas vatten ?

När du fyller dina två deciliter hur vet Grop att det är fullt ?

Försök att beskriva det sÃ¥ bra som möjligt sÃ¥ t.o.m jag förstÃ¥r  Thumbsup

MVH
Messer

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Läckage radiatorkrets vad är "normalt"?
« Svar #7 skrivet: 02 april 2009, 12:12:55 »
Tidigare....

har jag aldrig behövt fylla på vatten. Men för 8 månader sedan hade jag hela systemet nedtappat. Sedan dess har jag behövt fylla på med kanske 2 dl per var eller varannan månad.

"Kokade" inte ur systemet efter påfyllning. Antar att det är microbubblor och lösta gaser (syre och kväve) som sakta försvinner ut genom min avluftare.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Läckage radiatorkrets vad är "normalt"?
« Svar #8 skrivet: 02 april 2009, 14:29:37 »
Nu får ni hjälpa mig att förstå: Om gummiblåsan i exp.kärlet är tomt/läcker, hur kan det ge fenomenet att vattnet tycks försvinna? Vart tar det vägen?

2 dl i månaden brukar dunsta bort utan att lämna spår efter sig om det kommer via s-ventilenspillröret.
Utan gas/luft i expkärlet så räcker det med nån dl för att trycket skall sjunka från 1bar till 0bar.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Läckage radiatorkrets vad är "normalt"?
« Svar #9 skrivet: 02 april 2009, 15:40:17 »
Det borde inte dunsta så mycket ur plaspåsen som var tejpad över spillröret..påsen var ju dessutom snustorr.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Läckage radiatorkrets vad är "normalt"?
« Svar #10 skrivet: 02 april 2009, 21:02:37 »
Precis, jag misstänkte säkerhetsventilen, men med tanke på de små "läckagen", så kan man förmoda att om det står fritt mot atmosfär, så dunstar vattnet innan det droppat ner på golvet. Därför satte jag dit plastpåsen, och tejpade tätt. Så jag törs säga att det läcker inte den vägen. Däremot skulle det kunna vara "topp-fyllning" på ett system som fortfarande inte har luftats totalt. Men nu var det säkert minst 3 år sedan systemet tömdes. Men hade det varit det som var problemet borde logiskt antalet toppfyllningar bli färre och färre (längre och längre intervall), inte som nu när magkänslan säger att det blir oftare och oftare. Är jag känslig/petig avseende det förmodade läckaget? Ska jag tro på rörfirman att det inte är något att bekymra sig över och att läckage i denna nivå ändå inte går att hitta?
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Läckage radiatorkrets vad är "normalt"?
« Svar #11 skrivet: 03 april 2009, 10:43:39 »
Jo... det stämmer nog.

Mina "toppfyllningar blir färre och färre. Nu varannan månad.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Läckage radiatorkrets vad är "normalt"?
« Svar #12 skrivet: 03 april 2009, 13:59:45 »
Om ett expansionskärl fungerar som det skall märks inte 2 dl läckage på manometern. :)
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Läckage radiatorkrets vad är "normalt"?
« Svar #13 skrivet: 03 april 2009, 16:30:02 »
OK, jag var nog inte helt tydlig. Det är inte så att jag låter trycket gå till noll innan jag fyller. Så 2 dl är inte skillnaden mellan 0-tryck och 1 bar. Jag brukar reagera då trycket står strax under 0,5 bar, då slår jag på ett par dl och trycket stiger till 0,6 bar. Så för att höja till 1 bar beöver jag närmare litern vatten. Om det nu läcker så gynnas ju inte det av högre tryck i systemet, utan det frestar bara på läckan ännu mer, resonerar jag, därför kör jag med lite lägre tryck. Misstänker ni fortfarande exp.kärlet?
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Munktell 20-24

  • Ventilationsmontör
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 206
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Heavy metal
SV: Läckage radiatorkrets vad är "normalt"?
« Svar #14 skrivet: 05 april 2009, 03:06:56 »
Med värmekamera kan man se dolda läckor i betongbjälklag *vinkar*

mvh mattias
1,5 plans villa Trelleborg S Skåne byggd ca 1850(Stenhus). Oisolerad platta på mark. BV:79kvm 10 radiatorer OV: 40kvm(36kvm GV)färdig sep-08. En bod(12kvm) med el-rad grundvärme ca 7gr. Nibe-1215-5kw 400m slang. Startad 3/11-06. FB innan vp ca 26000kw. FTX RDAA-14-012 Startad 2/1-09

Utfall 2007: 13675kWh(Total). VP-start 5859. VP-tid 3015h. TS 189h(El-drift innan kollektor). Installerat sep elmätare 3/11-07. 119kWh/m2

Utfall 2008: 12286kWh. VP-mät, 5386kWh. VP-start 4321. VP-tid 2989h. TS 7h. RG20 inst, 17/1-09 21Gr. 107kWh/m2

Utfall 2009: 9953kWh. VP-mät, 5505kWh. VP-start 3547. VP-tid 3169h. TS 8h.  21Gr.  86,5kWh/m2

Rullande förbrukning 9538kWh. 83kWh/m2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!