Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Irriterande mätfel  (läst 1787 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
Irriterande mätfel
« skrivet: 08 februari 2009, 22:12:31 »
Det här kan bli lite krångligt att beskriva...

Jag har en solstyrning med inbyggd energimätning. Jag har placerat tempgivarna nära tanken för att inte mäta förlusterna i ledningarna från solfångare till tank. Men under vissa förutsättnignar blir det ett inte helt obetydligt mätfel. Ibland har jag bara en liten mängd svalt vatten i botten på tanken med riktigt varmt vatten i skiktet ovanför. Ta dessa siffror som exempel:
T1: 32 ºC (till tank)
T2: 28 ºC (returtemp från tank)
Flöde: 180l/h
-> 835W
Men T2 ökar ganska fort, dels eftersom det är en liten mängd vatten och dels för att skikten blandas en del. Låt säga att det finns 3 liter vatten i ledningar, kopplingar, vvx etc mellan givarna då tar det 1 minut för vattnet att gå från T2 till T1. Stiger temperaturen med en grad per minut så blir mätfelet en hel grad. vattnet lämnar tanken vid en temperatur på 27 ºC och en minut senare kommer det i retur och har då ökat 5 ºC till 32 ºC. Det ger en verklig effekt på 1044W, 25% högre än den uppmätta effekten.

Irriterande! (tycker jag iaf). Det hade kanske varit bättre att sätta givarna nära vvx:en?

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad johanhartin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Irriterande mätfel
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2009, 14:21:56 »
Jag har placerat tempgivarna nära tanken för att inte mäta förlusterna i ledningarna från solfångare till tank.
Om du mäter vid tank har du ju mätt hela solfångarsystemets effekt inkl förluster, helt korrekt enligt min mening men tvärtom mot vad du skriver.

T1: 32 ºC (till tank)
T2: 28 ºC (returtemp från tank)
Flöde: 180l/h
-> 835W
Stiger temperaturen med en grad per minut så blir mätfelet en hel grad. vattnet lämnar tanken vid en temperatur på 27 ºC och en minut senare kommer det i retur och har då ökat 5 ºC till 32 ºC. Det ger en verklig effekt på 1044W, 25% högre än den uppmätta effekten.
Hur vet du att temp är 27° om givaren visar 28°? Jag förstår inte ditt mätfel. Men oavsett vilket, du har säkert rätt i att givaren visar 1 grad fel. Består mätfelet hela tiden? Då har du ett verkligt mätfel. Eller uppstår det bara när solfångarna går igång på morgonen? Isåfall handlar det om några minuter med felvisning och det spelar ju ingen roll.

Jag förstår inte heller vad det spelar för roll vilken temperatur det är på vattnet i tanken. Din givare T2 mäter väl på röret från tanken och inte i tanken? Du kanske menar att när varma skiktet i tanken börjar pumpas iväg så hänger inte tempgivaren med?

Största felkällan vid tempmätning är ju inte att givaren mäter fel utan att den inte mäter exakt det man förväntar sig att den mäter. Mätningen påverkas t.ex. ofta av omgivningens temperatur.

/Johan

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2728
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Irriterande mätfel
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2009, 21:08:48 »
Får man stjäla tråden litet...
och fråga två proffs?

Tänker sätta upp en energimätare pÃ¥ min vattenburna  5kW LV. Temp-sensorerna sätter jag pÃ¥ fram och returen (22mm Curör, armaflex 20mm) frÃ¥n utedelen. Flödesmätaren sätter jag pÃ¥ returen.

Måste jag använda en mätare med dykrör för sensorerna? Eller räcker det att fästa tempsensorna med värmeledande pasta (typ Silver Artic) och isolera väl? Hoppas på en mätnoggranhet på bättre än 5%. Rekommenderar ni någon mätare?

Gruvar mig för rörkrökeriet för dykrören! Flödesmätaren är illa nog
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad johanhartin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Irriterande mätfel
« Svar #3 skrivet: 20 februari 2009, 16:03:36 »
Om du monterar givarna på liknande sätt, med samma isolering på båda så kommer de att visa ungefär lika mycket fel. Eftersom effekt=difftemp(fram-retur)*flöde så kommer du få en ganska korrekt siffra på energin.

Tänk bara på att du kan få fel på flödesmätningen om du inte kalibrerat för korrekt andel vatten/etanol (eller vad du nu använder för köldbärare).
/Johan 

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2728
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Irriterande mätfel
« Svar #4 skrivet: 20 februari 2009, 22:06:11 »
Om du monterar givarna på liknande sätt, med samma isolering på båda så kommer de att visa ungefär lika mycket fel. Eftersom effekt=difftemp(fram-retur)*flöde så kommer du få en ganska korrekt siffra på energin.

Tänk bara på att du kan få fel på flödesmätningen om du inte kalibrerat för korrekt andel vatten/etanol (eller vad du nu använder för köldbärare).
/Johan 

Tack!!
Det är klart att det blir så, när man tänker efter.

Nej, jag har ju bara rent vatten i radiatorkretsen. (Litet smutsigt kanske, men rent i detta avseende)
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!