0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
När jag talade med CTC killen så skulle bara solpaketet gå på ca 90.000, känns lite dyrt att räkna hem eller?
Citat från: NikeG skrivet 11 mars 2009, 15:15:10När jag talade med CTC killen så skulle bara solpaketet gå på ca 90.000, känns lite dyrt att räkna hem eller?Det är näst intill omöjligt att räkna hem solvärmeanläggningar tillsammans med värmepump. Solanläggningar är som bäst på sommaren, då luft/vattenpumparna har grymt bra verkningsgrad. Värmepumpar hämtar hem gratis solenergi. En sådan anläggning tillsammans med solpaneler, blir lite "tårta på tårta".Vi gissar att en familj förbrukar 16 kWh varmvatten per dygn. Med luft/vattenpump blir tillförd effekt 4 kWh/dygn d.v.s. förtjänsten med paneler blir 4 kr/dygn över sommarmånaderna.Räkna själv vad en investaring om 90 000 kr eller vad nu en solanläggning kostar....... eller räkna med 30 000 kr och fundera när du kommer att få payoff.
Glömde nämna att jag även kommer värma pool på sommaren, det gör ju att luft/vatten pumpen även kommer att gå på sommaren. Är det mer idé då? Jag har oerhört gammal solvärme till poolen idag men de är dags att byta dessa inom det snaraste då de både läcker och inte är så effektiva.// Niklas
Om ditt hus är lämpligt för solvärme, kanske det oxå har stora fönster mot söder?
Då är vi helt plötsligt kostnadsmedvetna och energisparare.
kolla med stig fellden på sfinx.se.