Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Uppdatera gammalt radiatorsystem i samband med installation av VP (BRÅDSKANDE)  (läst 5855 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik O.

  • Vindkraftsreparatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg/Sverige
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,
Fick installerat min CTC EcoEl/EcoAir under nyårsveckan.
Allt gick bra trotts att det var min första VVS installation av denna kaliber.

Kan efter en veckas drift konstatera att jag behöver mer radiatoryta i huset.
Idag har själva boningshuset ( byggt 1909, 90m2, stora fönster, ganska dåligt isolerat) en sektionsradiator per rum. Radiatorerna är enligt dåtidens tradition monterade kring husets innerkärna, alltså i respektive rums innerhörn och sammankopplade i klädkammaren vilken är i husets mitt.

Med hjälp av Rikabyrör katalogen och lite mätande har jag kommit fram till föjande:
Kök: 11,7m2 = 33m3 x 40W/m3= 1320W. Bef radiator: enl DT30 648w. Saknas 636w
TV-rum: 21,2m2 = 60m3 x 40=2400W. Bef radiator: enl DT30 1496W. Saknas 904W
Sovrum: 11,3m2 = 33m3 x 40=1280w. Bef radiator: 816w. Saknas 464W
Finrum: 17m2 = 47m3 x 40=1880w. Bef radiator: 1224w. Saknas 656W
Gästrum: 13,3m2 = 35m3 x 40= 1400w. Bef radiator: 1224W. Saknas 656W.

Groventre, badrum och WC ligger i sammankopplad sidobyggnad och har vars ett element. Här har jag reda skaffat lite överdimensionerade radiatorer att montera in (Blocketfynd).

I samband med VP-nstallationen förberedde jag radiatorutbyggnaden genom att bygga på 3/4 anlutningar med kulventiler på framledning och retur från vilka man sedan kan gå vidare ut i huset. Har tänkt synlig rördragning på ytterväggarna och på så vis även få lite extra uppvärmning av dessa vilken kanske kan vara bra i ett gammalt hus.

Har tänkt att montera de nya radiatorena under respektive fönster och på så vis lura bort kallraset.

Fråga 1: Ska jag skaffa radiatorerna enligt räkneexemlet ovan? Givetvis med en överdimmensionering uppåt så att de nya radiatorerna blir lika långa som fönsterna är breda + någon decimeter på varje sida?

Fråga 2: Finns det någon tummregel vad gäller dimmensionering av rördragningen till de nya radiatorerna?
Ska man dra försts biten fram till element 1 med lite grövre rör (18 eller 22mm) och sedan gå ner i storlek eller räcker det med 15mm rör till hela installationen. Tror det blir 2 kretsar med 4 st 1000mm till 1400mm enkelradiatorer per krets. Varje krets blir ca 12m resp. 17m lång.

Fråga 3: Jag har 700mm från golv till fönsterbrädans underkant. Därav är golvlisten hela 150mm (så var det förr i tiden) Detta ger endast ca 550mm väggyta i höjdled att hänga radiatorn på. Om man väljer de Purmo-radiatorer (C11-450) som Rinkaby säljer kan man då klara att få plats med både radiatorn (h=450mm) samt rördragningen under på de 100mm som kavrstår ner till golvlisten??

Tack på förhand!

Fredrik
« Senast ändrad: 14 januari 2009, 11:13:24 av Fredrik O. »
Tegelhus i östra Trelleborg på ca 90m2, byggt 1909 och troligen aldrig tilläggsisolerat därefter och som tidigare värmts med TMV kombipanna från 1976 vilken de sista två åren i liv slukade ca 30000kWh el sista året år och dessförinnan ca 3-3,5m3 olja.
Egeninstallerad CTC EcoEl med EcoAir 107 kördes igång 2009-01-04. Total elförbrukning har sedan dess pendlat mellan 18300 och 24000kWh. Att notera är att tvättstuga och pannrum fick egna radiatorer och MYCKET varmare klimat efter VP installation. Innetemperaturen har höjts några grader. Garaget har de senaste åren haft grundvärme i form av eltemper.

