Hej på er
Jag har en Kakelugnspanna med 650 liters vattenvolym. Denna skall jag koppla till en 750 liters acktank. Dessa båda skall sedan kopplas till en Nibe Fighter 360P. Värmepumpen återvinner inomhusluften, när den inte orkar utan ropar efter tillskott (elpatron) hämtas istället värmen från extern värmekälla. Finns det ingen värme där hämtas tillskottet från elpatronen i värmepumpen.
Kakelugnen har en värmeförlust till rummet i högre utsträckning än en ackumulatortank. Om man eldar ofta i kakelugnen kommer inomhustemperaturen att öka till en icke önskvärd nivå (23-24 grader).
Jag skulle därför önska att då man eldar i kakelugnen laddar man acktanken med hjälp av en differenstermostat. Då man slutar elda vill jag således att värmepumpen vid behov i första hand skall ta värmen från kakelugnen tills den nått 45 grader. Därefter hämta värmen från acktanken. Kan detta göras med en bivalent shunt?
Termostaten till VP sitter på acktanken för den borde oftare än kakelugnen ha ett överskott av värme, eller?
Jag har gjort en i högsta graden amatörmässig ritning hur jag tänkt mig.
Jag skulle vilja få råd om hur jag ska "suga ur" så mycket som möjligt från kakelugnen inför diskussionen med rörkrökaren.
Tacksamt
Magnus