0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har monterat en LED-detektor på min huvudelmätare då min arbetsgivare inte tillåter anslutning på S0. Använder en programvara som finns omnämnd i forumet sedan tidigare i väntan på att Logger2020 skall släppas för försäljning.Nu har jag upptäckt ett märkligt rippel på mätningen. Har en "tomgångsförbrukning" om ca: 5-600W i huset pga diverse lampor, fläktar, nätdelar mm. När sedan VP startar pendlar effekten mellan 1900-3100W enligt programmet, och på morgonen vid 5-tiden när motorvärmaren kopplades in av tidur blir effekten ganska "stabil" kring 4000W, då är alltså MV+VP+ca5-600W igång.Det är således endast kring effekten 2700-2800W som detta rippel uppstår. Lite skumt tycker jag.
Citat från: pricken skrivet 27 januari 2009, 15:25:10Har monterat en LED-detektor på min huvudelmätare då min arbetsgivare inte tillåter anslutning på S0. Använder en programvara som finns omnämnd i forumet sedan tidigare i väntan på att Logger2020 skall släppas för försäljning.Nu har jag upptäckt ett märkligt rippel på mätningen. Har en "tomgångsförbrukning" om ca: 5-600W i huset pga diverse lampor, fläktar, nätdelar mm. När sedan VP startar pendlar effekten mellan 1900-3100W enligt programmet, och på morgonen vid 5-tiden när motorvärmaren kopplades in av tidur blir effekten ganska "stabil" kring 4000W, då är alltså MV+VP+ca5-600W igång.Det är således endast kring effekten 2700-2800W som detta rippel uppstår. Lite skumt tycker jag. har du mätt upp vad du har för späningar på komporten?
Ca: 10,6V
Citat från: pricken skrivet 27 januari 2009, 19:49:25Ca: 10,6VVärde för en "nolla" och värde för "ettan" ? Volt!10,6V är under tiden "ingen puls", hinner inte se på min fluke V då puls erhålles, för kort tidvilka ben använder du på comporten?2, 3 och 4. Kopplat enligt www.techt...e.seanvänder du några komponenter vid comporten?Motståndet sitter ganska nära porten, fototransistorn och transistorn sitter 8-10m bortvilken LED-detektor använder du?tech...e'shur många pulser / kwh ?1000/kwhvet du antalet millisekunder mellan de två pulser som närmast varandra i tid i din uppmätning (min avståndet) ?hur skall jag mäta det?
Svennis: Jag undrar om inte de två är ett... Arbetsgivare och elleverantör Eller?
Citat från: MGKea skrivet 28 januari 2009, 09:26:13Citat från: pricken skrivet 27 januari 2009, 19:49:25Ca: 10,6VVärde för en "nolla" och värde för "ettan" ? Volt!10,6V är under tiden "ingen puls", hinner inte se på min fluke V då puls erhålles, för kort tidvilka ben använder du på comporten?2, 3 och 4. Kopplat enligt www.techt...e.seanvänder du några komponenter vid comporten?Motståndet sitter ganska nära porten, fototransistorn och transistorn sitter 8-10m bortvilken LED-detektor använder du?tech...e'shur många pulser / kwh ?1000/kwhvet du antalet millisekunder mellan de två pulser som närmast varandra i tid i din uppmätning (min avståndet) ?hur skall jag mäta det?Citat från: blåsmarkarn skrivet 27 januari 2009, 20:58:14Svennis: Jag undrar om inte de två är ett... Arbetsgivare och elleverantör Eller?Jepp, de är samma, VF AB. Dom skall ha betalt för detta då det är "en tjänst som dom tillhandahåller", snåldjävlarna...
Är inte det styrt i mjukvaran vilka pinnar jag skall använda, dvs dtr o rxd?
Nu är jag inte riktigt med, menar du att jag skall lägga ihop RTS och DTR?