Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Kan man koppla in frikyla på en befintlig fläkt-konvektor i ett 1-rörssystem?  (läst 8144 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jarlen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
Jag har en Nibe 1135-10. kopplat till ett 1-rörssystem, med en fläktkonvektor i mitten på ena slingan, och skulle vilja kunna använda den till frkyla.

Men när jag tittar på Nibes ritning, så förstår jag inte hur det ska gå till.
Det verkar som om man måste koppla in den direkt på KB sidan.

Nibe talar sig ju varma för frikyla, och när jag köpte VP:n så sa säljaren att jag kunde ersätta en av radiatorerna mot en fläktkonvektor och få ett bättre cop. Den skulle också kunna användas  till fikyla. Är det någon som kan förklara hur det ska gå till.

« Senast ändrad: 29 januari 2009, 17:29:46 av Jarlen »
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvåning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första årets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad våren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeåtergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 26215
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Du måste ha en 4-rörsmodell med 2 element om du ska kunna köra brine i din fläktkonvektor. Annars kan man ha en värmeväxlare och växla brine mot radiatorvattnet, men då kommer fukt kondensera mot rör och övriga radiatorer i ditt fall.

Min rekommendation är att skaffa en separat fläktkonvektor för endast frikyla, typ takmodell, eller byta ut befintlig mot 4-rörsmodell och dra brineledningar (isolerade) till den.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jarlen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
Tack Carl för ditt snabba svar. *vinkar* Jag har följt forumet ett år nu. och jag är imponerad av dina stora kunskaper.

Jag har suttit och grunnat på ditt svar. Jag har en ide som jag gärna vill testa på dig.

Om jag sätter två st. två-vägsventiler på framledning och retur, strax före fläkt konvektorn. och kopplar på hårda oisolerade 15 mm. kopparpipor som jag drar ut genom väggen. Därefter drar jag dem utvändigt på fasaden och fixerar och hårdlöder dem med lite fall in till pannrummet, där jag sätter avtappnings och avstängnings verntiler mot brie röret. Ca 12 m. av rören kommer att löpa högst upp längs på sockeln i ett skyddat nordost läge på baksidan av huset, och ca 4 m kommer ligga i en outsprängd källardel, och där har jag tänkt mig +Prisol. Min tanke är att jag på så sätt kan avskilja konvektorn från uppvärmningssystemet under sommarhalvåret, och vise versa.

Tror du att rören kommer att hålla under vinterhalvåret med stillastående brievätska i rören?

OM inte, kan du se någon smart lösning för att styra om vätskan under sommarsäsongen?

Det skulle vara bra om man slapp att hålla på och blaska med vatten och brievätska varje höst och vår.

Eftersom rören ligger utomhus, behövs dom isoleras?, eller kan man avstå från det?

 

« Senast ändrad: 30 januari 2009, 03:28:32 av Jarlen »
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvåning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första årets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad våren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeåtergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad Jarlen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
Tack Carl för ditt snabba svar. *vinkar* Jag har följt forumet ett år nu. och jag är imponerad av dina stora kunskaper.

Jag har suttit och grunnat på ditt svar. Jag har en ide som jag gärna vill testa på dig.

Om jag sätter två st. två-vägsventiler på framledning och retur, strax före fläkt konvektorn. och kopplar på hårda oisolerade 15 mm. kopparpipor som jag drar ut genom väggen. Därefter drar jag dem utvändigt på fasaden och fixerar och hårdlöder dem med lite fall ner mot  pannrummet, i källaren där jag sätter avtappnings verntiler samt två avstängnings ventiler mot brie röret. Ca 12 m. av rören kommer att löpa högst upp längs på sockeln i ett skyddat nordost läge på baksidan av huset. Ca 4 m kommer ligga i en outsprängd källardel. Där har jag tänkt mig +Prisol. Min tanke är att jag på så sätt kan avskilja konvektorn från uppvärmningssystemet under sommarhalvåret, och vise versa.

Tror du att rören kommer att hålla under vinterhalvåret med stillastående brievätska i rören?

OM inte, kan du se någon smart lösning för att styra om vätskan under sommarsäsongen?

Det skulle vara bra om man slapp att hålla på och blaska med vatten och brievätska varje höst och vår.

Eftersom rören ligger utomhus, behövs dom isoleras?, eller kan man avstå från det?

 


VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvåning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första årets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad våren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeåtergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3159
Du skall inte koppla brinen mot det vanliga radiatorsystemet, inte ens om du har ventilen som skiljer dem åt så att du kan "växla" i konvektorn.  När du växlar så kommer ju konvektorn att vara fylld med antingen brine eller radiatorvatten.  När du sedan har växlat så kommer det ena att blandas med det andra.

