Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ersätta frånluftsfläkten i ES480 med kanalfläkt, men vilken typ?  (läst 8132 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Hej
Jag ska ersätta min ES480 (Elpatron och värmeväxlare) med en IVT Greenline HT Plus C9. Då ES480 med sin mekaniska frånluftsventilationsfläkkt står för huvuddelen av mitt ventilationsbehov måste jag lösa ventilationen på annat sätt. IVT-säljarens förslag med en frånluftsvärmeväxlare från IVT har jag nobbat. Får inte kalkylen att gå ihop och har istället valt en panna med marginal och djupare borrhål.

Återstår att ersätta fläktfunktionen i ES480. IVT killen har skrivit i offerten att kanalfläkt inkl installation ingår men på min fråga verkade han inte ha nån direkt koll och föreslog en System Air K 125 XL. Den har max flöde 352m3/h och en ljudnivå på 50 dB. Tycker flödet verkar vara tilltaget med för liten marginal, se nedan, och fläkten sitter helt öppet i tvättstugan så 50 dB låter mycket. Fläkten är inte heller inbyggd i box och helt oisolerad.

Där pannan står, i tvättstugan, kommer det ner ett spirorör med luft från rummen och ett annat spirorör går sedan ut till takventilen. Tänkte helt enkelt koppla ihop dessa spirorör med kanalfläkten. Ventilationsbehovet i huset är 275 m3/h.

MINA FRÅGOR:

Är den föreslagna fläkten ovan ok och  klarar den mitt ventilationsbehov (med marginal så jag slipper köra fläkten på max)eller har jag missat något?
Kommer den att bli störande ur ljudsynpunkt?

Tänkte ha en stegtrafo som styr fläkten då jag misstänker att tyristorstyrning kan ge brum om jag inte kör den på max?

Mitt eget förslag är en SystemAir KVK 160 L eller M (finns två modeller). KVK 160 är inbyggd i en isolerad låda. Den ger 442 m3/h (M-modellen) alt 496m3/h (L-modellen) med 38,8 resp 39,1 dB i ljud. Någon av dessa i kombination med ljudisolerande klamrar och anslutningsstos i gummi. Sedan tänkte jag bygga in fläkten i en ljudisolerande låda med dörr för inspektion/service.

Den är ju givetvis dyrare men jag fick intrycket att SystemAir 125XL var en typisk sniklösning som installatören tog till bara för att spara pengar och att jag del riskerar att få en för klen fläkt som också bullrar en hel del. 50dB är ju väldigt mycket mer än 39 dB.

Någon som har synpunkter?
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Rimligtvis mäter han väl in ventilationen så det blir väl hans problem. ;)
Annars håller jag med dig om att det brukar vara svårt att få till det med 125 fläkten.huvuddunk
Finns i storleken 160 med ett M efter som jag tror passar bättre. XL fläktarna har dessutom en förmåga att låta, bättre att gå upp ett snäpp i storlek och ta en M istället. ;)
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Rimligtvis mäter han väl in ventilationen så det blir väl hans problem. ;)
Annars håller jag med dig om att det brukar vara svårt att få till det med 125 fläkten.huvuddunk
Finns i storleken 160 med ett M efter som jag tror passar bättre. XL fläktarna har dessutom en förmåga att låta, bättre att gå upp ett snäpp i storlek och ta en M istället. ;)

Ja mitt förslag var en KVK 160 L menM-modellen har ju lite högre flöde. Kan inte skilja något nämnvärt i pris. Han påpekade att 160 modellen måste ha dim stosar för att passa till mina 125-spirorör och tyckte jag skulle ta den mindre KVK 125 istället. Dim stosar kan väl inte vara söärskilt dyra.

