Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Förslag på system till Nibe 310P  (läst 4011 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
Förslag på system till Nibe 310P
« skrivet: 13 februari 2009, 03:37:17 »
Allt ändrar sig för fort för mig!  :D Har nu varit i kontakt med Stig på Sfinx Solar och han rekommenderade pga att jag endast får plats med en liten tank att jag kör helt med slingor. Efter lite räknande och funderande kring alla pumpar och rör som kommer krävas med TVA och vvx för laddning så fick han mig på samma spår.

Så nu ser det ut som följande.

Acktank 300 liter, volymen är begränsad pga att jag inte får plats med mer än 65*65 cm i vår tvättstuga. En takhöjd på 240cm ger utrymme för en högre tank, men jag har inte hittat någon. Så om det finns 500L acktankar med måtten 65*65 så kan jag klämma in en sådan plus styrning istället, vilket vore önskvärt.

Paket med 2*30 rör från Sfinx med tillhörande styrning, tryckkärl mm. Vinteroptimerade, minst 70 graders lutning för att undvika kokning under sommaren.

Jag är inte helt säker på att jag förstod Stig när det gällde inkopplingen mot min Nibe 310P. Men jag har tänkt mig följande för att kunna prioritera värme på hösten och vintern.
Eller ska man gå in med returen under solslingan?



Vi duschar väldigt sällan hemma under hösten då jag gör det på jobbet varje dag och sambon är ute och reser mycket. Därför vill jag kunna utnyttja solvärmen ganska mycket för att värma huset.
Tacksam för alla reflektioner, tankar och frågor.
« Senast ändrad: 16 februari 2009, 21:24:53 av Mossfeldt »
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
Mål att komma under 10MWh/år.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad hakan_w

  • www.walltorp.net
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
    • Walltorp
SV: Förslag på system till Nibe 310P
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2009, 13:58:51 »
Hej,

Jag har 360P och har fått svaret från Nibe att Varmvattnet max får vara 60grader in till värmepannan och returvattnet max 50grader in till VP. Håll mig inte ansvarig för dessa siffror men det var de svar jag fick från Nibe när jag mailade och frågade. Vill gärna vet mer om hur det går framöver då jag funderar på att bygga en anläggning ungefär likadan som din.

Tror du kan få många råd av Sfinx också. Jag mailade dem om detta och fick väldigt bra svar. Det var innan jag förstått att det fanns Plattvärmeväxlare så då byggde min idé (har flera trådar om den) på slingor i tanken, men jag börjar mer och mer inse fördelarna med plattvärmeväxlare. Framför allt om man vill kunna ha dubbla tankar.

Mvh Håkan

www.walltorp.net  (här kan ni se mitt husbygge. När jag väl kommer igång så kommer även solpanelerna upp)
www.walltorp.net   Bildblogg på mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Förslag på system till Nibe 310P
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2009, 09:15:03 »
Tack för infon Håkan!
Skrev in siffrorna i ritningen men man får väl även testa lite den dagen det står färdigt.
Har tidigare mailat Sfinx men tyvärr inte fått något svar. Skickar iväg en förfrågan om vad dom tror när jag har benat ut lite mer vad ni här på forumet tycker om upplägget.

Har också lagt till ventiler på in och utgående rör för elementslingan. På så vis kan man stänga cirkulationen helt och endast använda tanken till förvärmning. Inget måste men jag gjorde det ändå.

Tittade på solladdaren från Sfinx. Varför användare man en blandningsventil? Är det för att ladda tanken med en maxtemp?
Jag antar att denna kopplas in så att dess cirkulationspump går samtidigt som panelernas.
« Senast ändrad: 15 februari 2009, 09:36:38 av Mossfeldt »
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
Mål att komma under 10MWh/år.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad hakan_w

  • www.walltorp.net
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
    • Walltorp
SV: Förslag på system till Nibe 310P
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2009, 11:20:46 »
Hej,

Jag kom på att jag sett någonstans att man kan få skräddarsydda tankar tillverkade. Tyvärr hittar jag inte vilken tillverkare det var. Men jag såg att Borö ( www.boroe.com) specialtillverkar större rektangulära tankar. Kanske kan de även bygga en fyrkantig och lite högre. Jag skulle själv vilja hitta en större tank som var max 75x70. Om någon har tips på sådan eller vart man kan få en tank skräddarsydd vore även jag tacksam.

