Det började med stopp i avloppet, det var lite brått så jag anlitade en rörfirma, de kom hit och försökte rensa. De misslyckades och sade att det måste vara på kommunens ansvar. Vi tog kontakt med kommunen och en "sugbil" anlände. Han försökte spola och suga bort stoppet men det misslyckades. Ytterligare en bil anlände med en kamerautrustning. Kameran skickades in i avloppsöret och killen hittade en "brädbit" eller likande som sticker ner från "spolbrunnen". Tyvärr var det tjäle och vi kunde inte leta fram spolbrunnen. Detta är inte kommunens ansvar, spolbrunnen sitter inne på tomten. Med förenade insatser lyckades killarna spola rent runt "hindret" och avloppet funkar nu, men det kan nog stoppa när som helst igen.
Jag har nu letat fram spolbrunnen, det är ett avloppsrör i plast 110 mm och det är tre meter långt. Jag lyckas inte se vad som sitter i botten, men något är det, jag ser inte avloppsrör som det borde vara. Jag har fäst en träskruv i änden på ett järnrör och försökt få tag i det som sitter men det lyckas inte. Jag skall försöka få tag på kamerakillen och be honom skicka filmen, jag tror att han spelade in.
Hur kan en brädbit komma in i avloppet? Om det vore från byggtiden, trettio år sedan, så borde det nog stoppat för länge sedan. Dessutom borde väl brädbiten ruttnat bort på 30 år?
Det lär komma fakturor både från rörfirman och firman med sugbil och kamerautrustning. Täcker försäkringen sådant? Grundproblemet är ju kvar, vad kan man göra utan att gräva upp skiten?
Tacksam för alla tips...