Jag lyfter en tråd som är några månader gammal eftersom frågan om alternativa
energikällor ihop med fjärrvärme är lite speciell. Här har nämligen energileverantören
synpunkter på, vilken energikvalité man tar ut ur fjärrvärmenätet. Om man bara "sniker"
åt sig högsta kvalitén, t.ex. bara spetsar sitt varmvatten från 70-100 grader, så betyder det
att 70-gradigt vatten går ut i "slaskledningen". Då blir leverantören lessen i ögat (= avtalsbrott).
Det dumma är att man inte blir belönad för att man hjälper leverantören att sänka tempen på
returen. Nej, när det gäller att betala för energin då kostar kWh lika mycket även om man
sänkte returen till 20 grader. Rättvist? Nej inte alls. Livet är orättvist
Vatten och värme tillverkas i två separata värmeväxlare, båda matas på primärsidan från samma
ledning i gatan med ca 100 gradigt vatten. Returen från båda går ut i samma slask som blandar sig
med alla andras slask tills rören når en "upparbetningsstation", som flyttar energi från slasken
till hetvattenledningen och kompenserar för förbrukning och förluster som skett sedan förra stationen.
Om man skall följa avtalen så som de brukar vara skrivna, så måste man mata sina värmeväxlare
med retur från radiatorerna som inte är förvärmd och på samma sätt måste man mata med riktigt kallvatten.
Om man har ett högtemperatursystem så får man dock komma tillbaka med höga temperaturer
på returen, vilket ger massor av energi som åker ut i slasken. Som sagt, livet är orättvist.
Jag har sett gamla fjärrvärmeavtal där man t.o.m. var förbjuden att koppla in alternativa energikällor.
Sådana avtal borde naturligtvis förhandlas om snarast i den mån det finns några kvar. Höga fasta
avgiften och låga löpande avgifter är också exempel på fula knep. Motivet är kanske att största
förbrukningen är förluster i överföringen och den skall slås ut på alla anslutna. Någon som vet hur
stora förlusterna är?
Jag har gjort två skisser som visar hur man kan koppla in solvärme ihop med fjärrvärme utan att
stöta sig med energibolaget
http://cid-10d274b219a9fa73.skydrive.live.com/self.aspx/Energi/solofj%c3%a4rrv%c3%a4rme.jpgDet här är förresten första gången jag hör att fjärrvärme är billigt.