Allvarligt talat så fick jag inte intrycket av att han var särskilt intresserad av att lägga någon (mer) energi på denna fråga. En fläkt som passar var väl i stort sett hans förslag. Någon flödesmätning har han aldrig nämnt. 
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Hej Thomas!  Du har inte kollat på http://www.soliduct.com/flaktar/kanalflakt.htm Bra priser och bra fläktar. Har själv en Kanalfläkt 125C till min mekaniska frånluftsventilation i huset som jag kör på ca halvfart (ca 175-200 m3/tim) via deras varvtalsstyrning (tyristor). Har inga ljuddämpare e.d till min anläggning och det hörs ingenting alls från den alltså. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 10 mars 2009, 23:49:59 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Mekaniker

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
En del använder kanalfläktar till bostadens ventilation men det är nog det sista jag skulle göra om det finns andra alternativ...
Det blir en del "snarvel i rören" om du har otur
Placeringen av fläkten är viktig både på ljudnivå och luftflöde
Om du kan så sök fram en utsugsfläkt som är inbyggd i en ljud-dämpande låda, dyr ja men bra alternativ

Stegtrafo är bra val, tyristorn börjar gnälla i låga motorhastigheter
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
En del använder kanalfläktar till bostadens ventilation men det är nog det sista jag skulle göra om det finns andra alternativ...
Det blir en del "snarvel i rören" om du har otur
Placeringen av fläkten är viktig både på ljudnivå och luftflöde
Om du kan så sök fram en utsugsfläkt som är inbyggd i en ljud-dämpande låda, dyr ja men bra alternativ

Stegtrafo är bra val, tyristorn börjar gnälla i låga motorhastigheter

Hej Mekaniker!  Jaså säger du det!  Utsugsfläkt en i en ljuddämpande låda?? Skulle detta ha så stor betydelse menar du?? Min kanalfläkt sitter uppe på kallvinden och är givetsvis ordentligt isolerad, så jag ser inte direkt skillnaden. Ljudmässigt så kan det säkert förekomma en del sådant och spec om kanalfläkten måste köras på hel eller nästan hel kapacitet/effekt, så därför så skall man alltid välja en kanalfläkt som max behöver gå på ca halvfart för att slippa dylika problem. I mitt fall så hör jag inget fläktljud alls, däremot om man lyssnar riktigt noga så kan man höra lite luftturbulens precis under resp utsugsstos. Dessutom om det skulle höras något från kanalfläkten så är det väl viktigare isf att sätta en ljuddämpare före och ev även efter kanalfläkten än att sätta fläkten i en isolerad låda som kostar en massa pengar.
När det gäller tyristorstyrningen på min kanalfläkt så har jag heller aldrig hört något gnällande från den, men å andra sidan så kör jag ju heller inte på extremt låga hastigheter utan fläkten går på nästan halvfart, sen är det väl också på det sättet att vid användning av tyristorstyrning så är det viktigt att tänka på att denna verkligen är avsedd och anpassad för den kanalfläkt man har för att kunna få en riktig funktion. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Fredrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kan bara hålla med Herr R.
Satte in en 160 fläkt med 160 huvudstam i huset nu under julen.
(Var rädd att en 125 fläkt skulle ha problem med 180m2 och att det skulle bli en massa fläktljud)
(Bland annat läst of folk som har svårt att få upp flödet här på forumet)

Det var overkill så det heter duga. I efterhand väldigt onödigt. Kan knappt starta fläkten innan jag uppnår det normerade flödet.
Och eftersom jag tänkt lägga mig lite lägre de stunder vi ej är hemma och producerar avgaser så får jag verkligen vara försiktig
med spänningen från styrlådan till fläkten.

Däremot så har jag för mycket brus i själva donen.
Sådana där flexibla veckade anslutnings slangar i aluminium verkar ge en hemskans brusig ljudnivå.


/F
Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
En del använder kanalfläktar till bostadens ventilation men det är nog det sista jag skulle göra om det finns andra alternativ...
Det blir en del "snarvel i rören" om du har otur
Placeringen av fläkten är viktig både på ljudnivå och luftflöde
Om du kan så sök fram en utsugsfläkt som är inbyggd i en ljud-dämpande låda, dyr ja men bra alternativ

