Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Extra hög och smal Ack-tank  (läst 2983 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hakan_w

  • www.walltorp.net
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
    • Walltorp
Extra hög och smal Ack-tank
« skrivet: 01 mars 2009, 08:01:16 »
Hej,

Jag har lite trångt om utrymme för en Ack-tank så jag har hört mig för och kan få en specialbyggd tank på 700 liter som är 64 cm i diameter och 230cm hög Exkl isolering. Nu till min fråga finns det nackdelar med en hög och smal tank? Nåt att tänka på vid installation? Jag tänkte bara ha den för solpaneler och ladda den med extern plattVväxlare och ta ut VV med en tva.

Tacksam för åsikter och råd!

Mvh HÃ¥kan
www.walltorp.net
www.walltorp.net   Bildblogg pÃ¥ mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Extra hög och smal Ack-tank
« Svar #1 skrivet: 01 mars 2009, 08:19:51 »
hej..
nackdelar ...näää tvärt om det är bara fördelar med att ha en hög tank
tanken kommer att skickta sig bättre.

det är därför jag gillar iden med att seriekoppla tankar,funktionen blir ungefär som
en hög tank =längre mellan det varma topp vattnet å det kalla botten vattnet

beställer du tanken så se gärna till att..det sitter diffutions rör på alla retur intag
+ att om möjligt att få insatt skicktplåtar i tanken
och se till att du har gott om in å uttags hål i tanken gärna med grova gängor
ju mindre du rör om i tanken ju bättre om du bara ska köra solvärmt vatten

jag skulle gärn ha elpatron utags hål i hela tanken ;D
bussningar är inte dyra eller svåra att montera in så man får en normal gäng (1/2" )typ..
fördelen blir att diam ökningen frÃ¥n 15/22 till  r55 gängen gör att du fÃ¥r en grov diam ökning
så vattnet liksom bara väller in i tanken och inte sprutas inoch börjar rotera vattnet inne i tanken
bäst vore nog ett rör som va krökt inne i tanken med 25 5mm hål i och som såg ut som ett C
ungeför
har en bekant som mixtrat otroligt mycket med just detta och han på står att det gör hela skillnaden ..

ska du ha tva så kolla på nibes TVA eller CTCs
jag tycker dom såg vettiga ut...färdiga bara att pluppa fast 4 rör å el


« Senast ändrad: 01 mars 2009, 08:22:20 av Dr Chun-Lan »

Utloggad hakan_w

  • www.walltorp.net
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
    • Walltorp
SV: Extra hög och smal Ack-tank
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2009, 09:48:12 »
Hej,

Tack för snabbt och utförligt svar.

Jag tänkte förbereda för el-patron på iaf två höjder (räcker det?) och sätta in en massa hål för framtida anslutningar. Förstod jag dig rätt med att jag ska sätta grova anslutningar och vid behov sätta en övergång smal-grov? Vilken dimension ska jag ha på anslutningarna på tanken? 22 mm?

Vad är ett diffusuionsrör?

Hur är Sfinx tva? Jag har tänkte köpa sol-rör, styrning mm hos honom och tänkte väl även köpa plattVväxlare och tva där.

Mvh HÃ¥kan
www.walltorp.net
www.walltorp.net   Bildblogg pÃ¥ mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Extra hög och smal Ack-tank
« Svar #3 skrivet: 01 mars 2009, 11:10:23 »
hej
gängen som elpatronerna sitter i tror jag kallas R50 eller r55 det är en standard gänga
så att muffa neråt till mindre gäng är enkelt då det finns flera olika mindre gängadaptrar
jag har kört med 1/2 då det passade bra till 15mm rör

se gärna till att du har en eller flera anslutningar i toppen på tanken
bästa stället att sätta in elstöd för varmvattnet är i topp på tanken så slipper du stå och värma
tanken i onödan

diffutions rör är ett rör med tät ända inne i tanken å flera små hål i för att få ner farten och ändra riktningen på vatnet som sprutar in i tanken ,ungefär som ett duchmunstycke.
väldigt grovt förklarat
samma sak erhålls om du tex kör med 15 mm rör och drastiskt växlar upp
diam  pÃ¥ röret sista 20 cm innan det far in i tanken du sänker farteten pÃ¥ mängden vatten som passerar i röret iomed det är betydligt grövre...sÃ¥ omrörningen minskar
det är bara på inkommande vatten i tanken du behöver detta utagen går att ha som vanligt

kör du med 15 mm rör är dom enkla att göra borra bara ut ett dubbelsidigt klämmkoppel
så röret går att trä rakt igenom å dra åt klämringskopplet på utsidan så e det tätt
du måste givet klämma igen röret på insidan och borra hålen före du monterar in grejen i tanken
fördelen med att ha ett stort hål i tanken är väl uppenbar,det e 30x lättare att lirka in diffutions röret genom ett 50mm hål än i ett 18mm hål
sen måste du givet se till att hålen i röret pekar dit du tänkt förmodligen neråt.....

sfinix tva duger men felet är att den e platsbyggd dvs allt sitter löst utanpå tanken
ser väl inte profsigast ut men funktionen är det inte nått fel på
nibes och ctcs tva är "färdig" byggda,man skruvar upp en låda på väggen å ansluter 4 rör
det ser lite proffsigare ut ...sen tror jag inte dom funkar bättre...
men dom bör va enklare och billigare att montera i huset






Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1728
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!