Jag märker på min Nibe med 160 vvb att det krävs många starter innan den toppat upp så lite som 2 hinkar maxat varmvatten. En toppning från tillslag 45 utan att man tillfört kalltvatten går fort och räcker länge innan nytt tillslag, Men så fort man tappar varmt och ersätter med +5,5 gradigt vatten då jäklar får den först jobba en rejäl stund och sedan pulsa på med starter upp till en stabil temp. Så det är inte undra på om många får funderingar på varför vv räcker olika länge, fast tempmätaren står på samma gradtal då man börjar ex duscha.
I huset jag växte upp i kunde man tappa upp ett bad (stor elberedare) och sedan medetsamma sedan duscha varmt, Men efter 45-60 min i badet då man skulle duscha kändes det väldigt kallt. Men då beroende på att det börjat jämna ut sig i beredaren.
Karl n... Bara du inte stänger för lite på kranen, så vv räcker till att duscha ändå. För då lär vvb'n vara utkyld innan det kommer kallt.. Haha!! Så då får en strypning motsatt verkan. Men klart att stänger man helt, så lär ingen stå längre än att mesta tvålen och schampot är borta.
Har man provat på riktigt kallt vatten på huvudet så inser man varför det är lätt att ge upp om man hamnat i isvatten. Ångermanälven utanför Vilhelmina före midsommar tömde badbyxorna på innehåll, och jag fick sprickor i kraniet, och då var ALL tvål och schampo kvar. Jag hoppade I men FLÖG upp så jag var nästan torr på kroppen. Så de 30 åren som passerat sedan den gången har varit utan försök att stila på kusiner eller andra då man har kampingbadat där isflaken nyss slutat passera.