Stegtrafo är bra val, tyristorn börjar gnälla i låga motorhastigheter

Hej Mekaniker!  Jaså säger du det!  Utsugsfläkt en i en ljuddämpande låda?? Skulle detta ha så stor betydelse menar du?? Min kanalfläkt sitter uppe på kallvinden och är givetsvis ordentligt isolerad, så jag ser inte direkt skillnaden. Ljudmässigt så kan det säkert förekomma en del sådant och spec om kanalfläkten måste köras på hel eller nästan hel kapacitet/effekt, så därför så skall man alltid välja en kanalfläkt som max behöver gå på ca halvfart för att slippa dylika problem. I mitt fall så hör jag inget fläktljud alls, däremot om man lyssnar riktigt noga så kan man höra lite luftturbulens precis under resp utsugsstos. Dessutom om det skulle höras något från kanalfläkten så är det väl viktigare isf att sätta en ljuddämpare före och ev även efter kanalfläkten än att sätta fläkten i en isolerad låda som kostar en massa pengar.
När det gäller tyristorstyrningen på min kanalfläkt så har jag heller aldrig hört något gnällande från den, men å andra sidan så kör jag ju heller inte på extremt låga hastigheter utan fläkten går på nästan halvfart, sen är det väl också på det sättet att vid användning av tyristorstyrning så är det viktigt att tänka på att denna verkligen är avsedd och anpassad för den kanalfläkt man har för att kunna få en riktig funktion. :)

Mvh Raffen.

Tänkte som sagt installera en SystemAir KVK 160 L som klarar nästan dubbla beräknade flödet för mitt hus. Data enl nedan:
Spänning 230 V
Frekvens 50 Hz
Fas 1 ~
Effekt 134 W
Ström 0,59 A
 
Maximalt luftflöde 138 l/s
Varvtal 2 519 r.p.m.
Minsta statiska mottryck 0 Pa
Max temperatur på transporterad luft 70 °C
Max temperatur på transporterad luft vid spänningsreglering 70 °C
 
Ljudtrycksnivå, 3 m 39,1 dB(A)
Vikt 11,8 kg
Isolationsklass, motor B   
Kapslingsklass, motor 44 IP
Kondensator 4 µF

Ventilationsrören är ju dragna på vinden där det går rör från rumsutsugen över vinden och sedan ner genom innertaket till min gamla ES480 pannas värmeväxlare. Därefter går ett rör upp till vinden och vidare ut via taket.

Min tanke, för att slippa börja gräva upp och röja runt på vinden, var att bara koppla loss in/utlopp från pannan och montera kanalfläkten mellan dessa. Nu står ju pannan i tvättstugan (enplansvilla) så tanken slog mig att det kan bli störande ljud varför jag dels valden en boxad (isolerad) fläkt och dels har lösa planer på att bygga en ljudisolerad låda runt fläkten som kommer att sitta ovanför bergvärmepumpen.

Blir kanske lite orolig då jag läser era kommentarer att jag väljer fel placering av fläkten. Bör jag kanske ta mig upp på vinden och gräva fram ventilationsrören så att installationen kan ske på vinden?

En fråga då, på vinden är det ett spånskivegolv i mitten men ut mot ytterväggarna är det ju bara löst liggande isolering. Nuvarande pannan står vid en yttervägg. Hur jar jag mig dit? Blir det till att balansera på någon takbjälke? Kan man gå på isoleringen eller rasar man genom taket då?
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
Du tänker rätt när du går från 125 till 160, men när du läser diagrammen ska du också kolla tryckdata, med dina 125 rör bör mottrycket pendla mellan 200-400Pa beroende på hur många anslutningar etc som finns. Det är helt rätt att sätta fläkten där din frånluftspanna tidigare var, när du går upp till 160mm och sen varvar ned får du bättre ljudförhållanden än att köra en 125-fläkt på nästan full fart. Systemair eller EBM/Papst har likvärdiga 160M som ligger på runt 60w i full effekt vilket är överkomligt.

När det gäller ljud så dämpar flexibla ljuddämpare nästan bäst och de dämpar också mer ju mindre diametern är, så om du nu kör 160 skaffar du 2 reduktioner och sen flexibel ljuddämpare från t.ex soliduct på diametern 125. Viktigt att fläkten hängs upp i gummianordning så du slipper få stomljud, brum från tyristor brukar man bara få när man verkligen snålkör fläkten och då kan det bli värmeproblem för motorlindningen, ska du köra med snål så är trafo absolut bäst.

