Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Solenergi
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Förvärmning av solen för Nibe 360
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Förvärmning av solen för Nibe 360 (läst 13509 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
claese
Expert på värmepump
Antal inlägg: 458
Karma +0/-0
claese
SV: Förvärmning av solen för Nibe 360
«
Svar #30 skrivet:
30 maj 2009, 16:51:34 »
Citera
Trivsamt med din entusiasm Hakan
Många av oss andra som har solvärme blir luttrade med åren och själv har jag knappt varit i källaren och kollat anläggningens status på flera år vilket naturligt gör att den kanske inte alltid ger optimalt vad den borde.Min anläggning är av den gamla stammen med en solslinga från strömsnäs som ligger som ett trassel i botten och skulle naturligtvis ,om man hade nån självbevarelsedrift bytas.Solfångarna är snart 30 år med ,visserligen lågjärnsglas, men utan AR-behandling men så länge de matar på blir engagemanget lite lojt.Risken med en för bra anläggning kan vara att man måste skaffa pool.
Loggat
hakan_w
www.walltorp.net
Kan värmepumpar
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 153
Karma +0/-0
hakan_w
«
Svar #31 skrivet:
31 maj 2009, 08:03:44 »
Citera
Hej,
Tack, ja det är ju självklart roligast i början. laddar upp temploggar på min hemsida var 10:e minut så kan jag kolla även på distans (Till och med i mobilen) :-) .
Imponerande att ha haft solvärme i 30 år.
Mvh Håkan
www.walltorp.net
Loggat
www.walltorp.net
Bildblogg på mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på
www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.
Mossfeldt
Expert på värmepump
Stad/land: Hagfors, Värmland
Antal inlägg: 244
Karma +0/-0
Kön:
Mossfeldt
«
Svar #32 skrivet:
06 juni 2009, 08:53:08 »
Citera
Nu har det gått en månad sedan du driftsatte? Hur upplever du att det hela fungerar?
Speciellt intresserad är jag av hur mycket din Nibe får jobba och hur det fungerar med kopplingen mot returen från golvvärmen. Vi har ju haft några dagar med otrolig solvärme i Sverige och på köpet kalla nätter som följd.
Loggat
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
Mål att komma under 10MWh/år.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.
hakan_w
www.walltorp.net
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
hakan_w
«
Svar #33 skrivet:
12 juni 2009, 09:43:39 »
Citera
Hej,
Lite sent svar, har varit bortrest i några dagar.
Jag är nöjd med min installation. Den ger ju absolut varmvatten så det räcker. Golvvärmen är bra för kalla nätter så här års och då är det ju trevligt att värmen kommer från solen. Men den tömmer tanken väldigt fort när golvvärmen går. Niben jobbar bara för att underhålla varmvattnet i sin interna tank.
Du kan se mina temp-loggar och lite bilder på
www.walltorp.net
Mvh Håkan
www.walltorp.net
Loggat
www.walltorp.net
www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.
Tona
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 73
Karma +0/-0
Tona
«
Svar #34 skrivet:
26 juni 2009, 12:02:12 »
Citera
Mycket intressant detta Håkan.Jag är ju själv precis i start läget av installationen och skall gör samma grej som dig att docka på min Nibe 360.Du skriver att golvärmen suger lätt ur tanken.Skall man kanske då lägga till lite paneler för att hålla värmen i mina rum.Jag skall själv ha på värmen i flera rum året runt för min hobby.
Jag har startat i gång min gamla tråd
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=20162.0
som nu är ett år gammal för att få i hop lite mer info.Det är ju perfekt att ha dig här som redan har gjort detta.Vad har hela installationen kostat för dig med dockning av mot panna,,,,ja hela sol anläggningen!
«
Senast ändrad: 26 juni 2009, 12:04:09 av Tona
»
Loggat
Vårgårdahus på plattaGolvärme system 210m2.Panna nibe fighter 360p.Contura 670 täljstens kamin.Ett extern ventlations system fraktat varm luft ifrån nibe till varje rum.Lesol solpanel 8st.Soltank+slavtank 750+750 liter.Tankarna är dockade mot nibe360.En Nibe 2025 8kw luft/vatten är också ansluten mot ack tankarna
hakan_w
www.walltorp.net
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
hakan_w
«
Svar #35 skrivet:
01 juli 2009, 12:21:21 »
Citera
Hej,
Golvvärmen suger ur tanken på värme väldigt fort. Funderar på om nåt är fel eller om det är så det är. Tror inte att flera paneler är lösningen om man inte har större tank. Men som sagt är jag förvånad över att tanken töms på värme på några timmar. Tänkte starta en tråd om det men vill testa lite själv först. Någon annan som har erfarenhet av det?
