Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Undvika Vibrationer och resonansljud frÃ¥n cirk-pumpar samt isolering  (läst 1595 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hakan_w

  • www.walltorp.net
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
    • Walltorp
Hej,

Jag har precis fått mina solpaneler och en 750 liters ack-tank. Nu ska jag börja montera allt i badrummet och på taket. Jag funderar lite på isolering av rör plattvärmeväxlare mm och vibrationer från cirk-pumpar. Tänkta jag frågar Proffsen på värmepumpsforum.

1. jag kommer att toppladda in solvärmen med en extern plattvärmeväxlare. Jag har köpt sfinxs externa sol-laddare. Bör jag bygga nÃ¥n slags  lÃ¥da och isolera runt plattvärmeväxaren?

2. Efterson jag kommer att ladda tanken externt och även ta ut varmvatten med en TVA blir det ju en del cirk-pumpar. Jag är lite orolig att de skapar vibrationer som leder till resonansljud i badrummet och i köket som ligger vägg i vägg med badrummet. Går de att montera på ett sätt så att de inte skapar resonansljud? Med t ex bussningar eller nåt liknande?
 En idé jag haft är att montera alla pumpar mm pÃ¥ en skiva som jag sen skruvar upp pÃ¥ väggen. DÃ¥ slipper jag göra sÃ¥ mÃ¥nga hÃ¥l genom fuktspärren. En tanke är ocksÃ¥ att sätta t ex en figolitskiva emellan väggen och skivan för att dämpa ev vibrationer. Vad tror ni om den idén? DÃ¥ skulle jag ocksÃ¥ kunna bygga ett "lock" Ã¶ver alltihop för att isolera t ex plattvärmeväxlaren(se frÃ¥ga 1)

Tack på förhand!

Mvh HÃ¥kan
www.walltorp.net
« Senast ändrad: 27 mars 2009, 11:57:38 av hakan_w »
www.walltorp.net   Bildblogg pÃ¥ mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Jag har 6st. cirkpumpar, den äldsta är över 20 år gammal, en Gustavsberg, den minsta är en Grundfos max 60W, mellanpumpen på pannan en Grundfos Max 240W, största är poolpumpen på 750W. Har inget av dessa störljud du nämner på någon av dem, så det är nog lugnt. Du bör isolera plattisen, vira in den i plastfolie/gladpack, gör en låda av typ frigolit och fyll mellanrummet med fogskum.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!