Hej
Jag hade tidigare en kökspanna med självcirkulation monterat nån gång på 40-talet, vilket var var rena katastrofen vad gäller effektivitet.
För att systemet inte skulle koka och för att hålla lagom värme så var jag tvungen att strypa elden så att den brann lagom sakta.
Vilket resulterar i usel förbränning, sot och tjära i skorsten och panna och irriterande rök.
De gamla kamflänselementen hade börjat rosta och efter att jag bytt 2 st. tröttnade jag och rev ut hela klabbet 1993.
Jag satte istället in en Tulikivi täljstensugn på ca 2 ton, centralt i huset och har allt sedan dess värmt mitt hus med denna enastående tingest.
I början av säsongen när det börjar bli rått kör vi en liten famn ved varje dag. När termometern kryper ned mot nollan och några minusgrader blir det en hel famn
och när det blir riktigt kallt så kan det bli sisådaär 2 famnar.
Eldningen sker forserat med öppna spjäll och tar ca 1 timme, därefter stänger vi spjällen till nästa dag då det är dax att elda igen.
Nästan ingen rök och fullständig förbränning gör att spisen inte sotar det minsta, den är helt vit innuti.
Innan jag fick min Tulikivi monterad så installerade jag elradiatorer som vi använder om veden tar slut eller vi är bortresta.
Förra året satte vi in en luft/luft-värmepump vilket fungerar jättebra som komplement mot vedvärmen.
För mej är det fortfarande ett mysterium hur täljstenen kan ackumelera värmen så snabbt, som det tar att elda en brasa och därefter så sakta avge den goa värmen under 24 timmar, tills det är dax för nästa brasa.
Jag skulle utan att tveka köpa en Tulikivi inte bara för att den funkar så bra, den är rätt snygg med. Men som sagt ruskigt tung så det behövs ett redigt fundament, det är inget man ställer på ett bjälklag.
http://www.tulikivi.com/www/tltuoteU.nsf/SE2/TLU2137_13?OpenDocument&id=Takkaleivinuunit&id2=SE