Mvh Håkan
www.walltorp.net
Loggat
www.walltorp.net
www.walltorp.net
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 1504
Karma +3/-4
sobris
«
Svar #36 skrivet:
01 juli 2009, 22:17:39 »
Citera
Om din bottenplatta är 10 cm tjock på 95 kvm, så ger det ca 10 kubikmeter betong.
I din tank som är på 750 liter har du lite knappt 1 kWh per grad temperaturskillnad.
Ditt golv sväljer ca 0,65 kWh per kubik och grad. Att höja betongens temp. 1 grad kostar
alltså 6,5 kWh och sänker alltså temperaturen på din tank med 6,5 grader och så
vidare för varje grad du vill höja temperaturen i golvet.
Så fort det finns en lägre temperatur någonstans runt betongplattan, så börjar dessutom
energivandringen dit där de låga temperaturerna finns.
Jag tycker inte alls det är konstigt att tanken töms på energi
Så länge som du har gratis solvärmt vatten kan du använda golvet som ackumulator.
När man har golvvärme i betong måste man ligga i startgroparna innan värmen behövs.
Tiden det tar för en temperaturförändring att komma igenom betong (+spackel + klinker?)
är ca 1 timma per cm. D.v.s. om rören ligger 4-5 cm ner under golvytan, tar det 4-5 timmar
innan temperaturförändringen märks på ytan.
Loggat
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.
Tona
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Tona
«
Svar #37 skrivet:
06 juli 2009, 08:38:19 »
Citera
Ja detta är intressant.Då behöver jag inte vara rädd att över dimensionera annläggningen.Evakuering har jag då både i golv samt tappvatten för akvariumen.Men frågan är ju vilket som är bäst ,,,pumpa ut värmen i golvet eller koppla på en fläkt konvektor direkt på tanken.Pumpar jag ut vattnet i golvet funkar det ju som en ackumulator som du säger.Men så länge solen skiner spelar det ju ingen roll,,,,det är ju gratis
Loggat
Vårgårdahus på plattaGolvärme system 210m2.Panna nibe fighter 360p.Contura 670 täljstens kamin.Ett extern ventlations system fraktat varm luft ifrån nibe till varje rum.Lesol solpanel 8st.Soltank+slavtank 750+750 liter.Tankarna är dockade mot nibe360.En Nibe 2025 8kw luft/vatten är också ansluten mot ack tankarna
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 1504
Karma +3/-4
sobris
«
Svar #38 skrivet:
06 juli 2009, 11:51:12 »
Citera
Tona: Det är helt rätt uppfattat att man kan betrakta betongplatta som ett bra ställe att "dumpa"
överskott. Nu är det ju så i ditt fall att du redan har alldeles för hög temp i golvet redan
hakan_w: Du skulle se till att ditt golv ligger i beredskap = precis den temperatur som du vill att
rummet skall ha, t.ex. 22 grader. Så länge temperaturen i rummet är högre än så sker ingen
energiöverföring till luften (lite överförs dock åt andra håll!!) och du får då en mycket kortare startsträcka
när du får ett värmebehov. Fördröjningen på 1 timma/centimeter upp från röret till golvytan kommer du
dock inte ifrån.
Min åsikt när det gäller styrning av golvvärme i tunga golv är att man måste styra mot golvtemperatur
och så länge man har gratis energi får man inte låta golven kallna. Om man försöker styra mot
rumstemperaturen så ligger man alltid X timmar efter, där X = det djup (i centimeter) som golvslingorna ligger.
Loggat
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.
Tona
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Tona
«
Svar #39 skrivet:
07 juli 2009, 09:19:11 »
Citera
Jag ser inte det problemet som du gör.Får jag in gratis energi i golvet så spelar det väl ingen roll då allt sedan värms upp allt mitt vatten gratis
.30 gradigt vatten ut i golvet måste ju vara en relativt låg arbets temperatur för ett värmesystem.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Solenergi
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Förvärmning av solen för Nibe 360
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 702
dolda: 0
användare: 6
Användare online
:
Börje__
Josth
lubbis
Valiant
lars
EvertL
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info