Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Solenergi
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Ny SP-uträkning igen?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Ny SP-uträkning igen? (läst 7068 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Börge
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 22
Karma +0/-0
Börge
Ny SP-uträkning igen?
«
skrivet:
18 december 2008, 22:10:29 »
Citera
Hallåj
Har haft mejlkontakt med en solfångarförsäljare som påstår att SP ska räkna om resultatet igen. Han påstår att heatpipe ska få upprättelse.
Någon som vet?
Loggat
Börge
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Börge
SV: Ny SP-uträkning igen?
«
Svar #1 skrivet:
31 december 2008, 07:44:30 »
Citera
Ingen som sitter inne med info?
Loggat
Sfinx
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 971
Karma +2/-1
Värmepumpar = eldrivna solfångare
Sfinx
«
Svar #2 skrivet:
31 december 2008, 11:38:20 »
Citera
ca 15 januari
Loggat
Börge
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Börge
«
Svar #3 skrivet:
31 december 2008, 13:10:53 »
Citera
Och?
Loggat
Sfinx
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-1
Sfinx
«
Svar #4 skrivet:
31 december 2008, 14:07:49 »
Citera
En ny omräknad lista är planerad att presenteras i mitten av januari då boverkets nya regler skall gälla.
Vad den innebär i detalj vet bara ansvariga på SP.
Listan beräknas på ett annat uppmätt klimat än tidigare som var vädret för Stockholm 1986.
Loggat
Börge
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Börge
«
Svar #5 skrivet:
31 december 2008, 17:35:54 »
Citera
vad är nytt i boverkets regler?
Loggat
Sfinx
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-1
Sfinx
«
Svar #6 skrivet:
01 januari 2009, 12:31:12 »
Citera
http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=4157&epslanguage=SV
Och :
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2008:1247
Eftersom det nu även kan ges bidrag till kommersiella verksamheter kan det tänkas att bidragen kan ta slut.
Om det är fler som vill dela samma kaka osv.... För bidraget har inte ökats från regeringens sida
Kan tänka mig att alla Sveriges campingplatser och idrottsplatser gör en liten kalkyl......
För de flesta privatpersoner är det i praktiken ingen betydelse för de uppnår maxbeloppet 7500 kr utan problem om man dimensionerar rätt.
Loggat
Sfinx
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-1
Sfinx
«
Svar #7 skrivet:
16 januari 2009, 15:18:04 »
Citera
Med formler:
http://webtjanst.boverket.se/Boverket/RattsinfoWeb/vault/HEL%5CPDF%5CBFS2009-2HEL1.pdf
Nu väntar vi bara på uppdaterad SP lista.
Loggat
jussi5
Nybörjare
Stad/land: Finland
Antal inlägg: 4
Karma +0/-0
Kön:
jussi5
«
Svar #8 skrivet:
21 januari 2009, 10:25:34 »
Citera
Här finns en ny lista med datering 2008-12-19, som publicerats under de senaste dagarna (?) Har förändringar jämfört med listan 2008-12-08.
http://www.sp.se/sv/units/energy/Documents/ETk/Forteckning_P-markta_och_ovriga_solfangare.pdf
mvh Jussi
Loggat
Gano
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hammarö
Antal inlägg: 2046
Karma +10/-3
Kön:
Gano
«
Svar #9 skrivet:
21 januari 2009, 11:26:48 »
Citera
Hej
Var är förändringarna ? Jag ser exakt samma värden som jag alltid sett på Lesols plana solfångare, det är de enda värden jag minns och kan referera till eftersom jag har sådana.
-Är det bara vakuumrör som skrivits ner ?
MVH/Gano
Loggat
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.
Sfinx
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-1
Sfinx
«
Svar #10 skrivet:
21 januari 2009, 11:35:52 »
Citera
Nej det är nya högre värden på gång pga nya regler från boverket.
Man räknar nu med ett medelklimat i Stockholm i enlighet med Meteonorm
version 6.0 baserat på mätningar 1996- 2005
Förut var det klimatet för året 1986.
Och i fortsättningen kommer SP:s lista att uppdateras den sista arbetsdagen i varje månad.
