Jag har placerat tempgivarna nära tanken för att inte mäta förlusterna i ledningarna från solfångare till tank.
Om du mäter vid tank har du ju mätt hela solfångarsystemets effekt inkl förluster, helt korrekt enligt min mening men tvärtom mot vad du skriver.
T1: 32 ºC (till tank)
T2: 28 ºC (returtemp från tank)
Flöde: 180l/h
-> 835W
Stiger temperaturen med en grad per minut så blir mätfelet en hel grad. vattnet lämnar tanken vid en temperatur på 27 ºC och en minut senare kommer det i retur och har då ökat 5 ºC till 32 ºC. Det ger en verklig effekt på 1044W, 25% högre än den uppmätta effekten.
Hur vet du att temp är 27° om givaren visar 28°? Jag förstår inte ditt mätfel. Men oavsett vilket, du har säkert rätt i att givaren visar 1 grad fel. Består mätfelet hela tiden? Då har du ett verkligt mätfel. Eller uppstår det bara när solfångarna går igång på morgonen? Isåfall handlar det om några minuter med felvisning och det spelar ju ingen roll.
Jag förstår inte heller vad det spelar för roll vilken temperatur det är på vattnet i tanken. Din givare T2 mäter väl på röret från tanken och inte i tanken? Du kanske menar att när varma skiktet i tanken börjar pumpas iväg så hänger inte tempgivaren med?
Största felkällan vid tempmätning är ju inte att givaren mäter fel utan att den inte mäter exakt det man förväntar sig att den mäter. Mätningen påverkas t.ex. ofta av omgivningens temperatur.
/Johan