Då är det i så fall bättre att du har en värmeväxlare nere vid VPn så att du har kallt radiatorvatten som du skickar upp till konvektorn, istället för kall brine.  Då blandas aldrig brine och radiatorvatten.

Men då har du ju det här med den utvändiga rördragningen, som definitivt inte fungerar med vanligt radiatorvatten.  I så fall måste du se till att det hela tiden cirkulerar lagom varmt vatten i den utvändiga ledningen och det är kanske besvärligt eller i alla fall kostsamt.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Jarlen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
Citera
Men då har du ju det här med den utvändiga rördragningen, som definitivt inte fungerar med vanligt radiatorvatten.  I så fall måste du se till att det hela tiden cirkulerar lagom varmt vatten i den utvändiga ledningen och det är kanske besvärligt eller i alla fall kostsamt.

Hej Ridax Tack för svaret *vinkar*

Det är därför, som jag beskriver, ämnar dra dessa rör med lutning mot pannrummet och förse dem med avtappningsventiler, så att man kan tappa ur den yttre slingan under vinterhalvåret. Jag skulle på så sätt komma ifrån kondens problemet.
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvåning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första årets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad våren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeåtergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3159
Det är därför, som jag beskriver, ämnar dra dessa rör med lutning mot pannrummet och förse dem med avtappningsventiler, så att man kan tappa ur den yttre slingan under vinterhalvåret. Jag skulle på så sätt komma ifrån kondens problemet.
Det där förstår jag inte riktigt.  Kondensproblemet kommer du ifrån genom att du drar rören utvändigt (dvs du struntar i att det blir kondens).  Men du hade ju tänkt ha brine i rören upp till konvektorn och frågade sedan om brinen skulle klara sig utan att frysa under vintern.  Då låter det ju inte som om du hade tänkt tappa ur systemet så att det står tomt under vintern?  Om du skall växla mellan brine och radiatorvatten i konvektorn så måste du alltså tappa ur konvektorn och dessutom blåsa den tom om det är en takkonvektor eller annan typ av konvektor som inte är självdränerande.  Dessutom kommer du ju att förlora brine som du måste fylla på varje vår igen.

Men jag antar att det skulle gå att lösa ungefär som du hade tänkt, fast du kör med radiatorvatten till konvektorn hela tiden, har en värmeväxlare nere vid VPn samt tappar ur systemet under vintern.

Själv kör jag ett system somkör med värmeväxlare och radiatorvatten till konvektorn hela tiden.  Då kan jag använda en 2-rörskonvektor (som ju har högre effekt i samma storleksklass än motsvarande 4-rörskonvektor) och slipper dra brine genom hela huset.  Jag har dock kondensisolerad rördragning invändigt.  Några meter går de isolerade rören genom kallvinden så jag har en termostat som sätter igång cirkulationen i konvektorn om rörtemperaturen understiger 5 grader för att undvika frysning.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Jarlen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
Hej igen Ridax.Som sagt, jag bara "spånar lite".

Jag har inte låst mig vid något alternativ, utan ämnar med ledning av de svar jag får av er som är kunniga i det här ämnet avgöra huruvida det år möjligt att installera frikyla Det kanske inte framgick med all tydlighet att jag höll frågan öppen om jag skulle använda mig av brie eller vanligt radiatorvatten. Som jag har förstått så är det ingen bra ide att använda sig av det första alternativet. Alltså återstår en värmeväxlare, och att fylla på och tappa slingan varje år. Lite fukt i rabbatten tycker jag bara kan vara nyttigt under varma sommardagar. Kanske kan jag t.o.m. använda mig av polytyrenrör eller pexrör som jag gräver ner ett par decimeter i rabatten. Jag har inte möjlighet att på annat sätt få fram något vatten till konvektorn. Går det inte på det här sättet så får jag avstå frikyla.

Nibe har ett paket för frikyla till 1135:an för ca 8000kr. Vet du vad som ingår i det paketet? Kanske ingår det en värmeväxlare. Varför är det annars så dyrt? Jag ska till våren koppla in en pool 11styrning. Är det lämpligt att dessa två enheter tillsammans?

mvh Jarlen
« Senast ändrad: 30 januari 2009, 10:28:42 av Jarlen »
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvåning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första årets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad våren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeåtergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 26215
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Nibe har ett paket för frikyla till 1135:an för ca 8000kr. Vet du vad som ingår i det paketet? Kanske ingår det en värmeväxlare. Varför är det annars så dyrt? Jag ska till våren koppla in en pool 11styrning. Är det lämpligt att dessa två enheter tillsammans?

mvh Jarlen

http://www.nibeonline.com/pdf/031182-2.pdf

PK4 kostar 7000:- enligt hemsidan.
Dyrt som fan tycker jag eftersom det i princip bara är en cirkpump och en shuntventil. Shunten är rätt onödig grej också eftersom fläktkonvektorn för frikyla kan styra cirkpump och on/off ventil.