Mvh Håkan
www.walltorp.net
www.walltorp.net   Bildblogg på mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Förslag på system till Nibe 310P
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2009, 11:37:13 »
Hej

Tanksvets i Huskvarna gör skräddarsydda tankar. Det är då fråga om acktankar med maxtryck på 1,5 bar antar jag.

Anledningen till att tankar oftast är runda är att fyrkantiga tankar är känsliga för buktning på de stora rektangulära ytorna.

Tror inte du klarar dig helt från kokning med 60 rör och 300 liters volym, men det är enkelt att fixa med en SYR-ventil.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Förslag på system till Nibe 310P
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2009, 11:54:19 »
Tycker det är märkligt att det inte finns högre tankar.  Sc:,h 65*65cm golvyta är ju ändå std på mycket annant.
För min så blir det en panel mindre eller SYR + ännu större vinkel om jag inte hittar en begtank som passar in. Enklaste vore ju en panel mindre, men att tumma på det känns inte lockande även om det skulle kosta mycket mindre.

Ska absolut skicka en förfrågan till Tanksvets ändå, för att se vad dom säger.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
Mål att komma under 10MWh/år.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad hakan_w

  • www.walltorp.net
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
    • Walltorp
SV: Förslag på system till Nibe 310P
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2009, 07:17:05 »
Hej,

Jag fick just svar från Tanksvets ang tank som passar hos mig, de kan säkerligen även göra en som passar hos dig. Tanken som skulle passa mig är 64cm i diameter och 230cm hög. Rymd 700 liter. Sen tillkommer isolering. Skulle kosta 4400kr exkl moms plus 2200 kr för isolering.

Mvh Håkan
www.walltorp.net
www.walltorp.net   Bildblogg på mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Förslag på system till Nibe 310P
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2009, 15:57:59 »
Härligt att höra Håkan!

Har skrivit till både Tanksvets och till Sfinx nu med lite frågor.
Antar att ett problem med en drömtank för min del är måtten 65*65 MED isolering. Jag får väl gräva mig ett hål i marken under tvättstugan.

Löser det sig med ack.tank, special eller std. 300 liters så kan jag forsätta med alla andra frågor.  ;D TVA, laddning från solfångare osv. En sak jag undrar mer och mer över är om det är smart att köra tanken på returen från elementen. Det gör ju att jag kan ta vara på överskottet och använda det i värmesystemet men vilken returtemp är det på slingan? Hur tar jag enklast reda på det?
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
Mål att komma under 10MWh/år.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Förslag på system till Nibe 310P
« Svar #8 skrivet: 16 februari 2009, 21:30:40 »
Ja nu är jag igång igen och har kastat om det mesta. Vad tror ni om ett system byggt enligt bilden i första posten?

Ändrade mig efter lite info från Stig på Sfinx Solar. Efter att jag räknat på prisskillnaden mellan en slingtank och en tank med laddare och TVA så var det klart. Det extra arbetet med kopplingar, pumpar och eventuellt underhåll ställt mot enkelheten och driftsäkerheten var nog.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
Mål att komma under 10MWh/år.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Förslag på system till Nibe 310P
« Svar #9 skrivet: 05 maj 2009, 22:38:41 »
Jag är själv ganska novis på vvs så jag lyfter den här tråden med en fråga.

Planerna rullar på, dock väldigt sakta pga andra husprojekt och att jag i huvudet har slagits med mig själv om jag ska bygga ett större system i garaget och dra kulvert eller hålla mig till 300 liter i tvättstugan.  huvuddunk

Undran jag nu har är vilket som kan vara bäst. Koppla enligt bild i första posten eller ersätta trevägaren med en fyrvägs för att kunna blanda från botten, mitten och toppen.  b00k
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
Mål att komma under 10MWh/år.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!