Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
skyhög elräkning
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: skyhög elräkning (läst 3292 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
mantraslider
Nybörjare
Antal inlägg: 3
Karma +0/-0
mantraslider
skyhög elräkning
«
skrivet:
13 februari 2009, 15:12:37 »
Citera
Hejsan!
Jag är nyregistrerad men har smygit runt lite här innan.
Jag fick nyligen en elräkning på 10500kwh på 2 månader varav ca 8000 var i december, och januari ser inte bättre ut enligt mätaren. Jag körde med pellets så gott det gick under november men anläggningen är inget vidare, förmodligen pannan som inte alls passar till pellets. tidigare kunde den gå ca 1 vecka sen va man tvungen att sota. nu med kylan går den 2 dagar (!). Jag reser ca 150 dagar om året i jobbet och har ingen möjlighet att underhålla ens en fungerande pelletsanläggning. så under december så körde jag på elpatron i gammla oljepannan och då sköt elen naturligtvis i taket, men 8000 är ju löjligt!
Jag vet att detta är ett forum om värmepumpar men det finns säkert folk där ute som har erfarenheter av elpatroner och dylikt sen innan. så finns det nån som kan svara mig hur i helsike det kan bli såhär så vore jag väldigt tacksam. elpatronen ligger ju på 9kw nästan konstant trots att jag har satt den till 50c.
Jag köpte huset i våras så detta är första vintern i det. gamla husägaren va skum och har flyttat utomlands så han är inte så lätt att få tag i.
huset är byggt 1920 och utbyggt -69 ca 100m2. till detta är det ytterligare ett hus på ca 50m2 samt biytor på ca 60m2 som värms till 15c. tilläggsisolerat och 3-glas.
pannan står i det mindre huset med en 6m kulvert emellan. det lilla huset hyrs ut till 1 person.
pannan är en ctc pionjär utan automatisk sjuntstyrning och inga termostater på elementen. försöker hålla ca 21c.
Jag hade redan innan beslutat att skaffa bergvärme men nu får det ske fort. Men jag vill ändå reda ut varför det drar sånna mängder el nu
tacksam för alla tips!
Loggat
Gano
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hammarö
Antal inlägg: 2046
Karma +10/-3
Kön:
Gano
SV: skyhög elräkning
«
Svar #1 skrivet:
13 februari 2009, 15:48:58 »
Citera
Hej
Jag var i en liknande situation för 7 år sedan. Bodde i ett dåligt isolerat hus från 1947 med panna i källaren och separat elkassett. Elmätaren roterade som en borrmaskin.
Tyvärr behöver det inte vara något annat fel än att det är kallt, pannan är dåligt isolerad och står i ett kallt utrymme i källaren samt att huset är gammalt och läcker värme som ett såll.
Sedan kan detta vara en s k avstämningsräkning där man lagt på för gamla synder eller en sköntaxering av kommande "uppskattad förbrukning". Har du fjärravläst mätare ?
Jag tycker du ska se över isolering av vinden samtidigt som bergvärmen. Elementen kanske inte räcker till i storlek, du kan ha ett högtempsystem.
MVH/Gano
Loggat
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.
mantraslider
Nybörjare
Karma +0/-0
mantraslider
«
Svar #2 skrivet:
13 februari 2009, 16:21:56 »
Citera
Vinden kan vara en bov. jag har inte riktigt koll på den men misstänker att den inte är värst bra isolerad. men jag tror att pannan i sig är det stora problemet. det lär ju märkas efter jag installerat bergvärmen om elen hamnar på en rimlig nivå då eller om det behövs göras ytterligare ansträngningar.
jag fick offert från ivt
en greenline 11kw
180m borra
+ 1st element i pannrummet
142 000:- nerprutat från 150 000, då räknade ham med ca 50 000 i arbetskostnad.
väntar på offert på ett nibesystem, ska komma på måndag.
Loggat
Fjärrvärmedrabbat
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 28
Karma +0/-0
Fjärrvärmedrabbat
«
Svar #3 skrivet:
13 februari 2009, 18:45:13 »
Citera
Måske varmer du skorstenen med elpatronen?
Loggat
Förlåt att jag skriver på dansk, jag hoppas att ni förstår ändå.
Toshiba RAS13SKVP-E
mantraslider
Nybörjare
Karma +0/-0
mantraslider
«
Svar #4 skrivet:
14 februari 2009, 13:54:04 »
Citera
Jag kännde efter och det kommer lite varmluft in i skorstenen men inte så mycket.
Loggat
claese
Expert på värmepump
Antal inlägg: 458
Karma +0/-0
claese
«
Svar #5 skrivet:
15 februari 2009, 12:23:48 »
Citera
Det verkar ju iallafall som elpatronen har vilat sig några timmar iallafall annars hade du väl hamnat runt 13000 kwh så termostaten verkar iallafall inte hängt sig.Det är nog så att husen kräver 8kw+1 kw i skorstensförluster. Verkar inte särskilt onormalt.Är dessutom hushållselen med i detta så är det tom billigt.Är inte hyresgästen såpass händig att han kan hålla liv i pelletsbrännaren när du är borta,kanske mot en 500:ing i reducering på hyran. Du spar ju ändå 2-3000:-/ mån på att elda?
