0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
00:00:00 x.xxx x.xxx x.xxx
create table el (Time time, Total varchar(5), Delta varchar(5), Power varchar(5));
load data local infile ' /sökväg/sökväg/*.txt' into table el ignore 1 lines;
Håller på att gegga lite med sql, har aldrig pysslat med det förut, men brukar ha hyffsat lätt för att lära mig saker.Nu undrar jag om ngn kan hjälpa lite, har grottat i "mysql reference manual" men inte hittat det jag söker. Skall importera en *.txt fil i en databas med en massa rader som ser ut enligt nedan:Kodstycke: [Välj]00:00:00 x.xxx x.xxx x.xxxDet är inga problem, annat än att det är dubbel tab mellan värdena, visst, jag kan skapa en databas med "tomma" kolumner, men som jag då är så vill jag att det skall "bli korrekt". Använder detta för att skapa tabellen:Kodstycke: [Välj]create table el (Time time, Total varchar(5), Delta varchar(5), Power varchar(5));Laddar sedan in filen med:Kodstycke: [Välj]load data local infile ' /sökväg/sökväg/*.txt' into table el ignore 1 lines;Men det då som händer, är att time hamnar rätt, men Total hamnar i Delta-kolumnen, och power tas ej med.Hur gör man för att importera en fil där datan är separerad av dubbel-tab?
create table el (Time time, D1 varchar(1),Total varchar(5), D2 varchar(1), Delta varchar(5), D3 varchar(1), Power varchar(5));
SELECT time, Total,Delta,Power
SELECT *
load data local infile ' /sökväg/sökväg/*.txt' into table el FIELDS TERMINATED BY '\t\t'ignore 1 lines;
mySQLfron Thumbsup
Citat från: MGKea skrivet 16 januari 2009, 17:23:53mySQLfron ThumbsupNjae, pricken har ju någorlunda koll på mysql så några nybörjarprogram ska han väl inte behöva...
Citat från: digitalrobert skrivet 16 januari 2009, 19:09:48Citat från: MGKea skrivet 16 januari 2009, 17:23:53mySQLfron ThumbsupNjae, pricken har ju någorlunda koll på mysql så några nybörjarprogram ska han väl inte behöva... Antingen testa vidare ... eller få det att fungera Thumbsup
Jag är iofs gud då det gäller SQL...