Utloggad Fredrik O.

  • Vindkraftsreparatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg/Sverige
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ingen som har några ideer ang mina frågor i inlägget ovan?

Planen var att införskaffa delarna nu i veckan och montera i helgen så att jag kan få tyst på min sambo som tjatar om hur kallt vi har det i huset.

Mvh,
Fredrik
Tegelhus i östra Trelleborg på ca 90m2, byggt 1909 och troligen aldrig tilläggsisolerat därefter och som tidigare värmts med TMV kombipanna från 1976 vilken de sista två åren i liv slukade ca 30000kWh el sista året år och dessförinnan ca 3-3,5m3 olja.
Egeninstallerad CTC EcoEl med EcoAir 107 kördes igång 2009-01-04. Total elförbrukning har sedan dess pendlat mellan 18300 och 24000kWh. Att notera är att tvättstuga och pannrum fick egna radiatorer och MYCKET varmare klimat efter VP installation. Innetemperaturen har höjts några grader. Garaget har de senaste åren haft grundvärme i form av eltemper.

Utloggad Jarlen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
Hej Fredrik

Om du inte har några längre dragningar till radiatorerna som kan förorsaka tryckfall i ledningarna  så räcker det med 15 mm anslutningar. Och du får som du säger anpassa radiatorerna till den yta du har till förfogande under fönstren. Det kan man göra med att installera en eller två och tom. trippel radiatorer. Du skriver ingenting om det är ett ett eller två rör-system du har. År det ett ett-rörs system måste du även dimensionera upp radiatorerna, successivt efter slingorna, för att kompensera värme uttaget i de föregående radiatorerna. allt enl. en speciell regel. (som du kan hitta på Termopanels hemsida) Med andra ord, så har man i två-rörs system en större radiator i slutet av slingan än i början, i jämförelsen mellan två rum av motsvarande storlek.

//Jarlen
« Senast ändrad: 14 januari 2009, 12:53:08 av Jarlen »
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvåning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första årets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad våren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeåtergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad Maijckel

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blåser)
Kolla på Bauhaus innan du köper från Rinkaby. Dom har billigare radiatorer, har för mig att det nästan var halva priset jämfört med Rinkaby när jag handlade för 1,5 år sedan.

1: Dimensionera gärna uppåt, men se till så att du får samma watt/m2 i alla rum, kanske mer i de rum med mycket fönster.

2. Jag hade nog dragit en stam med 18mm rör (kanske räcker med 15) och avstick med 12mm till varje element.

3. Drar du rören med cc 40mm och utgår från vägglisten med rörfästena får du några cm kvar till fönsterbrädans underkant.

Med andra ord, så har man i två-rörs system en större radiator i slutet av slingan än i början, i jämförelsen mellan två rum av motsvarande storlek.

Jarlen, du menar väl ett-rörs system här...  Sc:,h
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Jarlen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
Citera
Jarlen, du menar väl ett-rörs system här...  Grubblar

Hej Maijkel

Ja, jag uttalar mig bara om, att det bör räcka med 15 rör, och hur man väljer radiatorer. Sedan lägger jag in en Brasklapp om ifall han har ett-rörssystem så bör han göra följande.......

mvh Jarlen
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvåning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första årets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad våren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeåtergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad Fredrik O.

  • Vindkraftsreparatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg/Sverige
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej Fredrik

Om du inte har några längre dragningar till radiatorerna som kan förorsaka tryckfall i ledningarna  så räcker det med 15 mm anslutningar. Och du får som du säger anpassa radiatorerna till den yta du har till förfogande under fönstren. Det kan man göra med att installera en eller två och tom. trippel radiatorer. Du skriver ingenting om det är ett ett eller två rör-system du har. År det ett ett-rörs system måste du även dimensionera upp radiatorerna, successivt efter slingorna, för att kompensera värme uttaget i de föregående radiatorerna. allt enl. en speciell regel. (som du kan hitta på Termopanels hemsida) Med andra ord, så har man i två-rörs system en större radiator i slutet av slingan än i början, i jämförelsen mellan två rum av motsvarande storlek.

