Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nytt solvärmestöd  (läst 1425 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
Nytt solvärmestöd
« skrivet: 13 januari 2009, 15:39:42 »
Regeringens förordning om nytt solvärmestöd innehåller en lustighet. :o
från boverkets hemsida klipper jag detta:

"Stöd
Solfångarens beräknade årliga värmeutbyte avgör stödets storlek. Stöd utgår med 2 kronor 50 öre per kilowattimme. För småhus får stödet uppgå till högst 7500 kronor per lägenhet. För projekt får stödet uppgå till högst 3 miljoner kronor."
Och
"Vem är bidragsberättigad
Den som investerar i solvärme är bidragsberättigad. Såväl enskilda personer som företag kan beviljas stöd."

Det ser ju inte så konstigt ut MEN

På en direkt fråga svarade handläggaren på boverket att begränsningen bara gäller småhus. Sc:,h
Dvs alla med egna fastigheter som inte är klassade som småhus inkluderar de flesta lantbruk har som det verkar inte längre något takbelopp.  ;D
En solfångaranläggning får som det verkar stöd baserat på årsutbytet oavsett antalet solfångare. Utan begränsning uppåt.

Eller säg för enkelhets skull ca 50% av själva solfångarens pris i stöd OAVSETT antal solfångare.

Och det lustiga är att beloppet i regeringens budgeten är detsamma som förut 17 miljoner.

Förut räckte det till alla de ca  2000 som sökte maxbeloppet 7500 per år. Ja det blev tom lite pengar över varje år.
Handläggaren var övertygad om att avsätts det inte mer pengar kommer stödet att snabbt ta slut då dessa nya regler inte innehåller ett tak för nya stora grupper.

Och ännu tydligare blir det om någon sätter igång med riktigt stora anläggningar
Nu räcker det med att 6 stora solfångaranläggningar som kan lägga beslag på hela stödbudgeten för solfångare.

Tänkte det kunda ha ett visst nyhetsvärde. :-\



« Senast ändrad: 14 januari 2009, 00:35:08 av Rickard »

Utloggad Börge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Nytt solvärmestöd
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2009, 00:30:01 »
Bäste Moderator: Är det här en reklamplats eller ett oberoende forum?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35210
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nytt solvärmestöd
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2009, 00:34:27 »
Reglerna för forumet säger att även företag får införa sånt som är av intresse för den stora majoriteten, även om man kan misstänka att det sker i egen sak.
Jag har läst inlägget i sin helhet och anser bara att det finns vissa brister, och dessa plockar jag nu bort.
Huvudsakligen var det som står i Sfinxs inlägg en nyhet för mig, och säkert för en stor del av forumet medlemmar och därför är det helt ok att det införs.

Jag bedömer nya, okända aktörer hårdare när det gäller inlägg av denna sort, så ett helt solklart regelverk finns inte i dessa typer av partsinlagor.

Den reklam som nu kan finnas i inlägget skulle i så fall gynna hela solfångarbranschen, vilket jag tycker är helt ok, jag gissar att alla som avser köpa solfångare med hjälp av det nya bidraget kommer att jämföra priser på flera olika sätt.
« Senast ändrad: 14 januari 2009, 00:36:47 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
SV: Nytt solvärmestöd
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2009, 23:30:09 »
Vet inte om man vågar skriva något utan att vara anklagad smygreklam. ;)

MEN i alla fall:

För de som funderar gäller det nya solfångarstödet tydligen också för fritidshus. :,v(
Så var det inte förut.

Utloggad Månstorparen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Öresundsregionen
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nytt solvärmestöd
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2009, 09:47:24 »
Hej Sfinx !
Menar du att man kan skaffa solpaneler som ger 1000kWh/år för 5000 SEK ? Eller tolkar jag dig fel ?
Mvh
Månstorparen
SANYO 4,5 kW installerad i aug 2008 1½ plan 70 kvm+ källare 40 kvm byggt 1935 ordinär isolering tidigare 1,7 kbm olja

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 253
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!