Innan du börjar snickra får du kolla hur det är löst med badrum och kök och om du har braskamin, dessa 3 detaljer kan ställa till jävelskap om du inte ser upp. T.ex fanns det en nedvarvningsautomat på pannan när köksfläkten startar ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Du tänker rätt när du går från 125 till 160, men när du läser diagrammen ska du också kolla tryckdata, med dina 125 rör bör mottrycket pendla mellan 200-400Pa beroende på hur många anslutningar etc som finns. Det är helt rätt att sätta fläkten där din frånluftspanna tidigare var, när du går upp till 160mm och sen varvar ned får du bättre ljudförhållanden än att köra en 125-fläkt på nästan full fart. Systemair eller EBM/Papst har likvärdiga 160M som ligger på runt 60w i full effekt vilket är överkomligt.

När det gäller ljud så dämpar flexibla ljuddämpare nästan bäst och de dämpar också mer ju mindre diametern är, så om du nu kör 160 skaffar du 2 reduktioner och sen flexibel ljuddämpare från t.ex soliduct på diametern 125. Viktigt att fläkten hängs upp i gummianordning så du slipper få stomljud, brum från tyristor brukar man bara få när man verkligen snålkör fläkten och då kan det bli värmeproblem för motorlindningen, ska du köra med snål så är trafo absolut bäst.

Innan du börjar snickra får du kolla hur det är löst med badrum och kök och om du har braskamin, dessa 3 detaljer kan ställa till jävelskap om du inte ser upp. T.ex fanns det en nedvarvningsautomat på pannan när köksfläkten startar ?

Tror du jag behöver ljuddämpare (flexibla?)? Jo jag har specat fläkten med neoprenklammer och gummistosar. Valde också stegtrafo för att eleminera brumrisken.

Vad menar du med "...hur det är löst med badrum, kök och..."? Det är utsug i köket (2 st+1 st i skafferiet i köket) samt ett vardera i de två badrummen. Köksfläkten har en separat ventilationskanal som mynnar i ett utlopp på taket. Braskamin har jag ja. Den tar luft via ett separat luftintag ingjutet i grunden, från fasaden till braskaminen. Något jag bör tänka på?

Nedvarvningsautomat på pannan ES480 som idag sköter ventilationen? det tror jag inte och det står inget om någon sådan funktion i manualen.

Ska ta en vända upp på vinden och kolla om jag kommer åt ventilationsrören. Det kanske ändå är bäst att montera fläkten på vinden.

Har för tydlighetens skull redan en separagt kanalfläkt, helt fristående från pannas fläkt, för sovrum och klädgarderober. Varför man valt denna lösning vet jag inte. Jag kommer inte åt fläkten, eller rättare sagt har jag inte hittat den då allt är täckt av isolering. Jag kan med utloppsgallrets placering på gaveln gissa ungefär var den sitter så jag kanske får försöka lokalisera den. Om inte annat för rengöring. Skulle tro att den tidigare ägaren aldrig rengjort den under de tio år han bodde i huset, då han inte ens visste att den fanns.

Denna separata fläkt har i alla fall en Österberg stegtrafo som står på 1 av 5 så där finns extrakapacitet.

Finns väl planer på att koppla ihop dessa system någon dag då det verkar onödigt att ha två separata system.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
En del använder kanalfläktar till bostadens ventilation men det är nog det sista jag skulle göra om det finns andra alternativ...
Det blir en del "snarvel i rören" om du har otur
Placeringen av fläkten är viktig både på ljudnivå och luftflöde
Om du kan så sök fram en utsugsfläkt som är inbyggd i en ljud-dämpande låda, dyr ja men bra alternativ

Stegtrafo är bra val, tyristorn börjar gnälla i låga motorhastigheter

Skiljer du på kanalfläktar och utsugsfläktar. För mig är det samma sak men jag är nog lite novis på just fläktar. Kanalfläkten jag valt SystemAir KVK 160 L är boxad dvs inbyggd i en ljudisolerande låda. Pris ca 3000 kr + moms samt en stegtrafo.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
En del använder kanalfläktar till bostadens ventilation men det är nog det sista jag skulle göra om det finns andra alternativ...
Det blir en del "snarvel i rören" om du har otur
Placeringen av fläkten är viktig både på ljudnivå och luftflöde
Om du kan så sök fram en utsugsfläkt som är inbyggd i en ljud-dämpande låda, dyr ja men bra alternativ

