Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kyla = illaluktande avlopp?  (läst 11910 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
Kyla = illaluktande avlopp?
« skrivet: 03 januari 2009, 20:57:16 »
De senaste två-tre dagarna (sedan kylan kom -13 gr) har det luktat avlopp inne i vårt pannrum. I pannrummet finns en "brunn" där diverse rör går ner, och även avloppsrör. Vi har 3-kammarbrunn. Nu luktar det illa från "brunnen", och jag kan inte förstå varför. Alla rör ser hela ut, och det är kruttorrt i botten. I kök och på toa luktar det ingenting.

Kan det på något sätt vara kylan som ställer till detta?
Jag tror inte vi har någon avluftning i huset, utan den sitter nog på själva tanken. Kan det vara där ute något har hänt?

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Kyla = illaluktande avlopp?
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2009, 21:10:23 »
Kan det på något sätt vara kylan som ställer till detta?
Jag tror inte vi har någon avluftning i huset, utan den sitter nog på själva tanken. Kan det vara där ute något har hänt?
Kolla om du fått ispropp i avluftsventilen på utomhustanken, dra ut en elsladd o kör hårfön eller värmepistol iså fall.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Kyla = illaluktande avlopp?
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2009, 21:31:14 »
Var ut och tittade precis, men jag hittar ingen ventil där ute. Det är bara som ett stort betonglock. Har man alltid ventil där ute?

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Kyla = illaluktande avlopp?
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2009, 21:31:37 »
Prova att hälla vatten i brunnen. Det kan vara ett vattenlås som torkat ut.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Kyla = illaluktande avlopp?
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2009, 21:39:15 »
Tyvärr har jag redan testat det, hjälpte inte ett dugg... Det luktar inte från golvbrunnen utan själva "brunnen" (hålet i golvet) där avloppsröret går ner.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Kyla = illaluktande avlopp?
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2009, 21:43:34 »
 :(
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Kyla = illaluktande avlopp?
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2009, 21:50:19 »
Golvbrunnen är brunnen i golvet där rören går ned.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Kyla = illaluktande avlopp?
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2009, 22:18:59 »
Rocas: Nej, du missförstår. Så här är det kopplat:

Golvbrunn -> avloppsrör ingjutet i golvet fram till -> hålet i golvet, en 2 m djup "brunn" där avloppröret går ner för att sedan gå vidare någon stans under huset/marken.

Det är i hålet i golvet som det luktar.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Kyla = illaluktande avlopp?
« Svar #8 skrivet: 03 januari 2009, 22:31:28 »
Det skall nog kunna lukta där eftersom det verkar vara fritt fram till avloppsbrunnen.

Hålet i golvet är nog en rensbrunn. Lys med ficklampa nedåt och lär känna systemet. Det finns ju rör, i botten eller ovanför botten, som leder vidare.

Lätta på avloppsbrunnslocket, men min gissning är att du har drag bakåt ifrån den kallare brunnen in i huset.....

Idé: Täck hålet i golvet med ett tätt lock.

Allt jag har sagt nu är bara gissningar, men det har du säkert redan gissat.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Kyla = illaluktande avlopp?
« Svar #9 skrivet: 03 januari 2009, 22:55:17 »
Jag tror inte ni riktigt förstår mig, jag ska försöka fixa en bild på "brunnen" så är det enklare att förklara.
Cocacola: den här brunnen ska inte vara fylld, den verkar vara avsedd för rör och andra installationer.

Har precis testat att noga isolera hålet så att ingen lukt ska kunna komma upp, och sedan ligger en metallplatta som lock ovanpå det.
Hoppas att det hjälper...

Min känsla är att det antingen är drag utifrån tanken (den kalla luften utifrån "sugs" in till det varma), eller att det någon stans finns ett litet hål som gör att "avloppsluft" läcker ut och luktar illa.
Vad tror ni om mitt resonemang?

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Kyla = illaluktande avlopp?
« Svar #10 skrivet: 03 januari 2009, 23:10:07 »
Aha, en inspektionslucka, under denna går huvudavloppet med en rensplåt som har 4 eller 6 bultar.
Denna lucka sitter alltså i husets bottenplatta så antingen har du då en läcka från avloppsrören under bottenplattan (dyrt o otrevligt) eller så har packningen gått sönder på den plåt med 4-6 bultar som sitter mot avlopsröret. Denna anordning är för att man ska kunna stoppa in rensutrustningar som sen då kan mynna ut vid någon annan brunn eller stigare.

du skrev att det var kruttort, så antingen kommer lukten från en glipa mellan rensplåten o avloppsröret ( där bör det vara brun gegga då ) eller så är det en läckande skarv i avloppsrören under husets bottenplatta som luktar. Har du något avloppsrör som ligger nära markplan så att du ev har torskat på fryssprängning typ avloppsrör som dockats till stupränna ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Kyla = illaluktande avlopp?
« Svar #11 skrivet: 03 januari 2009, 23:40:11 »
Först och främst, tack för alla svar.

Jag tror och hoppas på att ni missförstått mig. Jag ser inga bultar där nere, så detta är nog något annat. Här kommer lite bilder som jag hoppas kan ge er lite mer kött på benen.

Det är svårt att beskriva en lukt, men det luktar inte jätteilla utan bara en "touch" av avlopp. När vi var ute så lyfte vi på avloppslocket, och där luktade det illa! Här inne rör det sig om kanske 1/10 av den doften. Lukten kan vi leva med, men man vill ju veta att det inte är något annat som är fel.

Bilderna:
Det är alltså ett runt "hål" i golvet, cirka 20 cm i diameter, typ 2 m djupt. I detta går avloppsrör rakt ner, vatten och värmerör.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Kyla = illaluktande avlopp?
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2009, 10:38:47 »
Efter att ha tätat runt avloppsrörets skarvar med unigum igår så tycker jag att det är mycket bättre med lukten nu på förmiddagen. Hoppas att detta var problemet...

Mycket tacksam för alla kommentarer jag kan få!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!