0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Gå in på hemsidans flik aerodynamik och titta på bilden i den länkade pdf-filen. Bilden visar hur luftens strömlinjer går ihop när de passerar energibollen vilket skall illustrera venturiprincipen. Det är bara det att går strömlinjerna ihop betyder det högre hastighet på luften. Pressas luften ihop måste hastigheten öka, alternativet är att trycket ökar kraftigt vilket är orimligt. Ökad hastighet betyder att energibollen måste tillföra energi till luften i stället för tvärtom. Enligt bilden fungerar energibollen som en flygplanspropeller i stället för ett vindkraftverk.
Har beställt ett paket med energy ball 100 + 2 st solelpaneler från dom. Skulle gå på strax under 50.000 kr totalt. Jag kan gärna rapportera mer när den kommit och är uppsatt.
Har nu haft igång anläggningen sedan i maj. Har kanske inte varit så blåsigt som jag hoppats på men solen har ju lyst desto mer.Det enda bekymmret jag haft är elmätare. Eftersom både solkonvertern och vindkonvertern "tar" 1 watt från elnätet som en säkerhet för att elnätet fungerar så visade den första mätaren inget alls. Skaffade då en gammal hederlig med snurrskiva som verkar fungera, men den visar inte så mycket som jag tycker den borde visa. Kanske för att det ligger en backström som bromsar lite hela tiden.Har däremot sett på elräkningen att den gått ner med minst en hundring i månaden, kanske mer.Är i alla fall helnöjd med anläggningen. Vindbollen är nästan helt tyst. Vid kraftigare vind så blir det ett lite vinande läte men det beror mest på att ljud fortplantar sig i från bollen ner igenom sstolpen och vidare i stommen på ladugården där den sitter.
Det enda bekymmret jag haft är elmätare. Eftersom både solkonvertern och vindkonvertern "tar" 1 watt från elnätet som en säkerhet för att elnätet fungerar så visade den första mätaren inget alls. Skaffade då en gammal hederlig med snurrskiva som verkar fungera, men den visar inte så mycket som jag tycker den borde visa. Kanske för att det ligger en backström som bromsar lite hela tiden.