Loggat
jussi5
Nybörjare
Karma +0/-0
Kön:
jussi5
«
Svar #11 skrivet:
21 januari 2009, 14:03:11 »
Citera
Till Gano,
SP listan verkar vara något livligt, och troligen bara den senaste kan läsas/ laddas från SP's sida. Jag började planera installation ( här i Finland) samt kolla SP sidan ett par månader sedan och har nu de följande versionerna på datorn; 2008-04-10, 2008-12-08 och 2008-12-19.
Den senaste listan har just de samma fyra Lesol plana modellerna med samma värdena som den tidigare listan hade, så inga förändringar från din synpunkt. Tyvärr kan ej analysera allt från den tidigare listan, bara toppen är avintresse för mig. Märkte bara att nu det bästa årsutbytet/m2 har Arsite AKU 10/47-panelen (700), och enligt listan ett par veckor tidigare var Exoheat VA 1858 zenit panelen på toppen (667).
Alla typer verkar vara med, just som tidigare. Antalet modeller per leverantör har något förändrat.
mvh Jussi
Loggat
Gano
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hammarö
Antal inlägg: 2046
Karma +10/-3
Kön:
Gano
«
Svar #12 skrivet:
21 januari 2009, 15:35:04 »
Citera
Hej Jussi
Varför letar du efter det högsta värdet per kvm referensyta ? Det är ju ganska intetsägande eftersom referensytan är så mycket mindre i vakuumrör.
Sfinx rör som tar 4,77 kvm av din takyta ger 1842 kWh/år.
386 kWh/kvm byggyta.
Arsites rör X 3 som tar 4,08 kvm av din takyta ger 1407 kWh/år.
345 kWh/kvm byggyta.
Lesols plana som tar 5,52 kvm av din takyta ger 2187 kWh/år.
396 kWh/kvm byggyta.
OJDÅ, Arsite som hade högsta värdet enligt SP ger plötsligt minst energi av dessa tre i verkligheten därför att rören sitter glesare
, och mellan rören fångar man ingen solenergi....och den plana solfångaren är helt plötsligt bäst. Se upp med definitionerna, och räkna efter själv...
MVH/Gano
Loggat
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.
jussi5
Nybörjare
Karma +0/-0
Kön:
jussi5
«
Svar #13 skrivet:
23 januari 2009, 13:09:09 »
Citera
Till Gano, tack för solfångarnas pris/m2 jämförelse, det gäller bra har man brist på installationsytan.
Plansolfångarytor passar säkert för många, men inte alla. Mitt problem är att anpassa solfångarna till ett relativt modernt, vackert hus. Det menar att jag kanske väljer några av de bästa vacuumrörena för ett håll och kanske plana för ett annat. I allmänhet tycker jag att utseendet är en del av husets värde, arkitekterna är dyra och huspriserna höga, medan solfångarna är billiga och ger ett begränsat nytta. Generellt, satsning är omkring 1 % av husets värde. Så jag tänker på en miljövänlig investering eller hobbyn, minst utan att förstöra husets karaktär, så återbetalningstid eller pris/m2 borde spela mindre roll. Där finss för många exemplar på "ekonomiska" anläggningar.
SP's jämförelse är bra, tack för detta. Hoppas att omkalkylering samt anpassning till väderdata är gjorda nu, och att förändringar på listan ses bara vid produktutveckling. Baserad på SP's tidigare jämförelser , tänkte jag att teknologimässigt och per referensyta, vacuumrörena var något 30-50% effektivare än de plana, och heatpipes var litet mera effektivare än u-pipes. Enligt den senaste SP listan, u-pipe på toppen, tolkar jag u-pipes i allmänhet vara lika effektiva jämfört med heatpipes. Är jag på köpsidan eller ännu ute på skogen ?
mvh Jussi
Loggat
Sfinx
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-1
Sfinx
«
Svar #14 skrivet:
23 januari 2009, 13:54:22 »
Citera
De nya värdena kommer i slutet av nästa vecka. Sedan kommer antagligen värdena att hålla sig lite lugnare.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Solenergi
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Ny SP-uträkning igen?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 640
dolda: 0
användare: 2
Användare online
:
Kihlman
EvertL
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info