Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Vilka regler gäller för röranslutningen till radiatorn?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Vilka regler gäller för röranslutningen till radiatorn? (läst 6988 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
fryxxx
Nybörjare
Antal inlägg: 1
Karma +0/-0
fryxxx
«
skrivet:
23 januari 2009, 23:16:41 »
Citera
Hej alla!
Urban heter jag och är ny på forumet. Jag har lite frågor om vilka regler som gäller för rören till radiatorer.
Det är nämligen så att jag har flyttat in i ett nybyggt radhus. Då borde ju allt vara frid och fröjd tänker ni, och det är det väl för det mesta.
Dock är det så att jag inte riktigt är övertygad om att installationen av rören till mina radiatorer är den bästa. Ta en titt på bilderna så hoppas jag att ni ser vad jag syftar på.
Vad tycker ni, är det ok att det ser ut så här? Jag är helt novis på ämnet, men brukar det inte se lite prydligare ut?
Vad är det för regler som gäller? Är det någon som vet eller kan tipsa om var jag kan läsa hur anslutningen av rören ska se ut för att vara fackmannamässig?
Är som sagt nybörjare i ämnet, så all hjälp mottages tacksamt.
mvh Urban
Loggat
Mekaniker
Expert på värmepump
Stad/land: Södra Finland
Antal inlägg: 640
Karma +0/-0
Kön:
Mekaniker
SV: Vilka regler gäller för röranslutningen till radiatorn?
«
Svar #1 skrivet:
24 januari 2009, 06:58:09 »
Citera
Snyggare montagen har jag sett
Om e´ funka så låt e va´
Loggat
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36139
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #2 skrivet:
24 januari 2009, 09:21:20 »
Citera
Jag är tyvärr benägen att hålla med, funkar det, så låt det vara - för din egen skull.
Vad värre är att samme kille förmodligen gör ett lika dåligt jobb i ett annat hus just nu..., den typen av installatör borde bort!
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Art Deco
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 2102
Karma +9/-4
Art Deco
«
Svar #3 skrivet:
24 januari 2009, 09:56:26 »
Citera
Skicka fotona till ditt försäkringsbolag och hör om dom godkänner detta "jobb" !
Jag reagerar på att du verkar ha ett vattenuttag på utsidan av huset av ditt foto o döma, kopplingen är då inte frostsäkrad, så vid mycket kall väderlek kan detta frysa o springa läck, och då sprutar förmodligen vattnet rätt in i ditt vardagsrum. Och det verkar vara plaströr som kopplats, då ska det väl finnas skydd runt om, anta att dammsugar-munstycket får slå mot ledningarna vid städning x-antal gånger- då lär det bli läck efter något år.
Loggat
Friskt kopplat - hälften brunnet ....
digitalrobert
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1220
Karma +2/-11
Kön:
digitalrobert
«
Svar #4 skrivet:
24 januari 2009, 10:11:44 »
Citera
Det ser ut som de använt pex och trätt på nåt egenpåhittat skyddsrör, som Art Deco påpekar så kontakta försäkringsbolaget.
Eftersom de ska ha använt pex rör-i-rör så finns det radiator-övergångar som väl bör användas, typ denna:
http://www.uponor.se/templates/Page.aspx?id=6079
Har du ingen termostat eller radiatorventil på radiatorn? Ser ut som de satt en returventil eller nåt på det som ska vara framledning till radiatorn?
Loggat
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20.
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh
sebbe
Expert på värmepump
Stad/land: Vasa/Finland
Antal inlägg: 394
Karma +0/-0
Kön:
sebbe
«
Svar #5 skrivet:
24 januari 2009, 10:21:48 »
Citera
När pex-rör ansluts med klämringskoppling så borde stödhylsa användas. Hur kommer det sej att pex-röret kan gå ut i en sån krokig vinkel från kopplingen ifall stödhylsan sitter i pex?
Jag undrar också ifall de har skurit av skyddsslangen jämns med betongen under parketten eller ifall de har gjutit in pex i betongen utan skyddsslang...
Går det att lyfta de där flänsarna på golvet och kika lite?
«
Senast ändrad: 24 januari 2009, 10:30:01 av sebbe
»
Loggat
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft.
Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh
Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh
Olle61
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1481
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Olle61
«
Svar #6 skrivet:
24 januari 2009, 12:29:55 »
Citera
Har du köpt huset, eller hyr du? Kanske bostadsrätt?
Det ser verkligen slarvigt ut, om det är fel utfört kan jag inte uttala mig om.
Är det gästarbetare österifrån som byggt?
Det måste väl varit besiktning när jobbet var klart, är det ingen kommentar i protokollet om detta?
Loggat
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.
no1_martin
Kan värmepumpar
Stad/land: Bohuslän
Antal inlägg: 54
Karma +0/-0
Kön:
VVS Certifikat Kylcertifikat
no1_martin
«
Svar #7 skrivet:
29 januari 2009, 22:38:10 »
Citera
Felen är flera men det har börjat med att rörirössystemet inte varit förankrat alternativt flyttat på sig vid gjutning. När plattan är gjuten är det inte så mycket att göra. Funktionsmässigt är det inga problem. Men yrkesståltheten kan man ju fundera hur det står till med. Om jag inte missminner mig så är det på det kopplet en kombinerad kona/stödhylsa med oring som sluter tätt mellan slang och koppel. En slitsad klämring håller det på plats så vinkeln ut ur kopplingen skall inte vara något problem. Slangarna i sig är inte vackra därför trär man på ett vitt hölje men inte det heller är snyggt gjort. Själv har jag varit och rättat till liknade installation efter entrepenadkillar som jobbar på akord. Men det har varit av estetiska skäl och inte funktionsmässiga.
När det gäller väggvattenutkastaren så förstår jag inte riktigt hur ART Deco menar med frostsäkra? Ventilen som stänger skall sitta på insidan. Det går en spindel genom vvuk:n och in till ventilen. Därför skall man även hänga av slangen så att vattnet rinner ur röret som går genom väggen. Isolerar man så hindrar man värmen inneifrån att hålla frostfritt så där verkar det väll vara i sin ordning och kör man så hårt med damsugaren så är det nog andra grejer som ligger mer illa till än plastslangen.
Samanfattningsvis så kan man väll säga att Betsällaren montören och besiktningsmannen skulle ha lite --/ för även om det funkar så skall det inte se ut så. Men för att gör iordning det riktigt behöver man ta upp parkett bila lite i plattan rätta till rören gjuta igen och lägga tillbaka parkett.
Loggat
Enplans lösvirkesvilla med källare 95+95m2 och vidbyggt garage 20m2 byggt 1966. Thermia Atria Duo Optimum 12 2xMBH 300l utjämningskärl Golvärme i hela huset. SystemAir FTX med roternade växlare samt frikylakyla via tilluften.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1520
dolda: 0
användare: 8
Användare online
:
Heat?
Raketost
gotis
BiggerDigger
Jisse
tape
Mickeber
slund
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info