Loggat
klinkhammer
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 50
Karma +0/-0
klinkhammer
«
Svar #6 skrivet:
15 februari 2009, 16:04:18 »
Citera
Har också skyhöga elräkningar. Flyttade in i villan ( -72 mexitegel, uppvärmd källare ca 120 kvm) första november och har snittat ca 100 kwh per dygn. Har en elpanna Nibe City och en luftvärmepump. Känns som förbrukningen är helt ologisk. Testade med nattsänkning ett tag för att sedan ha en mer jämn dyngstemp. Har nu mer eller mindre sänkt ner värmen helt i elementen och värmer huset hyfsat enbart med värmepumpen. Ändå drar det i snitt 100 kwh per dygn. Kollar man elmätaren så drar det en hel del trots att jag inte har på något i huset mer än vitvarorna som är hyfsat nya. Känns som något är fel, men har ingen aning vad det kan vara? Jag gissar på att elpannan är knas. Tilläggsisolerade vinden i fredags och nu väntar jag på att bergvärmepumpen (IVT C9) blir installerad väldigt snart.
Mvh
Paul
Loggat
Villa i mexitegel byggd 1972 med källare ca 200 m2 uppvärmd yta
Bergvärme IVT C9 160m borrhål, innegivare, installerad mars -09
Haier luftvärmepump i bodegan, körs på sommaren
Tilläggsisolerad vind med lösull, jan -09
Första året med bergvärme total elförbrukning 15131 kwh
Antal drifttimmar första året 3013 tim
Tillskott 23 tim
claese
Expert på värmepump
Antal inlägg: 458
Karma +0/-0
claese
«
Svar #7 skrivet:
15 februari 2009, 19:18:59 »
Citera
Ibland kan det vara ganska triviala orsaker till plötsliga värmetappningar. Hos en bekant "krånglade" pelletspannan.Den gick dygnet runt och det blev aldrig mer än 18 grader inne. Tilloppstempen til radiatorerna var 50 grader så orsaken var naturligtvis en annan. De två öppna spisarnas spjäll stod vidöppna sedan det hade myseldats under julhelgen och med en luftströmning på 300 kubikmeter luft/ tim från varje spis ,vilket blir ca 8 kw i värmeförluster när det sedan blev 15-18 grader kallt ute, och kombipannan orkade inte med. Men jä...t frisk luft hade han.
Loggat
mantraslider
Nybörjare
Karma +0/-0
mantraslider
«
Svar #8 skrivet:
16 februari 2009, 08:26:26 »
Citera
tack för alla svar!
Jag kollade skorstenen igen och det va allt en hel del som gick ut där.
Idag ska jag få min offert på ett nibe bergvärmesystem så denna veckan ska det beslutas om det blir nibe eller IVT.
tyvärr är det en tonårstjej som hyr lägenheten claese. hon skulle inte röra pannan om hon så fick bo där gratis
. sen vet jag inte om jag vill kalla 7-8000kwh/mån billigt även med hushållsel. sen jag kopplade in LL-pumpen så kan jag räkna ut att jag kommer hamna runt 6500kwh på en månad baserat på de senaste dagarna. men då har det också varit betydligt kallare nu än i november-december.
Jag funderar på att tilläggsisolera vinden men när jag nämner det för vissa så får man höra att man ska passa sig för att isolera gamla hus allt för mycket. vad tror ni om det?
Loggat
Fjärrvärmedrabbat
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 28
Karma +0/-0
Fjärrvärmedrabbat
«
Svar #9 skrivet:
16 februari 2009, 09:26:12 »
Citera
Det ser ud som om hyresgästen koster dig flere penge i opvarmning end hun betaler i hyra.
Når hyresgäster ikke har mätare på el, vatten och värme kan man i princip gå ud fra at alt går for fullt 24 timer i dygnet.
Loggat
Förlåt att jag skriver på dansk, jag hoppas att ni förstår ändå.
Toshiba RAS13SKVP-E
mantraslider
Nybörjare
Karma +0/-0
mantraslider
«
Svar #10 skrivet:
16 februari 2009, 09:45:36 »
Citera
Jo så är det nog tyvärr så här års i alla fall. Nu är det min sambos kusin som bor där och det är inte för att tjäna pengar som vi hyr ut åt henne. sen så gjorde hennes pappa iordning lägenheten så vi kan inte klaga. hon får bo där tills vi behöver utrymmet och på ett år tror jag att det går ganska jämnt upp.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
skyhög elräkning
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1303
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
lubbis
Howlin
pirolen
tyke
classeboy
ch85st
jälldorf
MMET
Rick80
David_L
dadid
T Ramsmark
Rickard
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info