0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
titta på www.oso.no dom har en i rostfritt, klart at man får tillbaka lite energie . men effektivare en ett bra solsystem nja det tror jag inte.c-c
Hur tror Ni att skulle bli i avloppsrören om alla skulle ta till vara värmen från vattnet,,,,skulle bli stopp i dom ganska fort med bara kallvatten i dom så det är inget bra förslag.
Finns bl a kopparslinga som går runtom avloppsröret och förvärmer kallvattnet på ngt sätt.60% verkningsgrad tydligen.
Avloppsvärmeväxlare har funnits i många år i badhus och tvätterier. http://www.powerproductseurope.se/PerJ
Det effektivaste är nog som jag såg ett holländskt företag håller på med, att växla värmen ur avloppet till ingående på beredaren samtidigt som det går till blandarens kallvatteninlopp. [url]http://www.hei-tech.nl/english.html] heter företagets engelska sida. Klicka på dukomentation för Recoh-vert. Virveleffekten är lätt att uppnå med ett par rörkrökar. Behöver man säga att det verkar billigt och enkelt att göra själv? Säg att man sparar 1500 kWh på det årligen. Känns som att plötsligt blir dessa saker tillsammans en hel del ändå.
Hej mr frost!Förvärmning av ventilationsluften gör du nog effektivast och smartast med en markslinga. Har sett flera varianter på nätet där man gräver ner grova plaströr i 20-30 m långa slingor, trixar med avrinning och filtrering och voila! Förvärmd ventilationsluft att köra in i FTX-aggregatet. Så kommer jag nog göra nån gång i framtiden. Har man inget FTX-aggregat kan man göra en lite grövre kulvert där lufthastigheten sjunker en aning. Det ger ytterligare några plusgrader varm luft att driva in i kåken och det funkar bra på skolor och liknande. Då behövs inget dyrt FTX-agg heller. Läste någonstans att 9000-12000 kWh ventileras bort i ett vanligt hus varje år. Spara hälften av det blir ju 5000 kWh att använda till annat.Avloppsvärmen blir ju så att säga väldigt svår att växla in kontinuerligt till inneluften. Luften byts ju kontinuerligt och nyttja varmvatten gör man ju bara korta stunder om man inte har tonåringar. Det effektivaste är nog som jag såg ett holländskt företag håller på med, att växla värmen ur avloppet till ingående på beredaren samtidigt som det går till blandarens kallvatteninlopp. [url]http://www.hei-tech.nl/english.html] heter företagets engelska sida. Klicka på dukomentation för Recoh-vert. Virveleffekten är lätt att uppnå med ett par rörkrökar. Behöver man säga att det verkar billigt och enkelt att göra själv? Säg att man sparar 1500 kWh på det årligen. Känns som att plötsligt blir dessa saker tillsammans en hel del ändå.Eldar man som jag med ved, blir det ju nån kubikmeter mindre att kapa/klyva/elda. Tillsammans med solslinga och tappvattenautomat kanske det tom blir riktigt skoj med mindre förluster i ackar etc. Eldar man pellets blir det ju mindre åtgång = mindre pengar att skyffla iväg.Eldar man fjärrvärme, el eller värmepump borde det väl också synas i plånboken. fast kanske lite längre bort i tid räknat. Vad vet jag? Men jag ska pröva i alla fall. Har ju ett gammalt hus som ändå ska renoveras.