Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Undertryckscirkulation  (läst 2007 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PH2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Undertryckscirkulation
« skrivet: 25 mars 2009, 22:58:58 »
POstade denna trÃ¥d i fel forum, hoppas att det blir rätt nu  :-[

Jag har blivit avrådd att blanda in garaget i luftcirkulationen/värmeavgivningen från en Luft/luftVP i bostadsdelen. Min ide var att göra ett undertryck i garaget genom att sätta in en frånluftsfläkt i ytterväggen. Sen kör jag upp ett hål för en ventil mellan ek-delens inredda rum och garaget. Så länge frånluftsfläkten i garagetngår så borde en luftström bildas som drar ner varmluft från huset till ek-delen trots att det är två 90 gradiga vinklar och 40 cm ner till taknivån för garage och ek-del.

Värmespridningen måste ju vara det allra viktigaste om en luft-luftpump ska fungera effektivt.

Tänker jag fel?
Det kan väl inte skada att en del av frånluften går ut via garage.
Värmespridningen borde ge en rejäl vinst även om fläkten får gå på lågfart konstant under pumpens värmesäsong.
Undertrycken borde vara enbart positiva för huset.
Däremot så går det nog inte återvinna garageluften på något sätt.
1-plan 117 m2 + 50 m2 ekdel & garage hundhus 4 m2, 1975, självdrag, Acetec avfuktare med Hygro Pro Hygrostat, direktel med IQTherm styrsystem, varmluftskamin, ca: 10 m3 ved/år, luftvärmepump våren -09, el tot. 26´Kwh/år, Västerbotten

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Undertryckscirkulation
« Svar #1 skrivet: 26 mars 2009, 12:34:29 »
Jag brukar rekommendera att dra ut luften via badrum. Det du mÃ¥ste tänka pÃ¥ är att luften dÃ¥ inte gÃ¥r fel väg och letar sig in via ventilationen i badrummen sÃ¥ att badrumsluften sprider sig i huset. IOFS sÃ¥ funkar det kanske tills nÃ¥gon blir lite dÃ¥lig i magen, men sen...  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PH2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Undertryckscirkulation
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2009, 18:44:44 »
Det har du rätt i Carl N. Man kanske måste trimma självdragsventilationen på toaletterna genom att montera frånluftsfläktar där också. Jag har funderat i dom banorna förut men tänkte att de skulle kunna ha en kort eftergångstid bara. Det är möjligt att de måste stå för ett större flöde än det i garaget. Om ventilationen ökar så kanske man också måste börja fundera på var man ska få in tillräckligt med ny luft Sc:,h Hur ordnar man det utan att det blir dragigt? Sc:,h

(Ser att Ö&B säljer en luft/luftvärmepump på 3,2 kw för 3990 kr. Det är naturligtvis dålig kvalitet för dem pengarna men till förråd & garage kanske den kunde duga i några år. Vågar man?)
1-plan 117 m2 + 50 m2 ekdel & garage hundhus 4 m2, 1975, självdrag, Acetec avfuktare med Hygro Pro Hygrostat, direktel med IQTherm styrsystem, varmluftskamin, ca: 10 m3 ved/år, luftvärmepump våren -09, el tot. 26´Kwh/år, Västerbotten

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Undertryckscirkulation
« Svar #3 skrivet: 26 mars 2009, 22:14:26 »
Har du inte en brandcell mellan bostad och garage?? Gör du hål i väggen så blir den ju förstörd
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Undertryckscirkulation
« Svar #4 skrivet: 26 mars 2009, 23:56:41 »
Tur att jag har friliggande garage kanske. Kanske nÃ¥ge sÃ¥dant      http://www.ventilation.nu/xcart/product.php?productid=4262&cat=24&page=2       + lite mineralulls brandmatta EI30 pÃ¥ röret en bit efter spjället om du vill vara petig. Man skall nog höra med den som betalar om det händer nÃ¥ge, dvs försäkringsbolaget.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad PH2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Undertryckscirkulation
« Svar #5 skrivet: 29 mars 2009, 14:53:00 »
Brandsäkerhet.....hade jag inte en tanke på ??? Det ligger väl nåt i det. Garaget är nog den plats där risken för brand är som störst också, åtminstone mitt.

Det finns ju som sagt brandspjäll så det är ju inget oöverkomligt. Kommer nog att testa det här, det känns som att garaget är ett för litet utrymme för att kosta på en egen pump.
1-plan 117 m2 + 50 m2 ekdel & garage hundhus 4 m2, 1975, självdrag, Acetec avfuktare med Hygro Pro Hygrostat, direktel med IQTherm styrsystem, varmluftskamin, ca: 10 m3 ved/år, luftvärmepump våren -09, el tot. 26´Kwh/år, Västerbotten

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!