0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rimligtvis mäter han väl in ventilationen så det blir väl hans problem. Annars håller jag med dig om att det brukar vara svårt att få till det med 125 fläkten.Finns i storleken 160 med ett M efter som jag tror passar bättre. XL fläktarna har dessutom en förmåga att låta, bättre att gå upp ett snäpp i storlek och ta en M istället.
En del använder kanalfläktar till bostadens ventilation men det är nog det sista jag skulle göra om det finns andra alternativ...Det blir en del "snarvel i rören" om du har oturPlaceringen av fläkten är viktig både på ljudnivå och luftflödeOm du kan så sök fram en utsugsfläkt som är inbyggd i en ljud-dämpande låda, dyr ja men bra alternativStegtrafo är bra val, tyristorn börjar gnälla i låga motorhastigheter
Citat från: Mekaniker skrivet 15 mars 2009, 15:29:45En del använder kanalfläktar till bostadens ventilation men det är nog det sista jag skulle göra om det finns andra alternativ...Det blir en del "snarvel i rören" om du har oturPlaceringen av fläkten är viktig både på ljudnivå och luftflödeOm du kan så sök fram en utsugsfläkt som är inbyggd i en ljud-dämpande låda, dyr ja men bra alternativStegtrafo är bra val, tyristorn börjar gnälla i låga motorhastigheterHej Mekaniker! Jaså säger du det! Utsugsfläkt en i en ljuddämpande låda?? Skulle detta ha så stor betydelse menar du?? Min kanalfläkt sitter uppe på kallvinden och är givetsvis ordentligt isolerad, så jag ser inte direkt skillnaden. Ljudmässigt så kan det säkert förekomma en del sådant och spec om kanalfläkten måste köras på hel eller nästan hel kapacitet/effekt, så därför så skall man alltid välja en kanalfläkt som max behöver gå på ca halvfart för att slippa dylika problem. I mitt fall så hör jag inget fläktljud alls, däremot om man lyssnar riktigt noga så kan man höra lite luftturbulens precis under resp utsugsstos. Dessutom om det skulle höras något från kanalfläkten så är det väl viktigare isf att sätta en ljuddämpare före och ev även efter kanalfläkten än att sätta fläkten i en isolerad låda som kostar en massa pengar.När det gäller tyristorstyrningen på min kanalfläkt så har jag heller aldrig hört något gnällande från den, men å andra sidan så kör jag ju heller inte på extremt låga hastigheter utan fläkten går på nästan halvfart, sen är det väl också på det sättet att vid användning av tyristorstyrning så är det viktigt att tänka på att denna verkligen är avsedd och anpassad för den kanalfläkt man har för att kunna få en riktig funktion. Mvh Raffen.
Du tänker rätt när du går från 125 till 160, men när du läser diagrammen ska du också kolla tryckdata, med dina 125 rör bör mottrycket pendla mellan 200-400Pa beroende på hur många anslutningar etc som finns. Det är helt rätt att sätta fläkten där din frånluftspanna tidigare var, när du går upp till 160mm och sen varvar ned får du bättre ljudförhållanden än att köra en 125-fläkt på nästan full fart. Systemair eller EBM/Papst har likvärdiga 160M som ligger på runt 60w i full effekt vilket är överkomligt.När det gäller ljud så dämpar flexibla ljuddämpare nästan bäst och de dämpar också mer ju mindre diametern är, så om du nu kör 160 skaffar du 2 reduktioner och sen flexibel ljuddämpare från t.ex soliduct på diametern 125. Viktigt att fläkten hängs upp i gummianordning så du slipper få stomljud, brum från tyristor brukar man bara få när man verkligen snålkör fläkten och då kan det bli värmeproblem för motorlindningen, ska du köra med snål så är trafo absolut bäst.Innan du börjar snickra får du kolla hur det är löst med badrum och kök och om du har braskamin, dessa 3 detaljer kan ställa till jävelskap om du inte ser upp. T.ex fanns det en nedvarvningsautomat på pannan när köksfläkten startar ?
Hej Thomas! Du har inte kollat på http://www.soliduct.com/flaktar/kanalflakt.htm Bra priser och bra fläktar. Har själv en Kanalfläkt 125C till min mekaniska frånluftsventilation i huset som jag kör på ca halvfart (ca 175-200 m3/tim) via deras varvtalsstyrning (tyristor). Har inga ljuddämpare e.d till min anläggning och det hörs ingenting alls från den alltså. Mvh Raffen.
När du nu har ett system som exempelvis suger c:a 250m3/tim + ett mindre på lågfart som suger kanske 100m3/tim är du uppe i 350m3/tim, sen startar frugan köksfläkten som ligger runt 550 -800m3/tim, då får du 350+550=900m3/tim, det kräver mycket av friskluftsventilerna som då verkligen kan orsaka kalras då friskluften far in med stor hastighet, sen föreställer vi oss att det är svinkallt och du vill elda i kaminen, när du då öppnar upp luckan kommer friskluft att gå bakvägen in via rökröret och antingen får du en rökkvast eller härlig tjärlukt i huset. Alltså får man se upp så att alt inte går på samtidigt och i många hushåll styr då köksfläkten ner vvx:en alt stänger av den. Om du nu sätter in en 160mm fläkt och har en mindre okänd kanalfläkt med mindre omsättning finns alltså viss risk att fläkten kan suga så bra att den okända fläkten knappast suger något alls, i värsta fall kan det gå baklänges då den går i läge 1, när du ända ska rota på vinden, kolla om du kan koppla så att endast 1 fläkt sköter detta, anars får du nog också investera i ett backspjäll.Kort sagt behöver du balansera luftomsättningen i huset och undvika att 3 fläktar tillåts gå samtidigt, då lär du få kallras och ev rök in från kaminen när du öppnar luckan för att stoppa in mera ved.