Stegtrafo är bra val, tyristorn börjar gnälla i låga motorhastigheter

Hej Mekaniker!  Jaså säger du det!  Utsugsfläkt en i en ljuddämpande låda?? Skulle detta ha så stor betydelse menar du?? Min kanalfläkt sitter uppe på kallvinden och är givetsvis ordentligt isolerad, så jag ser inte direkt skillnaden. Ljudmässigt så kan det säkert förekomma en del sådant och spec om kanalfläkten måste köras på hel eller nästan hel kapacitet/effekt, så därför så skall man alltid välja en kanalfläkt som max behöver gå på ca halvfart för att slippa dylika problem. I mitt fall så hör jag inget fläktljud alls, däremot om man lyssnar riktigt noga så kan man höra lite luftturbulens precis under resp utsugsstos. Dessutom om det skulle höras något från kanalfläkten så är det väl viktigare isf att sätta en ljuddämpare före och ev även efter kanalfläkten än att sätta fläkten i en isolerad låda som kostar en massa pengar.
När det gäller tyristorstyrningen på min kanalfläkt så har jag heller aldrig hört något gnällande från den, men å andra sidan så kör jag ju heller inte på extremt låga hastigheter utan fläkten går på nästan halvfart, sen är det väl också på det sättet att vid användning av tyristorstyrning så är det viktigt att tänka på att denna verkligen är avsedd och anpassad för den kanalfläkt man har för att kunna få en riktig funktion. :)

Mvh Raffen.

Jag hade ju i min relativa okunnighet planerat att helt enkelt koppla ihop spirorören ovanför den gamla pannan med hjälp av fläkten. Fläkten hamnar då i tvättstugan som ligger ganska centralt i enplansvillan. Av det skälet, och för att jag kände att jag behövde en fläkt med marginaler, valde jag en boxad fläkt. Ljudnivå 39dB jämfört med den oisolerade fläktens 50 dB. Räcker inte det tänkte jag mig att bygga någon form av "överskåp" över den nya IVT-pannan där jag bygger in fläkten. Skåpet är tänkt att ljudisoleras och förses med lucka så jag kan inspektera/rengöra fläkten.

Pga era kommentarer tänkte jag ta en titt på vinden och se om man kommer åt rören så att jag kan placera fläkten där istället. Har ju redan en annan kanalfläkt (Märke och modell/prestande okända) på vinden som inte hörs alls nere i huset. Den går iofs på ettan. Drar jag på på 5:an låter det i utsugen i rummen som hårtorkar men det är ju inte aktuellt. Av fläktmotorn hörs inte i vilket fall.

Är bara lite orolig för hur jag ska komma åt fläktrören som sitter nära ytterväggen. Det finns ju inget golv att gå på annat än i mitten av vinden. Är lite rädd att jag ska rasa genom innertaket Sc:,h
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Hej Thomas!  Du har inte kollat på http://www.soliduct.com/flaktar/kanalflakt.htm Bra priser och bra fläktar. Har själv en Kanalfläkt 125C till min mekaniska frånluftsventilation i huset som jag kör på ca halvfart (ca 175-200 m3/tim) via deras varvtalsstyrning (tyristor). Har inga ljuddämpare e.d till min anläggning och det hörs ingenting alls från den alltså. :)

Mvh Raffen.


Tack för tipset om Soliductfläktarna förresten. Så bra ut och betydligt lägre priser än SystemAir. Ska kolla på det. Har inte köpt fläkten än, eller rättare sagt värmepumpsfirman har inte köpt fläkten än. Det är installatören som står för inköp/montering och ventilationsmätning och luftflödesjustering efter installationen
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
När du nu har ett system som exempelvis suger c:a 250m3/tim + ett mindre på lågfart som suger kanske 100m3/tim är du uppe i 350m3/tim, sen startar frugan köksfläkten som ligger runt 550 -800m3/tim, då får du 350+550=900m3/tim, det kräver mycket av friskluftsventilerna som då verkligen kan orsaka kalras då friskluften far in med stor hastighet, sen föreställer vi oss att det är svinkallt och du vill elda i kaminen, när du då öppnar upp luckan kommer friskluft att gå bakvägen in via rökröret och antingen får du en rökkvast eller härlig tjärlukt i huset. Alltså får man se upp så att alt inte går på samtidigt och i många hushåll styr då köksfläkten ner vvx:en alt stänger av den. Om du nu sätter in en 160mm fläkt och har en mindre okänd kanalfläkt med mindre omsättning finns alltså viss risk att fläkten kan suga så bra att den okända fläkten knappast suger något alls, i värsta fall kan det gå baklänges då den går i läge 1, när du ända ska rota på vinden, kolla om du kan koppla så att endast 1 fläkt sköter detta, anars får du nog också investera i ett backspjäll.

