0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
tycker jag inte gör annat än läser på diverse forum när jag sitter vid datorn idag har vi en 55liters vvb alldeles bredvid badrummet, vet inte om den ska vara kvar eller inte, den skulle kunna va kvar för sista värmningen men kanske bara blir ivägen när vi skaffar badkar och det ska badas titt som tätt.jag vill ha maximalt över så lång tid som möjligt de rörisar jag pratat med har inte viljat räkna nå på solvärme, de säger bara att det är för hempulare och att det är bergvärme som gäller
Man riskerar inte att få ett för trögt system med en 750-1000liters tank då? tänker på vår och höst när solen inte lyser lika länge. Jag tycker att har man en mindre tank(+1 större) så borde solen kunna klara av att värma upp vattnet till iallafall 60gradersgränsen längre och då behöver man inget tillskott av elpatron under en längre tid.Någon som har koll på min tidigare fråga om varmvattnet? får man ha varmvatten stående längre tid eller måste det bytas ut inom en viss tid? räcker det att det håller sig över 60grader så kan det stå "hur länge som helst"? och hur fort dör eventuella bakterier vid temp över 60grader? För får man ha vattnet stående en längre tid så skulle man kunna ha större tank med varmvatten än om det behöver bytas ut inom en viss tid.Är partiell förångning bäst mot kokning eller skulle man kunna göra en koppling som skickar iväg värme från tanken till något annat istället?
3. man kan också dumpa det varma vattnet - i en pool = mysigast, el i avloppet