Eventuella garantier och garantitider bestämmer ju firman själv, men de kan aldrig komma undan åtagandena enligt konsumenttjänstlagen, som ger konsumenten två års reklamationsrätt (eller, i vissa fall när det gäller åtgärder på fast monterad utrustning i fastigheter, tio år). Jag kan nämna att jag jobbade på en tv-servicefirma i slutet av 80-talet då konsumenttjänstlagen kom till, en följd av den blev att vi slutade åta oss antenninstallationer.
Men det finns två skillnader mellan reklamationsrätt och garanti som man måste ha klart för sig:
1) Om det är reklamationsrätt som gäller, och det blir tvist om huruvida det är ett fel på varan/tjänsten eller inte, så ligger bevisbördan på konsumenten som då ska bevisa att det finns ett fel. Om leverantören har lämnat garanti så är det han som måste bevisa att inget fel föreligger.
2) Reklamationsrätten gäller bara för fel som uppenbarligen fanns redan vid leveransen, även om de inte visar sig på en gång. En garanti kan däremot vara formulerad så att den täcker in fel som uppstår senare under garantitiden.