Kort sagt behöver du balansera luftomsättningen i huset och undvika att 3 fläktar tillåts gå samtidigt, då lär du få kallras och ev rök in från kaminen när du öppnar luckan för att stoppa in mera ved.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
När du nu har ett system som exempelvis suger c:a 250m3/tim + ett mindre på lågfart som suger kanske 100m3/tim är du uppe i 350m3/tim, sen startar frugan köksfläkten som ligger runt 550 -800m3/tim, då får du 350+550=900m3/tim, det kräver mycket av friskluftsventilerna som då verkligen kan orsaka kalras då friskluften far in med stor hastighet, sen föreställer vi oss att det är svinkallt och du vill elda i kaminen, när du då öppnar upp luckan kommer friskluft att gå bakvägen in via rökröret och antingen får du en rökkvast eller härlig tjärlukt i huset. Alltså får man se upp så att alt inte går på samtidigt och i många hushåll styr då köksfläkten ner vvx:en alt stänger av den. Om du nu sätter in en 160mm fläkt och har en mindre okänd kanalfläkt med mindre omsättning finns alltså viss risk att fläkten kan suga så bra att den okända fläkten knappast suger något alls, i värsta fall kan det gå baklänges då den går i läge 1, när du ända ska rota på vinden, kolla om du kan koppla så att endast 1 fläkt sköter detta, anars får du nog också investera i ett backspjäll.

Kort sagt behöver du balansera luftomsättningen i huset och undvika att 3 fläktar tillåts gå samtidigt, då lär du få kallras och ev rök in från kaminen när du öppnar luckan för att stoppa in mera ved.

Ok då är jag med.

Totalt ventilationsbehov är idag ca 275 m3/h varav den "lilla" fläkten suger ca 44m3/h och ES480 tar hand om resten.

Hmm ja köksfläkten ja. Du menar att jag skulle ha en tvåläges trafo som växlar till en lägre fläkthastighet då fläkten går på, såg en sån på SystemAir's hemsida. Man kan ställa in två hastigheter och triggar man en ingång växlar den till en annan hastighet. Har 14 st Fresh80-ventiler till 220m2 och inga problem med kallras idag men det är ju kanske värt att kolla.

Brasan är en Handöl braskasett så då jag stänger luckorna tar den all luft via separata tilluftskanalen. Har hyfsat undertryck redan idag i huset så jag måste öppna fönstret innan jag tänder, för att tryckutjämna, annars ryker det in. Sedan brasan väl är tänd är det iofs inga problem att ha luckorna öppna. Eldar dock alltid med luckorna stängda enligt bruksanvisningen till braskaminen.

En backventil på den mindre kanalfläkten var en bra idé, så får det bli.

Jo planen är ju att koppla de separata utsugen, som idag har en egen fläkt, till den kanalfläkt som ska ersätta ventilationsfläkten i min ES480. Det kan inte vara särskilt svårt, har bara inte haft tid att rota runt i isoleringen på vinden och jag är ju som sagt lite orolig för att braka ner genom innertaket om jag kliver fel.

VP-firman ska ju göra en ny mätning och justering av ventilationen efter bytet så då kan jag ju testa vad som händer i de fall du anger.

Tycker iofs att det är konstigt att inte den separata fläkten är synlig någonstans eller markerad på något sätt. Den måste ju rengöras 1 ggr per år och så har nog INTE skett på 10 år. Det enda jag hittar är stegtrafon på vinden och det var via den som jag listade ut att jag hade en EXTRA kanalfläkt. Stängde av fläkten i pannan och drog på stegtrafon på max. Sedan var det bara att gå runt i huset och lyssna. Hördes ganska tydligt vilka utsug som var kopplade till den extra fläkten.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!