Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inkopplat elstillskott, hur tolka siffrorna?  (läst 4865 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Inkopplat elstillskott, hur tolka siffrorna?
« Svar #15 skrivet: 18 januari 2009, 11:39:14 »
Imorse när frugan hade duschat ville pumpen ha lite eltillskott, så jag passade på att kolla deltaT på inkommand/utgående vatten. Under normal drift ligger jag på 6 grC (7kW pump). Då inkopplat eltillskott sa 50% eller strax däröver, var deltaT ca 9 grC och tidigare i vintras när det var smällkallt -17-18, så var deltaT ca 12 grC., då inkopplat eltillskott sa 100%. Det tyder jag som att min pump även den stegar in med 3 kW i ett första steg, för att gå in med 6 kW vid 100% tillskottsbehov. Men hur räknar klockan? Hälften så fort då första steget är inkopplat?

"Klockan" Håller inte reda på hur mycket effekt som är/varit inkopplatt, bara att den varit det.
PÃ¥ Rego 600 som används i Greenline-makinerna fortfarande, sÃ¥ stegar vald eleffekt in. AlltsÃ¥ om  6kW är vald, sÃ¥ gÃ¥r 3kW in när räknaren visar 50% och 6 kW när den visar 100%.
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!