Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepumpar frÃ¥n Kina  (läst 10605 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svarvarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Gefle
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin Altherma 8 kW 300 l VVb drifttagen 090824
Värmepumpar från Kina
« skrivet: 15 februari 2009, 19:33:49 »
Hej

Hur är det kvaliten, service, reservdelar mm. till "Kinavärmepumpar" som bla. Sfinx har i sitt produktsortiment? Kan man inhandla en sådan och förhoppningsvis få många års driftsäkerhet?

NÃ¥gon med erfarenhet?

Eller skall man hålla sej till de etablerade märkena Daikin, CTC, Nibe Thermia osv.

mvh svarvarn

Utloggad Gotavi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepumpar från Kina
« Svar #1 skrivet: 19 februari 2009, 20:59:16 »
Det är en hel del prat om fin- eller ful-pumpar i forumet. i vilket fack ska man placera pumparna som Sfinxen säljer. är det någon som har några erfarenheter?
Uppvärmning med frånluftsvärmepump Nibe F750, samt solfångare med 90 st heatpipe rör kopplade till en akumulatortank på 500 liter.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Värmepumpar från Kina
« Svar #2 skrivet: 20 februari 2009, 17:55:50 »
I ett par år är det väl säkert, om sfinxen inte kursar under tiden. De som var först var nog "Fastpower" de har även kinamoppar o elverk. Själv är jag definitivt bränd och kommer inte ens att ha förtroende för en kinesisk skruvmejsel.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Värmepumpar från Kina
« Svar #3 skrivet: 09 mars 2009, 00:17:22 »
I ett par år är det väl säkert, om sfinxen inte kursar under tiden. De som var först var nog "Fastpower" de har även kinamoppar o elverk. Själv är jag definitivt bränd och kommer inte ens att ha förtroende för en kinesisk skruvmejsel.

ha ha ha då har du problem !! :D
nästan allt kommer snart frÃ¥n kina.  skulle köpa hockyklubba till sönerna o upptäckte att även dessa kom alla frÃ¥n kina !!

ofta är det inportören som är den svaga länken till kvalite.
inportören bestämmer alltid hur mycket produkten får kosta. spelar ingen roll vart den är tilverkad igenteligen men det är nog bara de fattigare länderna som tillåter att det tilverkas en skit produkt i deras fabrik.
i europa vill man inte detta för man är rädd om ryktet i kina vill man ha mat på bordet !

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Värmepumpar från Kina
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2009, 00:40:10 »
Kvalitet på en vara har lite't med landet den tillverkas i. Det är beställaren som i slutändan styr över slutresultatet....
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad jharmala

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pedersöre
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det blir bara bättre med Ã¥ren!
    • Jörgen Härmälä
SV: Värmepumpar från Kina
« Svar #5 skrivet: 05 april 2009, 13:46:02 »
Personligen så tror jag på Sfinx koncept som helhet!

Man ska inte köpa på sig en l/v -pump utan ett helt koncept där en vettig helhet avgör det totala resultatet. Jag blir såld på helheten i Sfinx koncept, det bygger på mycket "bondförnuft" samt att man inte investerar sig sjuk. Detta är perfekt för en gör - det - själv typ med bondförnuftet i behåll.

Jörgen  8)
Finland är ett bra land, värt att försvara och värma hus i!

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2728
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmepumpar från Kina
« Svar #6 skrivet: 06 april 2009, 11:52:29 »
Det mesta från Kina är användbart i Sverige....

men värmepumpar, speciellt luft/vatten är tveksamt. Dom är konstruerade för andra drift-förutsättningar, speciellt vad gäller avfrostningen. För små lamellavstånd, komplicerade avfrostningsprogram, felaktiga sensorplaceringar etc. Resultatet blir att dom lätt isar igen vid vissa vädertyper i Sverige.

Dessutom verkar dom ha mycket skiftande kvalitet och mÃ¥nga importörer har bristande reservdelshÃ¥llning/support. Alla  L/V Kinapumpar jag känner till, skall installeras av kyltekniker.

Seriösa kyltekniker har börjat att undvika att ta i dessa pumpar, eftersom dom riskerar många reklamationer och återbesök. Trots att dom bara gjort anslutningen.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpar från Kina
« Svar #7 skrivet: 06 april 2009, 16:29:33 »
Om 1-2 år vet vi om Sfinxens koncept och värmepumpar håller.
Jag hoppas på det, men som sagt, än så länge har de riktigt billiga lösningarna inte varit helt igenom lyckade, det är i vart fall den bild jag fått.

Men som sagt, det är främst beställaren och återförsäljaren som avgör om varan är bra, och huruvida du som köpare blir en nöjd eller missnöjd kund.
Många av de "kvalitetsmässigt" bästa värmepumparna tillverkas nog också i kina.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stiffe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lödde
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepumpar från Kina
« Svar #8 skrivet: 14 april 2009, 19:28:43 »
Hej

Jag har en "nordenberedare" och mig veterligen så är den tillverkad i Kina. Den har fungerat utmärkt i ca ett år.
Den har även en solslinga i sig och till den kommer solfångare att kopplas in snart. Det finns en enklare "solstyrning" inbyggd i systemet vilken jag hoppas kommer att räcka för att få allt att fungera.

Kan väl erkänna att den fick jobba lite i vintras när det var 10-15 minus ute men den isade aldrig igen. 

 

Utloggad Stiffe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lödde
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepumpar från Kina
« Svar #9 skrivet: 14 april 2009, 20:31:40 »
Har inte räknat på det utan bara konstaterat att det tog låååång tid att värma vattnet.
Ett tag när det var som kallast slog jag av vp och körde enbart på patronen. Skillnaden blev att jag fick mindre vv eftersom patronen sitter ganska högt upp i tanken men elmätaren visade samma dygnsförbrukning.

Utloggad mic.ste

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Värmepumpar från Kina
« Svar #10 skrivet: 16 april 2009, 20:03:34 »
Kina befinner sig väl idag på ungefär samma ställe som japan gjorde för längesen, då skrattade alla åt allt som var "made in japan" men idag är deras industri känd för kvalitetsprodukter.
Jag har själv erfarenhet av import och samarbete med kinesiska tillverkare, och det mesta är skit och billiga kopior där man har gjort lite "backwards enginering" i bästa fall.
Sedan är den ojämna kvaliten ännu en nagel i ögat, man kan få en batch med produkter som håller helt ok kvalitet, medans i nästa leverans så kan komponenter eller material vara utbytt, givetvis utan förvarning.
Dessutom så kan du glömma det där med reservdelshantering som vi är vana vid hos svenska tillverkare.
Har du tur så kan du hitta en reservdel till en 2 år gammal produkt, utvecklingen sker så snabbt och det finns så otroligt många fabriker som producerar samma saker så konkurrensen för att vara först med det senaste är enorm, vilket leder till fokus framåt hela tiden, ingen bryr sig om långsiktiga affärsrelationer, iaf inte inom de områden jag har erfarenhet.

Sedan finns det alltid undantag, men då kostar det därefter också.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!