0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej! Har ett 1½ plans radhus på 143kvm i Göteborg, byggt -73 uppvärmt med direktel. Skall nu (på fredag) få en Panasonic L/L installerad (E9DKE-SPK "nya" mod), placerad ovanfär entredörren. Blir nog bra, har väldigt öppen planlösning så det borde inte bli några större problem (ritning bifogad). Dock skule jag vilja förbättra ventilationen med utgångspunkt från detta - jag gissar att det är lite skillnad på hur man tänker när man har en VP istället för element. Idag har jag bara självdrag, utom i köket förstås. Dels behöver jag förstärka i badrummen med fläkt för att kunna få ut fukten när man duschar/badar, och det är väl bara att sätta dit fläktar (dock har jag förstått att man inte skall ha kallrasskydd på dem, eftersom det skrotar självdraget - man skall väl istället se till rören är bra isolerade så att man får självdraget att funka?). Räcker det som frånluft, eller skall man förstärka någon stans? Med självdrag eller en fläkt som går lite på lågvarv för jämnan?Och slutligen - var skall man sätta tilluft/friskluft? Som vanligt, ovanför elementen/fönstren i sovrum och vardagsrum? Kallraseffekt när man inte har elementen igång?Många frågor blir det....tacksam för alla tips!!!/TedMarkeringar i ritning: blå cirklar är frånluft/självdrag. Fyrkantiga blå på plan2 är "trumman" där imkanalen från köksfläkten går.
Nja, jag tycker nog inte att man behöver ta bort kallrasskyddet om man som jag kör vädringsfunktionen som fläkten har.Fläkten går 30min var 12timme om inte fukthalten överstiger inställt värde, då går den till det värdet är uppfyllt.
Jag vet inte varför Carl N inte gillar pax-fläkterna men jag är själv mycket nöjd med min fläkt.Har precis monterat en ny pax 200-serien med kallrasskydd och fuktstyrning i badrummet och det funkar kanon.Tyst är den också Jag tycker nog att du ska ta en titt på Pax sortiment, tror du kan få varvtalsstyrning på deras fläktar också.
Ta bort kallraskyddet det stoppar allmänventilationen... man behöver ständigt frånluft o tilluft... men vid viss drift tex om man kör spisfläkten då kan det rasa in kall luft bakvägen men kallrasskydd är inge bra. Som jag sa allmänventilation är mycket viktig.. har man dessutom kallrasskyddet inmonterat på sin köksfläkt (en liten plastflärp) då har man ju inget där heller.... Tecken på dålig ventilation...Se ventilation...http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,56.0.html
Det är inge bra att dra in kalluft bakvägen genom imkanalen om den går via skorstenen, skorstenen kan frysa sönder.
Vad säger NI om att ventilera sin bostad via sitt uterum så slår man två flugor på samma gång.Blir av med sin dåliga fuktiga luft och så värmer man upp sitt uterum ( mitt fall vinterträdgård)samtidigt.
Hej! Har ett 1½ plans radhus på 143kvm i Göteborg, byggt -73 uppvärmt med direktel. Skall nu (på fredag) få en Panasonic L/L installerad (E9DKE-SPK "nya" mod), placerad ovanfär entredörren. Blir nog bra, har väldigt öppen planlösning så det borde inte bli några större problem (ritning bifogad).