//Jarlen

Tack för ditt svar!
Det är ett gammalt tvårörssystem som jag ska bygga vidare på.


Kolla på Bauhaus innan du köper från Rinkaby. Dom har billigare radiatorer, har för mig att det nästan var halva priset jämfört med Rinkaby när jag handlade för 1,5 år sedan.

1: Dimensionera gärna uppåt, men se till så att du får samma watt/m2 i alla rum, kanske mer i de rum med mycket fönster.

2. Jag hade nog dragit en stam med 18mm rör (kanske räcker med 15) och avstick med 12mm till varje element.

3. Drar du rören med cc 40mm och utgår från vägglisten med rörfästena får du några cm kvar till fönsterbrädans underkant.



Tack för svaren även här!

Bauhause tipset ska undersökas! Tyvärr så har de ingen sökbar hemsida utan det blir ett besök i deras butik.

Väljer jag Purmos enkelelement med konvektorplåt C11 samt höjden 450mm och tar L=1400mm i 2 av rummen och L= 1000mm i 2 rum samt ett dubbel element C22 L=1000 i köket så hamnar jag på ca: 100W plus per rum. Väljer jag dubbelelement i samtliga rum blir inköpskostnaden betydligt högre samt att de bygger mer ut från väggarna. Länge enkelelement blir svårt att få plats med.
Får kolla vilka elementmodeller Bauhause har först.

Vad gäller mina gamla sektionsradiatorer från 1900talets mitt så har nog installatören gjort beräkningar vid installationen av dessa. Använder man effektvärdena för motsvarande element som Rinkaby säljer idag och DT30 så ligger mina gamla element mellan 60 och 65% av vad varje rum behöver altså ganska jämnt.

Efter lite letande här på forumet i eftermiddags hittade jag en lathund under FAQ vad gäller dimensionering av rör:
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=7&id=40&artlang=sv

Enligt denna så bör jag ha minst 18-rör i början av stammarna (till de 2 första radiatorerna i varje krets) för att sedan kunna gå ner till 15-rör till resten. 12-rör ska räcka från stam upp till radiatorn om denna inte är större än 700W fast det står att man normalt sett använder 15-rör här.
Då det befintliga systemet är av gammat yp med 1 1/4" rör eller vad det nu kan vara så ska man nog inte ligga för lågt i dimensioneringen av stammarna, får se vad det skiljer i kostnad mellan 18mm och 22mm rör.

Då bör det gå att få plats med rördragningen mellan element och golvlist. Vissa radiatorkoppel är möjliga att vända anslutningsdelen på så man normalt ansluter underifrån eller i mitt fall från sidan vilket borde ge mer plats att koppla.

Ny fråga: Kan man lägga vanliga hårda kopparrör som stammar (dessa blir ju dragna synligt i mitt fall) och sedan måla dessa med elementfärg eller liknande???

Mvh
Fredrik




Tegelhus i östra Trelleborg på ca 90m2, byggt 1909 och troligen aldrig tilläggsisolerat därefter och som tidigare värmts med TMV kombipanna från 1976 vilken de sista två åren i liv slukade ca 30000kWh el sista året år och dessförinnan ca 3-3,5m3 olja.
Egeninstallerad CTC EcoEl med EcoAir 107 kördes igång 2009-01-04. Total elförbrukning har sedan dess pendlat mellan 18300 och 24000kWh. Att notera är att tvättstuga och pannrum fick egna radiatorer och MYCKET varmare klimat efter VP installation. Innetemperaturen har höjts några grader. Garaget har de senaste åren haft grundvärme i form av eltemper.

