0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Kall Kyl skrivet 28 januari 2009, 14:56:06Pumpens tryckhöjd har väl ändå inget med expkärlets placering att göra??? mvhÄr du säker? Läs Danfos Pumpmanual
Pumpens tryckhöjd har väl ändå inget med expkärlets placering att göra??? mvh
Citat från: AndersA skrivet 28 januari 2009, 16:23:59Citat från: Kall Kyl skrivet 28 januari 2009, 14:56:06Pumpens tryckhöjd har väl ändå inget med expkärlets placering att göra??? mvhÄr du säker? Läs Danfos PumpmanualNej, jag är inte säker. Det var en fråga. Har du länk?Upp till solfångarna har jag 7-8 meter och en CP med lyfthöjd 4 meter. Pumpen känner inte av höjden så länge det inte kommer in luft i systemet. Vattnet som ska lyftas upp är i jämvikt med vattnet på returen som vill ner.mvh
Citat från: smurfen72 skrivet 28 januari 2009, 09:13:35Nuförtiden använder man ju rostfria kärl och koppar rör och det bör hålla bättre än svarta exp kärl samt svarta rör som användes tidigare.Det är riktigt problemen bör vara mindre alt borta. Men det finns en aspekt till och det är frysrisk. Om de palceras på vind så måste de isoleras.Sammantaget anser jag att slutna kärl är att föredra.///AndersA
Nuförtiden använder man ju rostfria kärl och koppar rör och det bör hålla bättre än svarta exp kärl samt svarta rör som användes tidigare.
Det borde ju bli mindre värmeförluster med ett slutet eftersom man vanligtvis sätter öppna kärl på vinden.Fast jag har mitt öppna i en garderob.Slutna kärl brukar man även sätta på kalla sidan vilket borde ge mindre förluster.Det går ju att sätta öppna kärl på kalla sidan oxå men då måste man ha ett till rör som ångrör.