Jag har min frikyla kopplad så här.
http://www.nibeonline.com/pdf/M10544-1.pdf
« Senast ändrad: 31 januari 2009, 08:56:18 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jarlen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
Tack Carl *vinkar*

Jag har nu börjat snegla åt att köra frikylan över FTX:n i stället. Jag har följt en tråd som även du varit med i. Enligt vad jag kan förstå, så skulle jag vinna vissa fördelar med den lösningen. Som t.ex. att jag kan sprida kylan på ett bättre sätt. För mig så finns det även en annan fördel, nämligen att jag kommer kunna dra ner rör mellan FTX och VP utan problem, och slippa dra den långa utvändiga rördragningen. I och för sig så måste jag även i det här fallet dra en kort sträcka utvändigt, men det rör sig om ett hörn, där jag måste gå upp förbi bottenvåningen, men där kan jag bygga in dem om så behövs. Hur är det i det här fallet, klarar rören vinterkylan med brie i ? Jag menar att vintertid så förmodar jag att vätskan kommer att stå still i rören, eftersom frikylan då inte behövs. Eller är det så att brie vätskan cirkulerar i alla fall? Jag har tänkt mig att använda +Prisol rör mellan FTX och VP.
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvåning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första årets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad våren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeåtergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 26215
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag funderar på varför du vill dra rören utomhus?
Visst kan det se lite fult ut med 2 armaflex-isolerade rör inne men man kan ju dölja rören i nån relativt snygg låda i nått hörn?

Är bjälklaget av betong är det inga problem att borra sig genom, jag har betong + uppreglat golv och jag har själv borrat genom bjälklaget med 400 mm betongborr + borrhammare, inga problem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jarlen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
Citera
ag funderar på varför du vill dra rören utomhus?
Visst kan det se lite fult ut med 2 armaflex-isolerade rör inne men man kan ju dölja rören i nån relativt snygg låda i nått hörn?

Är bjälklaget av betong är det inga problem att borra sig genom, jag har betong + uppreglat golv och jag har själv borrat genom bjälklaget med 400 mm betongborr + borrhammare, inga problem.

I och för sig skulle jag kunna göra det, men mitt FTX aggregat ligger högst uppe på en kallvind ovanför ett nybyggt 1/2 plan på huvudbyggnaden, och pannrummet ligger 4 plan under i en sekundär huskropp i 1 plan med källare under, där VP:n står.

På den plats där jag skulle kunna dra upp rören har jag redan byggt en slits för övriga installationer upp till det nya vånings planet, och i den är det mycket trångt. Dessutom så skulle jag tjäna mycket lite på en sån dragning eftersom jag ändå måste gå med rören via en kattvind samt upp längs ett snedtak upp till kallvinden där aggregatet ligger.

Jag har funderat på om jag inte ska dra upp 16-20 mm. PEM-rör med Armaflex isolering istället, för dom är ju inte lika frostkänsliga som koppar rör. Sedan kan man bygga en låda runt dem för ytterligare isolering. Här en länk till en kanalkylare som jag fann i länken som jag nämnt.
http://www.veab.com/documents/pdf/Swe/CWK_swe.pdf
 // Jarlen
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvåning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första årets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad våren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeåtergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad ottohans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58


Men jag antar att det skulle gå att lösa ungefär som du hade tänkt, fast du kör med radiatorvatten till konvektorn hela tiden, har en värmeväxlare nere vid VPn samt tappar ur systemet under vintern.

Själv kör jag ett system somkör med värmeväxlare och radiatorvatten till konvektorn hela tiden.  Då kan jag använda en 2-rörskonvektor (som ju har högre effekt i samma storleksklass än motsvarande 4-rörskonvektor) och slipper dra brine genom hela huset.  Jag har dock kondensisolerad rördragning invändigt.  Några meter går de isolerade rören genom kallvinden så jag har en termostat som sätter igång cirkulationen i konvektorn om rörtemperaturen understiger 5 grader för att undvika frysning.


jag funderar på samma lösning som du beskriver men är inte med på hur det ska kopplas ..
Kan du beskriva hur din inkoppling ser ut , var och hur sitter värmeväxlaren avstängningsventiler mm ?
Jag gissar att du manuellt ändrar när du ska ha värme på vintern och kyla på sommaren från konvektorn ?

/Otto

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?