0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Med andra ord, så har man i två-rörs system en större radiator i slutet av slingan än i början, i jämförelsen mellan två rum av motsvarande storlek.
Jarlen, du menar väl ett-rörs system här... Grubblar
Hej Fredrik Om du inte har några längre dragningar till radiatorerna som kan förorsaka tryckfall i ledningarna så räcker det med 15 mm anslutningar. Och du får som du säger anpassa radiatorerna till den yta du har till förfogande under fönstren. Det kan man göra med att installera en eller två och tom. trippel radiatorer. Du skriver ingenting om det är ett ett eller två rör-system du har. År det ett ett-rörs system måste du även dimensionera upp radiatorerna, successivt efter slingorna, för att kompensera värme uttaget i de föregående radiatorerna. allt enl. en speciell regel. (som du kan hitta på Termopanels hemsida) Med andra ord, så har man i två-rörs system en större radiator i slutet av slingan än i början, i jämförelsen mellan två rum av motsvarande storlek.//Jarlen
Kolla på Bauhaus innan du köper från Rinkaby. Dom har billigare radiatorer, har för mig att det nästan var halva priset jämfört med Rinkaby när jag handlade för 1,5 år sedan. 1: Dimensionera gärna uppåt, men se till så att du får samma watt/m2 i alla rum, kanske mer i de rum med mycket fönster.2. Jag hade nog dragit en stam med 18mm rör (kanske räcker med 15) och avstick med 12mm till varje element. 3. Drar du rören med cc 40mm och utgår från vägglisten med rörfästena får du några cm kvar till fönsterbrädans underkant.
Hej,Själv så använde jag en golvsockel i från summervvs.se, där lägger man en stam av tex 22 kopparrör.Har ett 70tals hus, där körde jag på 75W/m2 på entréplanet och övervåningen körde jag på 50W/m2(har en braskamin som jag eldar i).Du kan välja att ta tjockare radiatorer så du kommer upp i w/m2 tex c22 kompakt radiatorer.mvh emwgrni