Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FLVP CZ + solpaneler - hur stor ack? vilken styrning?  (läst 2343 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sjönära

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
Vi bygger nytt hus 240 kvm golvvärme uppe å nere. Har beställt en Comfort Zone CE65. Ska också ha solfångare.
MÃ¥l 10-15000 kwh inkl hh-el. Ã…rsmedeltemp ca 7 grader och innetemp 20-21.
Frågan är om ack tank ska vara 1000 el 750 liter och om man ska ha förrådsberedare i tanken el annan lösning som yttre vvxl?
Siktar på att ha 90 rör fr sfinx varav 60 i 45 gr tak i sydöst och 30 på sydvästvägg av carport.

(Vårt nuvarande hus fr -76 i tempzon 7 grader och 200 kvm i 1,5 plan samt garage å förråd har u-värde i väggar (bara 50 mm mineralull) å golv (50 mm under plattan) på 0,34 medan nya huset har 0,12. Vindbjälklagsisolering 350 mm (tillägsisolerat) i nuvarande mot 700 mm i nya. Fönsteryta ca 20 kvm mot knappt 60 i nya huset med u-värde på >2 i befintligt hus och 0,9 i nya.
Nuvarande hus drar 23 tusen kwh i värme+vv (fjärrvärme) och beräknat blir nya husets energibehov ca 5-6000 kwh lägre allt annat lika. Om dessutom solvärmen ger 4-5000 kwh behöver CZ bara producera 14-15 tusen kwh. Med COP på 3 betyder det att vi teoretiskt kan komma ner på 10 tusen kwh inkl hh-el. Återstår att se om detta blir verklighet.
Golvvärme är inte idealiskt ut energisparsynpunkt pga tröghet å förluster ner i marken mm, samtidigt har man ju råd att värma golv sommarhalvåret med solen.
återkommer med rapporter från verkligheten - just nu drar huset utan isolering i tak >200 kwh/dygn från byggfläktar...
Ã… dÃ¥ är det vid nÃ¥gra minusgrader 15-17 grader  som mest i huset.
Snart kommer isolering å sedan elpatron i plattan.)

Med en ack på 1000 liter lagrar man värme motsvarande några dagars upp till en veckas vv-förbrukning (beroende hur mkt man använder och isolering av tank förstås) så det är ju bra om solen behagar hålla sig borta.
Nackdel att om det bara lyser lite sol som värmer stor tank kan man inte nyttja energin optimalt

1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)

Utloggad sjönära

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
vilken tank?
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2009, 12:55:53 »
hur stor tank?
1000 l el 750?
Stig på sfinx kontrar med att man kan ju ha två. Börja med en å sen se om man behöver mer efter ett tag.

Vad är för å nackdelar med 1000 jfrt 750?

Stig förmedlar strömsnäspannan vars 1000-tank är 900 mm medan öppning t rum är 910.
Borös tusentank mäter 890 och den är isolerad fr början.
1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: FLVP CZ + solpaneler - hur stor ack? vilken styrning?
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2009, 19:02:51 »
Hej
köp en 1000 liters tank utan förådsberedare,värm varmvattnet med en tva
ctc har 2 st riktigt fina tva maskiner som du skruvar på väggen

toppladda in värmen i tanken så gör det inget att du har en stoor tank
stig säljer platvärme växlaren du behöver billigt
prata med stig på sfinix han kommer att hålla med,du får ett väldigt bra systen på det sättet
som inte är speciellt dyrt och styrning med följer om du köper av stig
och funktionen är flera x bättre på det systemet än en tank med inbyggda slingor

se bara till att tanken är välisolerad som dom skriver
« Senast ändrad: 12 januari 2009, 19:04:53 av Dr Chun-Lan »

Utloggad sjönära

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: FLVP CZ + solpaneler - hur stor ack? vilken styrning?
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2009, 00:43:28 »
tack doktorn!
nu har jag slutligen bestämt mig och beställt 750 literstank av Stig - innan jag läste ditt inlägg.
orsaker: 1. strömsnäspannan verkar ha lång leveranstid f 1000 literstank 2. deras tank går troligen ej in gm dörren, alt den kommer inte att gå att få ut en vacker dag utan att man tar bort dörrkarm el svetsar isär tanken.
3. jag kan alltid sätta dit en slavtank om jag vill.
Stig rek f ö slingor i tanken - enklast lösning om man har så mkt som 120 rör tycker han.
f ö kan jag rek läsning i di http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\01\11\318728&sectionid=Privatekonomi

om ett plusenergihus!! producerar mer el än det gör av med och värms av sol + pellets.
1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: FLVP CZ + solpaneler - hur stor ack? vilken styrning?
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2009, 07:32:48 »
hej
120 rör det va inte lite =)

hur ska du montera dom ? i vilken vinkel
sätter du om i optimal sommar vinkel 50-65 gradergissar jag på att du får problem med varmgång sommrtid
mina 60 rör värmer 500 liter utan större problem trots att dom sitter i fel vinkel sommar tid
90 grader 
tror att du med kulle kunna ha dina i 75-80 grader å där med jämmna ut energi kurvan till en rimmlig nivå....


Utloggad sjönära

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: FLVP CZ + solpaneler - hur stor ack? vilken styrning?
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2009, 21:08:41 »

120 rör det va inte lite =)
hur ska du montera dom ? i vilken vinkel
sätter du om i optimal sommar vinkel 50-65 gradergissar jag på att du får problem med varmgång sommrtid
mina 60 rör värmer 500 liter utan större problem trots att dom sitter i fel vinkel sommar tid
90 grader 
tror att du med kulle kunna ha dina i 75-80 grader å där med jämmna ut energi kurvan till en rimmlig nivå....


60 ska sitta på 38 gradigt tak rakt i sydost och 60 ska sitta på sydvästfasad dvs 90 grader.
Stig har sagt att man antingen kan tömma överskott av vv i avlopp eller lÃ¥ta pump automatiskt stängas av vid 95 grader och lÃ¥ta glykol+vatten förÃ¥ngas Ã¥ överskott tömmas i stort expansionskärl (partiell förÃ¥ngning tror jag det kallas) - eller skaffa pool  8)
Sistnämnda alternativ lÃ¥ter roligast men har vi kanske inte rÃ¥d med när huset är klart - ska sälja befintlig villa ocksÃ¥ i dessa tider...   Sc:,h


« Senast ändrad: 14 januari 2009, 21:11:30 av sjönära »
1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!