Utloggad emwgrni

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Atlas1302ELC
Hej,

Själv så använde jag en golvsockel i från summervvs.se, där lägger man en stam av tex 22 kopparrör.
Har ett 70tals hus, där körde jag på 75W/m2 på entréplanet och övervåningen körde jag på 50W/m2(har en braskamin som jag eldar i).

Du kan välja att ta tjockare radiatorer så du kommer upp i w/m2 tex c22 kompakt radiatorer.

mvh emwgrni
Värmer 190m2 golvyta 1 1/2planshus, i Halland.
Baxi Solo Innova 50kW mot 5,2m3 tank(ar) i uthus
Hembyggd kulvert till boningshus.
Kulvert till Verkstad/Frd, ca 90m2 som värms till 12Grader
Lesol 22,5m2 solfångare.
Sunlogger 2020
Hemsida till loggern http://www.e-logger.se/pub?W99BBR73&p=1
Solceller 51st 250W Monokristalina från Renesola, omriktare KostalPiko12

Utloggad Fredrik O.

  • Vindkraftsreparatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg/Sverige
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,

Själv så använde jag en golvsockel i från summervvs.se, där lägger man en stam av tex 22 kopparrör.
Har ett 70tals hus, där körde jag på 75W/m2 på entréplanet och övervåningen körde jag på 50W/m2(har en braskamin som jag eldar i).

Du kan välja att ta tjockare radiatorer så du kommer upp i w/m2 tex c22 kompakt radiatorer.

mvh emwgrni


Snitsigt system med golvsockeln från Summer VVS!
Tror dock inte det är ett alternativ att riva ut mina orginalsocklar från 1909 i dagsläget då detta troligen resulterar i omputsning av väggar mm.

Vad gäller dimensioneringen av radiatorerna så har jag gått efter normerna i Rinkabykatalogen med 40W/m3 (egenligen för hörnrum med 2 ytterväggar annars 35W/m3) Man räknar alltså på volymen i rummen och inte bara golvytan.
Då jag har 2,85m från golv till innertak är detta kanske rätt ........ eller fel??
Då jag nu slår ut den nya radiatoreffekten i varje rum per yta (m2) i stället hamnar jag på mellan 120 och 125W/m2!! :o. Detta är ändå med enkelradiatorer C11 förutom i köket där väggytan under fönstret begränsas av en innervägg på ena hållet och kyl/frys på andra. Detta borde väl bli bra fast 75W/m2 är kanske mer normalt??????
Ideen var ju oxå att få en radiator under varje fönster för att lura bort kallraset vilket det blir på detta vis.


Mvh
Fredrik
« Senast ändrad: 14 januari 2009, 19:05:54 av Fredrik O. »
Tegelhus i östra Trelleborg på ca 90m2, byggt 1909 och troligen aldrig tilläggsisolerat därefter och som tidigare värmts med TMV kombipanna från 1976 vilken de sista två åren i liv slukade ca 30000kWh el sista året år och dessförinnan ca 3-3,5m3 olja.
Egeninstallerad CTC EcoEl med EcoAir 107 kördes igång 2009-01-04. Total elförbrukning har sedan dess pendlat mellan 18300 och 24000kWh. Att notera är att tvättstuga och pannrum fick egna radiatorer och MYCKET varmare klimat efter VP installation. Innetemperaturen har höjts några grader. Garaget har de senaste åren haft grundvärme i form av eltemper.

Utloggad Maijckel

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blåser)
Du behöver inte vara orolig att få för många w/m2. Desto större element desto billigare kommer VP gå.

Jag ser bara fördelar med att använda hårda kopparrör som stammar (som man sedan vitmålar). Eftersom dom är hårda står dom emot eventuella skador bättre.

Det blir lite pussel att få ihop kopplingen mellan stam och radiatorkoppel på det lilla utrymme du har till förfogande, men det ska gå. I värsta fall får du skippa de vanliga radiatorkoppellen med anslutning till både fram och retur i samma koppel och gå direkt från stam till radiator.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!